۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
حق مشاوره ۷۳۰ میلیون تومانی ملت برای سود ۴۸ میلیارد تومانی| تجدید ارزیابی بیمه ملت را بیمه کرد!
تحلیل نماد بیمه ملت؛

حق مشاوره ۷۳۰ میلیون تومانی ملت برای سود ۴۸ میلیارد تومانی| تجدید ارزیابی بیمه ملت را بیمه کرد!

صورت مالی شرکت بیمه ملت نشان می‌دهد سود این شرکت در سال گذشته ۸۹ درصد کاهش پیدا کرده این در حالی است که ۷۳۰ میلیون تومان حق مشاوره‌ای بوده که بیمه ملت برای بهبود کسب خود پرداخت کرده است.

بازار؛ گروه بورس: گزارش تفسیری مدیریت بیمه ملت نشان می‌دهد این شرکت در سال گذشته نزدیک به ۷۳۰ میلیون تومان حق مشاوره پرداخته کرده، این در حالی است که سود این شرکت در سال گذشته تنها ۴۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۹ با کاهش ۸۹ درصدی مواجه شده است.

صورت مالی شرکت بیمه ملت که در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران به نام کدال منتشر شده نشان می‌دهد این شرکت در سه ماه ابتدای سال جاری حدود ۱۴ میلیارد تومان سود خالص داشته که این عدد نسبت به همین دوره در سال گذشته ۸۹ درصد کاهش داشته و همین میزان کاهش هم برای دوره مالی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ داشته است این در حالی است که سود خالص سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که این عدد در پایان سال گذشته به ۴۸ میلیارد تومان رسیده بود.

درآمدهای بیمه‌ای این شرکت در سال گذشته حدود ۲ هزاری میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱ هزار ۳۰۰ میلیارد آن صرف پرداخت خسارت و مزایای پرداختی‌ها به صورت خالص شده است. همچنین این شرکت در سال گذشته نزدیک به ۱ هزار ۳ میلیارد تومان هم هزینه‌های دیگر مثل هزینه‌های بیمه‌ای، هزینه‌های اداری و غیره داشته است.

سود عملیاتی که برای این شرکت در سامانه کدال ثبت شده ۵۴ میلیارد تومان است که با کسری برخی دیگر از هزینه‌ها حدود ۴۸ میلیارد تومان سود خالصی بوده که این شرکت در سال گذشته از فعالیت خود کسب کرده است، همچنین سود خالص هر سهمی که این شرکت در سال گذشته به دست آورده ۱۶ ریال می‌باشد که این عدد برای سال ۹۹ نزدیک ۱۵۵۰ ریال بوده که نشان می‌دهد حدود ۱۰۰ درصد کاهش سود در هر سهم را داشته است. سودی که هم سهمی که در طول سه ماهه اول سال جاری به مشتریان خود داد ۵ ریال بود که نسبت به مشابه سال گذشته ۸۸ درصد کاهش داشته که با توجه به وضعیت بازار سرمایه قابل پیشبنی هست.

وضعیت قیمتی سهام شرکت بیمه ملت در سه ماهه سال ۱۴۰۱ در در گروه بیمه‌ها مناسب بوده اما فاصله قیمتی از سقف آن در این بازه زمانی ۳۶ درصد افت را نشان می‌دهد این در حالی است که همین شاخص در صنعت بیمه به میزان ۴۰ درصد می‌باشد.

سود عملیاتی بیمه ملت در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴ میلیارد تومان بوده که همین عدد برای اسفند سال ۹۹ نزدیک ۴۴۰ میلیارد درج شده یعنی ریزش ۸۸ درصدی در طول یک سال گذشته. آنچه در صورت سود زیان این شرکت برای سال ۱۴۰۰ دیده می‌شود نشان از کاهش سود خالص و همچنین درآمد عملیاتی و سود خالص هر سهم است.

حق مشاوره 730 میلیون تومانی ملت برای سود 48 میلیارد تومانی | تجدید ارزیابی بیمه ملت را بیمه کرد!

تجدید ارزیابی، بیمه ملت را نجات داد
اما در بخش دارایی‌های این شرکت رشد ۸۳ درصدی از اسفند سال ۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰ را می‌بینیم که بیشتر آن هم مربوط به رشد دارایی‌های ثابت مشهود و افزایش سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و اوراق است.

سپرده‌گذاری در بخش اوراق و بانک‌های این شرکت از ۱۴۸ میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۳۰۱ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده که بیشترین این سرمایه را که از محل تجدید ارزیابی و غیره بوده در بخش سرمایه‌گذاری بلند مدت در شرکت‌های مربوط استفاده کرده است.

همچنین در بخش دارایی‌های مشهود شاهد رشد حدود ۴۰۰ درصدی هسیتم که بیشتر آن حاصل تجدید ارزیابی است که در سال گذشته صورت گرفته است. به عنوان مثال تجدید ارزیابی ارزش زمین‌های این شرکت را از ۶۹ میلیارد تومان به ۱۶۷ میلیارد تومان رسانده است.

در بخش بدهی‌ها هم رشد ۳۴ درصدی دیده می‌شود که بیشتر آن هم بدهی به بیمه‌گذاران و نمایندگان آن مربوط می‌شود که از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۵۵ درصد رشد کرده است. سود انباشته شرکت در بخش حقوق صاحبان سهام روند کاهشی داشته و ۳۳ درصد میزانی است که بین دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ دیده می‌شود. بنابراین در بخش دارایی‌ها با توجه به تجدید ارزیابی صورت گرفته چندان شاهد رشد در این بخش نیستیم.

حق مشاوره 730 میلیون تومانی ملت برای سود 48 میلیارد تومانی | تجدید ارزیابی بیمه ملت را بیمه کرد!

نسبت‌ سودآوری کاهشی
در بخش نسبت‌های مالی که به نوعی نماگر وضعیت شرکت در طول یک سال است می‌توان به نسبت اهرمی (بدهی)، نقدینگی و سودآوری اشاره کرد.

در بخش نسبت‌های سودآوری، نسبت بازده دارایی (ROA) بیمه ملت در سال ۹۹ حدود ۹.۲۵ درصد بوده که این عدد برای اسفند سال گذشته تنها ۰.۵۴ درصد محاسبه شده و این کاهش شدید نشان از عدم مطلوبیت مدیریت در بخش مدیریت دارایی‌ها دارد. همچنین نسبت بازده‌ سرمایه و نسبت سنجش سودمندی وام (این نسبت نشان می‌دهد چه میزان پول وام‌دهندگان و کاربرد آن در شرکت، به نفع سهامداران تمام شده است) در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ روند نزولی داشته است.

در بخش نسبت‌های بدهی وضعیت شرکت مطلوب است و شاهد کاهش نسبت‌های بدهی در این بخش در سال گذشته بودیم. به عنوان نمونه نسبت بدهی در اسفند ۹۹ برابر با ۰.۸۴ بوده که این عدد برای سال ۱۴۰۰ به ۰.۶۱ رسیده که نسبت نشان از کاهش ریکس در این شرکت دارد. یکی از نسبت‌های اهرمی نسبت مالکانه(بالا بودن درصد نسبت مالکانه در یک شرکت نشان دهنده میزان پایبندی آن شرکت به تعهد های خود است و نشان میدهد از اهرم مالی در این شرکت به میزان خیلی کم استفاده شده است) است که تقریبا رشد ۲ برابری داشته و از ۱۶ درصد به ۳۸ درصد در طول یکسال رسیده است.

می‌توان گفت که شرکت در حال تلاش برای کاهش میزان استفاده از اهرم‌های مالی مثل وام و غیره است اما هنوز به وضعیت مطلوب دست پیدا نکرده است.

۷۳۰ میلیون تومان حق مشاوره برای سودآوری ۴۸ میلیارد تومانی
در بخش گزارش تفسیری که توسط شرکت ارائه شده، حقوق خالص رئیس هیات مدیره در طول سال ۵۳۸ میلیون یعنی ماهانه حدود ۴۵ میلیون تومان، مدیر عامل شرکت ۴۷۰ میلیون تومان و عضو هیات مدیره ۵۳۶ میلیون تومان در طول سال دریافت می‌کنند.
همچنین در سال گذشته نزدیک به ۷۳۰ میلیون تومان حق مشاوره پرداخت کرده است. بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی که مربوط به سال ۹۹ است، این شرکت ۲.۲ درصد از کل سهم بازار بیمه را به خود اختصاص داده است.

آخرین قیمت معامله شده سهام بیمه ملت با نماد ملت بر روی تابلوی بورس ۱۳۸۵ ریال بوده که نسبت به روز گذشته خود حدود ۱.۵۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. این نماد تقریبا از اواسط شهریور ماه روند روبه رشدی را داشته که نشان از حمایت حقوقی‌ها از این سهم دارد.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha