کارت بازرگانی شرکت‌های بزرگ باید در استان محل فعالیت صادر شود
رئیس اتاق ایلام:

کارت بازرگانی شرکت‌های بزرگ باید در استان محل فعالیت صادر شود

رئیس اتاق ایلام با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ از منابع استان محل فعالیت خود استفاده می‌کنند، بر ضرورت صدور کارت بازرگانی این شرکت‌ها در استان محل فعالیت برای بازگشت بخشی از منابع درآمدی تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگی در استان فعالیت و از منابع استان استفاده می‌کنند باید بخشی از منابع درآمدی آنها به استان برگشت داده شود؛ ازاین‌رو صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های بزرگ در استان ایلام یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام، افزود: اکنون برخی از شرکت‌های بزرگ صنعتی در ایلام فعال هستند، به سبب اینکه دفتر مرکزی آنها در تهران مستقر است کارت بازرگانی را در مرکز دریافت می‌کنند که آن‌طور که انتظار می‌رود عوایدی برای استان ندارند.

رئیس اتاق ایلام ادامه داد: این در حالی است که دود و گردوغبار ناشی از تولید این شرکت‌های بزرگ مشکلات زیست‌محیطی این شرکت‌ها مردم این منطقه را آزار می‌دهد اما هیچ‌گونه رسوب سرمایه‌ای خاصی برای منطقه ندارند.

به عقیده فروتن، شایسته است که این شرکت‌های بزرگ تولیدی در راستای مسئولیت اجتماعی کارهای خاصی برای مردم منطقه انجام دهند.

وی افزود: استانی مانند ایلام که در مسیر دستیابی به توسعه قرار دارد باید بتواند همان‌گونه که امکانات به شرکت‌های بزرگ ارائه می‌دهد بخشی از منابع این شرکت‌ها به استان عودت داده شود.

رئیس اتاق ایلام گفت: با توجه به اینکه کارت بازرگانی برای کد پستی محل دفاتر مرکزی (تهران) شرکت‌های بزرگ مستقر در ایلام صادر می‌شود بنابراین برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود در مرحله نخست دفاتر مرکزی این شرکت‌ها کد پستی برای دفاتر خود در استان ثبت کنند یا اینکه یک شعبه آن شرکت‌ها دفاتری در محل کار خود در استان ایلام برای دریافت کد پستی ایجاد کنند.

فروتن تصریح کرد: بر اساس قانون برای صدور کارت بازرگانی باید مشخص شود که دفتر تجاری و کد پستی کدام استان در سامانه ثبت شرکت‌ها تعریف شده است و کد پستی مشخص می‌کند که کارت بازرگانی در کدام استان صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: اتاق نیز از محل دریافت حق صدور کارت بازرگانی شامل یک در هزار و سه در هزار همواره خدماتی همچون ارائه مشاوره، پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری، آموزش و دیگر خدمات مرتبط در راستای توانمندسازی به تجار و شرکت‌های تجاری ارائه می‌دهد.

استاندار ایلام نیز در این نشست با بیان اینکه ساماندهی گمرک نقش زیادی در توسعه اقتصادی استان دارد گفت: از همه ظرفیت‌های موجود در جهت رونق و پویایی گمرک استفاده می‌شود.

حسن بهرام نیا گفت: هرگونه جابجایی مسافر در ناوگان حمل‌ونقل استان چه با اتوبوس و چه سواری باید از طریق بلیت‌فروشی انجام شود.

وی با اشاره به تجربه موفق در کوتاه کردن دست دلالان و مخلان اقتصادی اظهار کرد: هم‌افزایی و هماهنگی ایجاد شده در بین دستگاه‌های اجرایی مستقر در گمرک می‌تواند کمک شایانی به ساماندهی وضعیت تردد زائران و مسافران ایجاد کند.

استاندار ایلام تأکید کرد: هرگونه جابجایی مسافر چه با اتوبوس و چه سواری باید از طریق بلیت‌فروشی انجام شود تا از مسافر قیمت گزافی اخذ نشود.

بهرام نیا در ادامه خواستار رفع موانع پیش‌رو توسط مدیران مربوطه شد و افزود: وضعیت داخل گمرک در شأن استان نبود و نیاز به یک اقدام جهادی داشت که این اقدام صورت گرفت و باید ادامه داشته باشد.

وی از مدیریت گمرک استان خواست تا با افزایش نیروی انسانی و به‌کارگیری امکانات، اهتمام ویژه‌ای به رفت‌وآمد ناوگان حمل‌ونقل کامیون‌ها داشته باشد تا بار تریلرها به‌موقع تخلیه شود و بعد از بارگیری صادرات کالا انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: آنچه مهم است اینکه انتقال حساب‌های بانکی، مالیات، ارزش‌افزوده و سهم اجتماعی شرکت‌های بزرگ باید در استان انجام گیرد.

شهریار عباسی بیان کرد: یکی از مطالبات اصلی از شرکت‌های بزرگ این است از ظرفیت‌های آنان باید برای توسعه همه‌جانبه منطقه استفاده بهینه شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد کار صدور کارت‌های بازرگانی شرکت‌های بزرگ در استان ایلام نیز پیگیری شود افزود: باید با راهکارهای مناسب و همکاری با شرکت‌های بزرگ برای انتقال کارت‌های بازرگانی آنان به استان تلاش شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در ادامه بر ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی با شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان تأکید کرد و گفت: باید تلاش شود که نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به‌صورت منظم برگزار شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: شرکت‌های بزرگ با توجه به فعالیت آنها باید نسبت به پرداخت عوارض فروش، ارزش‌افزوده، یک در هزار و سه در هزار اقدام کنند.

فرج امیدی افزود: عوارض و عواید ناشی از فعالیت شرکت‌های بزرگ صرف آموزش، پذیرش هیات‌های اقتصادی و دیگر مباحث مرتبط با بازاریابی صادرات شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: فرایند صدور کارت بازرگانی سیستمی است و چنانچه شرکت‌های بزرگ آدرس کد پستی محل فعالیت کارخانه را در سامانه سازمان توسعه تجارت ثبت کنند، کارت بازرگانی به نام استان صادر می‌شود.

رضا محمدرحیمی افزود: صدور کارت بازرگانی شرکت‌های بزرگ در استان می‌تواند عواید اقتصادی مناسبی را برای توسعه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی به همراه داشته باشد.

مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز در این نشست گزارشی از روند رو به رشد صادرات در روزهای اخیر در مرز بین‌المللی مهران ارائه کرد.

روح اله غلامی گفت: خوشبختانه اکنون کارهای مربوط به تخلیه و بارگیری و انبارداری کالاها توسط گمرکات انجام می‌شود و با این اقدام زمینه مناسبی برای توسعه صادرات کالا در مرز فراهم شده است.

رئیس اتاق ایلام در ادامه به دستور دوم جلسه مبنی بر رسیدگی به درخواست تعدادی از غرفه داران در خصوص افزایش کرایه غرفه‌ها اشاره کرد و گفت: این غرفه داران معتقدند با توجه به اینکه این غرفه‌ها به‌صورت شراکتی در اختیار دو یا سه نفر سرپرست خانوار است و تنها راه معاش آنها این غرفه‌ها است درخواست کاهش قیمت کرایه غرفه‌ها دارند.

فروتن افزود: این در حالی است که به اظهار فعالان تجاری، کرایه غرفه‌های تجاری نیز بدون هیچ‌گونه خدمات مؤثری افزایش یافته است که انتظار کاهش قیمت کرایه این غرفه‌ها دارند.

مدیرعامل همیاری شهرداری ایلام نیز در این نشست گفت: قیمت جدید برای غرفه‌های تجاری و سوپرمارکت‌ها در مرز مهران بر اساس نرخ کارشناس رسمی دادگستری انجام گرفته است.

ساغرچی افزود: تجار تا پایان سال جاری برای استفاده از غرفه‌های تجاری قرارداد دارند درحالی‌که بخش عمده‌ای از کرایه غرفه‌ها صرف هزینه آب، برق، پاک‌سازی محوطه بازارچه و سایر امور خدماتی می‌شود.

معاون توسعه منابع استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: افزایش قیمت غرفه‌های تجاری با استفاده از نظرات کارشناس رسمی دادگستری انجام شده است.

ناصر نجفی افزود: اکنون کف قیمت برای تجار به‌منظور استفاده از غرفه‌های تجاری در نظر گرفته شده است و غرفه‌های تجاری تا پایان سال جاری قرارداد دارند.

استاندار ایلام نیز با توجه به درخواست تجار برای کاهش قیمت اجاره غرفه‌ها در مرز مهران گفت: در جهت توسعه صادرات و با در نظر گرفتن منافع تجار و نیز حذف دلالان، لازم است غرفه‌ها به‌صورت مزایده‌ای و با قیمت پایه مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر: ۱۷۹٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha