۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازارهای جهانی| سرمایه گذاری روی کدام بازارها پر سود است؟
بازار بررسی کرد؛

تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازارهای جهانی| سرمایه گذاری روی کدام بازارها پر سود است؟

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش میزان تولید نفت خود منجر به افزایش قیمت نفت در بازار شده و اکنون این سوال مطرح است که روند فعلی قیمت نفت چه تاثیری بر بازارهای مالی خواهد داشت.

بازار؛ وحید پورتجریشی: تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید دو میلیون بشکه نفت در روز، بار دیگر منجر به افزایش قیمت نفت خام و البته تنش در بازار جهانی انرژی شد. آنچه مسلم است، این افزایش قیمت منابع نفتی می تواند تاثیر زیادی روی بسیاری از بازارها در سطح جهانی بگذارد؛ موضوعی که منجر به افزایش نگرانی بسیاری از سرمایه گذاران در بازارهای مختلف از بورس بین الملل گرفته تا طلا، نقره، فلزات صنعتی، فارکس و بازارهای نو ظهور مانند رمزارزها شده است.

اکنون سوال اینجاست که افزایش قیمت نفت روی کدام بازارها تاثیر گذار خواهد بود و مهمتر اینکه اینتاثیر به شکل منفی خواهد بود و یا مثبت.

تاثیر قیمت نفت بر بازار سرمایه و صنایع مختلف

پیش از هر چیز باید بدانیم که هرگونه کاهش امنیت در بازار انرژی درست مانند نا امنی در نظام بین الملل، تاثیری مستقیم منفی بر ماهیت کلی بازارهای جهانی خواهد داشت. چراکه افزایش قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه تولید و گرانتر شدن محصول خواهد شد. در چنین حالتی طبیعی است که میزان فروش نیز پایین خواهد آمد.

اما این تنها یک قاعده کلی است و نمی توان برای محصولات و سهام تمامی شرکت ها آن را امری ثابت در نظر گرفت؛ چراکه برخی از صنایع اساسا از این افزایش قیمت سود خواهند برد و ارزش افزوده سهام شرکت های مرتبط با آنها نیز افزایش خواهد یافت.

در سوی دیگر، باید این نکته را نیز در نظر داشت که صنایع تبدیلی که امکان جایگزین سازی منابع دیگر انرژی مانند انرژی های سبز و یا گاز را به جای سوخت های نفت پایه دارند نیز تقریبا از این افزایش قیمت نفت چندان متضرر نخواهند شد و حتی ممکن است در مواردی، این افزایش قیمت به ارتقاء توان رقابت این شرکت ها در بازار، به سود آنها تمام شود.

بر همین اساس، دسته ای دیگر از شرکت هایی که در زمینه فناوری های نوین مشغول به کار هستند نیز ممکن است بتوانند از این ظرفیت ایجاد شده سود ببرند. به عنوان مثال، شرکت های خودروسازی که یا فناوری های «های تک» مشغول به فعالیت بوده و در زمینه تولید خودروهای الکتریکی، هیبریدی و یا برقی مشغول به فعالیت هستند نیز تا حد زیادی از شرایط ایجاد شده سود خواهند کرد.

با در نظر گرفتن این فاکتورها به سادگی می توان دریافت که بخش عمده بازار سهام شرکت های بزرگ بین المللی نهایتا با توجه به افزایش ریسک پذیری بازار، تاثیری منفی از افزایش قیمت ها در بازار نفت خواهند پذیرفت که این تاثیر، در سودآوری بلند مدت و سود سالانه این شرکت ها به خوبی مشهود هستند.

تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازارهای جهانی| سرمایه گذاری روی کدام بازارها پر سود است؟

به عنوان ثمال و در راستای اثبات این مدعا، بهتر است سری به دو شاخص بزرگ بازارهای جهانی یعنی «داو جونز» و «یورو استاکز» بزنیم. در جدول زیر، نرخ تناسب تاثیر نفت بر این دو شاخص در بازه زمانی سال های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۴ نشان داده شده است.

همانطور که مشاهده می شود، بازده این دو شاخص، درست در سال هایی که قیمت نفت با افزایش روبرو بوده، کاهش یافته و بر عکس، کاهش قیمت نفت منجر به رونق بیشتر و افزایش عدد شاخص های مذکور شده است.

تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازارهای جهانی| سرمایه گذاری روی کدام بازارها پر سود است؟

نکته دیگر موجود در این نمودار، تفاوت راندمان بین بخش های مختلف سهام شرکت های مختلف با تغییر در قیمت نفت است. همانطور که ملاحظه می شود، سهام شرکت های فعال در صنایع نفت و گاز با افزایش قیمت نفت، کمتر تحت تاثیرات منفی بازار قرار گرفته اند و همچنین، قیمت های مصرف کننده و بخش فناوری بیشترین ضرر را متحمل شده اند.

در خصوص بخش فناوری دلیل واضح است؛ چراکه با افزایش قیمت انرژی در بازار، شاهد تلاش برای جبران این افزایش از طریق کاهش هزینه های لوکس به جای اساسی خواهیم بود. این مورد در خصوص تورم نیز اثبات شده است؛ یعنی اقتصادهایی که بیشتر درگیر تورم افسار گسیخته هستند، به صورت طبیعی هزینه کمتری برای توسعه زیرساخت های فناوری، تحقیقات علمی، توسعه زیرساخت های سلامت و ورزش و ... می کنند که همین عامل در صورت ادامه وضعیت، می تواند منجر به عقب ماندگی این اقتصادها از رقبای خود در بلند مدت شود.

روی کدام بازارها سرمایه گذاری کنیم؟

با ذکر موارد بالا، اکنون این سوال مطرح است که با توجه به وضعیت فعلی و قرار گرفتن بسیاری از شرکت های تولیدی در مسیر زیاندهی، روی کدامیک از صنایع و یا بخش های بازار سرمایه متمرکز شویم.

به صورت طبیعی، شرکت های مرتبط با صنعت نفت و محصولات پتروشیمی بیشترین سوددهی را در دوران افزایش قیمت نفت خواهند داشت. به عنوان مثال، شرکت نفت آرامکو عربستان موفق شد تنها طی یک سال اخیر حتی از برخی ارزهای دیجیتال پر هیاهوی بازار نیز سوددهی بیشتری برای سرمایه گذاران خود داشته و رکوردی تاریخی در افزایش ارزش سهام را به نام خود ثبت کرد.

تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازارهای جهانی| سرمایه گذاری روی کدام بازارها پر سود است؟

اما به جز بخش های نفتی، سرمایه گذاری روی شرکت های دانش بنیان یا خودروسازی که اقدام به ارائه راه حل هایی برای کاهش مصرف انرژی می کنند، می تواند گزینه مناسبی به نظر برسد.

به جز این دو بخش، می توان با در نظر گرفتن سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ جهان مانند بانک مرکزی اروپا یا فدرال رزرو آمریکا، در صورت ادامه سیاست جنگ طلبانه افزایش نرخ بهره بانکی، روی ارزهای آنها نیز سرمایه گذاری مطمئنی داشت.

بدیهی است که در صورت افزایش قیمت مصرف کننده در پی افزایش قیمت حامل های انرژی، سیاست افزایش نرخ بهره بانکی این بانک ها نیز به احتمال زیاد در راستای تلاش برای کاهش تورم، ادامه خواهد یافت.

اما اکیدا توصیه می شود در این دوران، از هرگونه سرمایه گذاری روی بازارهای ریسک پذیر مانند رمزارزها، طلا، نقره و ... خودداری نموده و یا سعی کنید تنها در موقعیت های مناسب به این بازارها وارد شوید. البته منظور از وارد شدن به بازار، به معنای هولد این دارایی ها نبوده و می توانید در موقعیت های مناسب تنها نسبت به معاملات اسپات اقدام کرد.

کد خبر: ۱۷۹٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha