۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
تعاونی‌های روستایی؛ موفقترین تشکل‌های مردم نهاد

تعاونی‌های روستایی؛ موفقترین تشکل‌های مردم نهاد

کارشناسان معتقدند افزایش فعالیت مشارکتی کشاورزان و دامداران در قالب تعاونی‌های روستایی و عشایری، جامع‌ترین و موثرین راه برای توسعه پایدار روستاها و گامی مهم در تامین امنیت غذایی کشور است.

به گزارش بازار، مراد محمدی، معاون سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره به ماهیت فرهنگی و بافت اجتماعی روستاها، فعالیت مشارکتی و جمعی را بخشی از فرهنگ زندگی روستایی و به ویژه عشایری خواند و گفت: اساسا همکاری گروهی برای انجام امور اجتماعی و اقتصادی از شاخصه‌های اصلی این سبک زندگی است و آن‌ها از دیرباز، کارهای خرد و کلان خود، خانواده، طایفه یا روستایشان را با همکاری و تعاون انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تاسیس تعاونی‌های مختلف روستایی و عشایر در واقع انجام همان همکاری‌های سنتی و مشارکتی در قالبی منسجم، پایدار و متناسب با تعاملات اقتصادی نوین جوامع است، اظهار داشت: فعالیت در قالب تعاونی، در درجه اول دارای ابعاد و اهداف اجتماعی است که منتج به کارکردهای اقتصادی نیز می‌شود و گسترش آن در جامعه می‌تواند فراهم کننده برابری، توسعه مهارت‌های اجتماعی، خودباوری و برقراری عدالت در توزیع ثروت و امکانات باشد.

محمدی افزود: تعاونی‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل تحقق توسعه و پیشرفت پایدار روستایی هستند و می‌توانند همگام با سیاست‌های دولت در بهبود شرایط کار، زندگی، تولید، ارایه خدمات، ارتقای سطح درآمد و ایجاد تعادل اقتصادی و اجتماعی هموطنان روستایی و عشایر موثر باشند.

به گفته معاون توسعه تعاونی‌ها و تشکل‌های سازمان تعاون روستایی در حال حاضر ۲۷۵۸ شرکت تعاونی با عضویت ۴ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۵۳۶ نفر در ۴۷ هزار و ۳۲۳ روستای کشور در عرصه‌های مختلف تولید، فراوری، صنایع تبدیلی، فروش، توزیع و حمل و نقل فعالیت می‌کنند.

محمدی گفت: این شبکه گسترده تعاونی‌های روستایی توسط ۳۰۹ اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستانی و ۳۲ اتحادیه استانی هماهنگی و مدیریت می‌شوند. محمدی با اشاره به نقش موثر بانوان روستایی در فعالیت‌های اقتصادی، به راه اندازی ۳۱۴ تعاونی با مشارکت زنان روستایی اشاره کرد و گفت: در این تعاونی‌های ۵۸ هزار و ۲۶۴ تن از بانوان روستایی مشارکت دارند و به توسعه اشتغال زنان روستایی کمک می‌کنند.

همچنین تعاونی‌های تخصصی دامداران، مرغداران، گاوداران، گوسفندداران، گندم کاران، پنبه‌کاران، ذرت کاران، باغداران، نخل کاران، زیتون کاران، گلخانه داران، شیلات و آبزیان، بهره برداری و احیا جنگل، زنبورداران، مرتعداران، کمباین داران، مکانیزاسیون، گل و گیاه، زعفران کاران، سیب زمینی کاران، پسته کاران، چای کاران و نوغان داران نیز در روستاهای سراسر کشور فعال هستند که تعداد آن‌ها بالغ بر ۲۰۴۳ شرکت تعاونی بوده و یک میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۳۰ هموطن در آن‌ها مشغول فعالیت هستند.

محمدی افزود: علاوه بر این، هزار و ۴۹۰ تعاونی نیز به منظور رفع مشکل خردی و پراکندگی قطعات اراضی، بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک، اعمال مدیریت صحیح و بکارگیری روش‌های پیشرفته در تولید تشکیل شده که با مشارکت ۴۴۷ هزار و ۲۲۶ عضو، در ۴ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۴۹ هکتار از اراضی کشاورزی کشور فعالیت می‌کنند.

معاون سازمان تعاون روستایی با تاکید بر لزوم انتقال تجربیات تشکل‌های برتر و موفق به سایر انواع تعاونی ها، ابراز امیدواری کرد با افزایش تعامل و ارتباطات میان تعاونی‌های سراسر کشور، زمینه برای هم افزایی و ارتقاء عملکردها فراهم شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha