۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
صنعت غذا در بن‌بست تولید و صادرات | انگیزه حلقه‌ مفقوده تولیدکنندگان صنایع غذایی
در سایه عدم توجه به رشد و توسعه این صنعت رخ داد؛

صنعت غذا در بن‌بست تولید و صادرات | انگیزه حلقه‌ مفقوده تولیدکنندگان صنایع غذایی

افزیش نرخ دلار به بیش از ۲۵ هزار تومان طی سال‌های اخیر سبب شده است تا شاهد خداحافظی تولیدکنندگان صنایع غذایی در ایران باشیم.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت غذا همواره از مهمترین صنایع برای رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی در تمام کشورهای دنیا است. با توجه به جایگاه ویژه این صنعت در ایران به لحاظ تامین محصولات کشاورزی، به نظر می‌رسد برای رفع مشکلات و چالش‌های مرتبط با صنایع غذایی در کشور باید راهکارهایی را عملیاتی کرد که در سایر نقاط جهان به خصوص کشورهای توسعه‌یافته، این راهکارها امتحان خود را پس داده باشند.

درحقیقت با توجه به اینکه توسعه غذایی یک کشور می‌تواند منجر به رشد اقتصادی همه جانبه شود، به نظر می‌رسد که حل چالش‌های مرتبط با صنعت غذا در گره‌گشایی برای رشد و توسعه اقتصادی ایران نقش بسزایی داشته باشد.

برای بررسی چالش‌های صنعت غذا در کشور با دوتن از فعالان و کارشناسان این حوزه گفتگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره چالش‌های پیش‌رو برای رشد وتوسعه اقتصادی در صنعت غذایی ایران را جویا شویم.

عدم وجود استراتژی در توسعه صنعت غذای ایران موجب شده است تا در زمانهایی شاهد به خطر افتادن منافع ملی کشورمان در صادرات انواع مواد غذایی باشیم

ایجاد بانک اطلاعاتی صنعت غذا همچنان در ابهام

دبیرکل سابق کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی با اشاره به اینکه مشکلات زیادی برای صنعت غذا در کشور وجود دارد که باید این چالش‌ها رفع شود تا به رشد و توسعه اقتصادی صنایع غذایی در کشور امیدوار باشیم، گفت: مشکلات بانکی و ارزش افزوده برای فعالان و تولیدکنندگان صنعت غذا در ایران چالش‌های زیادی ایجاد کرده است که باید این قوانین اصلاح و بازنویسی مجدد شوند.

علی موحد با بیان اینکه نوسانات ارزی معضلات فراوانی را برای فعالان صنعت غذا در ایران ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه باید به این موضوع مهم اشاره کنم که افزیش نرخ دلار به بیش از ۲۵ هزار تومان طی سال‌های اخیر سبب شده تا شاهد خداحافظی تولیدکنندگان صنایع غذایی در ایران باشیم.

وی تصریح‌کرد: عدم وجود استراتژی در توسعه صنعت غذای ایران موجب شده است تا در زمان‌هایی شاهد به خطر افتادن منافع ملی کشورمان در صادرات انواع مواد غذایی باشیم.

موحد ساختارهای معیوب بانکی را برای فعالان صنعت غذا از دیگر مشکلات مهم صنایع غذایی در ایران دانست و افزود: اگر فعال و تولیدکننده‌ای در صنعت غذا قصد اخذ تسهیلات بانکی را داشته باشد باید یک کفش آهنی به پا کند و در اداره‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به دنبال جمع‌آوری مدارک و مستندات باشد در حالی که بانک می‌تواند انجام این امور را به صورت الکترونیکی در سامانه‌ها انجام دهد ولی متاسفانه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

دبیرکل سابق کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی تاکیدکرد: در سال‌های گذشته به دفعات مکرر نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی در صنعت غذای کشور، صحبت‌های فراوانی را مطرح کردم اما، متاسفانه هیچ توجه‌ای از سوی مسئولان ذیربط نشد.

وی افزود: اگر بانک‌ها اطلاعاتی درستی از صنعت غذا در ایران ایجاد شود، می‌توان به افزایش میزان رقابت‌پذیری بین تولیدکنندگان صنایع غذایی در کشور امیدوار بود. از طرف دیگر نباید از اثر منفی موضوع تورم بر صنعت غذای ایران غافل شد زیرا، گرانی‌های مکرر مواد اولیه در صنایع غذایی موجب خواهد شد تا تولیدکنندگان به نوعی با سردرگمی عجیبی روبرو شده و به همان میزان هم فروشندگان و مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت‌ها ابراز نارضایتی کنند.

بیش از ۹۰ کشور دنیا برای صادرات محصولات غذایی ایرانی در لیست مقاصد صادراتی قرار دارند

حرکت همپای تولیدکنندگان صنایع غذایی ایران با کشورهای توسعه‌یافته

محسن راجی، رئیس کمیسیون مطالعات راهبردی فدراسیون تشکل‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با اشاره به اینکه امنیت غذایی در ایران اهمیت بالایی دارد و باید برای حفظ آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: امنیت غذایی ایرانیان یک شاخص مهم برای فعالان و تولیدکنندگان صنایع غذایی در کشور محسوب می‌شود و این در حالی است که یکی از مهمترین صنایع اشتغال‌زا در ایران که موجب ایجاد شغل بسیار زیادی در کشور شده است، صنعت غذاست.

وی با بیان اینکه به جرات می‌توان به این واقعیت مهم اشاره کرد که صنعت غذا در ایران همپای کشورهای توسعه‌یافته به رشد و شکوفایی درخور توجه‌ای رسیده است، خاطرنشان کرد: زمانی که کشور در سایه تحریم‌های سنگینی با معضلات متعددی در حوزه بین‌الملل دست‌وپنجه نرم می‌کند، صنعت غذا توانسته به توسعه اقتصادی لازم برای رقابت با رقیبان جهانی خود برسد.

راجی اضافه‌کرد: سهم ۲۰ درصدی صنعت غذا در ایجاد اشتغال کشور سبب شده تا به نوعی برای ایجاد اشتغال‌زایی در کشور نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشیم که متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد حمایت ویژه و مناسبی از تولیدکنندگان و فعالان صنعت غذا برای اشتغال‌زایی در ایران نبوده‌ایم.

رئیس کمیسیون مطالعات راهبردی فدراسیون تشکل‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تصریح کرد: بیش از ۹۰ کشور دنیا برای صادرات محصولات غذایی ایرانی در لیست مقاصد صادراتی قرار دارند که این آمار نشان از پتانسیل بالای تولید انواع محصولات غذایی در کشور دارد که اگر به صورت کامل شکوفا شود می‌تواند به حل معضلاتی همچون کاهش بیکاری منجر شود.

وی تاکیدکرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که توسعه صنعت غذای ایرانی در نقاط مختلف جهان می‌تواند سبب صادرات فرهنگ ایرانی در موضوع غذا به سایر کشورها شود و این اتفاق زمانی تحقق خواهد یافت که در گام نخست محصولات با کیفیت غذایی از ایران صادر شود و در گام دوم هم روند صادراتی محصولات برای فعالان و تولیدکنندگان نسبت به گذشته تسهیل شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ببخشید IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      افزیش نرخ دلار به بیش از ۲۵ هزار تومان طی سال‌های اخیر سبب شده است تا شاهد خداحافظی تولیدکنندگان صنایع غذایی در ایران باشیم. کاملا اشتباه چون در ابتدا اقدام به صادرات کردند بسیار سود کردند از وقتی ورق برگشت که دولت یارانه کالاهایی اساسی مانند آرد روغن و شکر را برداشت.