۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
با امضای برجام مشکلات اقتصادی حل نمی شود| بانک ها آماده تعامل با بازار مالی دنیا نیستند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

با امضای برجام مشکلات اقتصادی حل نمی شود| بانک ها آماده تعامل با بازار مالی دنیا نیستند

آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت: رفع تحریم ها لازم است اما دربخش های داخلی باید بتوانیم شرایط اقتصادی را پیش بینی پذیر کنیم و از اقتصاد دستوری دست برداریم.

عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار، درباره اینکه اگر توافق هسته ایی صورت نگیرد اقتصاد به چه سمتی می رود، گفت: بالاخره تحریم شرایط دشواری را برای کشور ایجاد کرده است. در حوزه صادرات هزینه های صادرات، حمل و نقل، بازار و.... را محدود کرده است. همچنین در حوزه واردات بازار تامین را محدود کرده و هزینه ها افزایش یافته است و بین ۲۰ تا۱۰ درصد هزینه های تجارت خارجی را افزایش داده تا نتوانید با دنیا ارتباط برقرار کنید و با حفظ منافع باید بتوانیم به اقتصاد جهانی بازگردیم. همچنین بتوانیم با دنیا در حوزه تجارت، اقتصاد، صادرات، واردات تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر این تعامل نباشد از دانش روز دنیا نمی توانید استفاده کنید. خیلی از ترم های تجاری را نمی توانید استفاده کنید و نمی توان از امکانات استفاده کرد، از جذب سرمایه گذاری نمی توان استفاده کرد، نمی توان روابط بانکی خوبی با دنیا داشته باشیم. همه اینها عوارض این عدم تعامل است. بالاخره امکانات صادراتی بیشتری در حوزه نفت و سایر حوزه ها داریم که این امکان از دست ما می رود و ارزش پول نیز کاهش می یابد که همه اینها تبعات تحریم است و نمی گویم همه این مسائل را رفع تحریم برمی گرداند. ولیکن تاثیرات اساسی روی اقتصاد کشور دارد.

یکسری از مشکلات در اقتصاد با رفع تحریم ها به طور مستقیم حل می شود و یکسری از مشکلات ربطی به تحریم ندارد و در حوزه اقتصاد داخلی، کنترل نقدینگی، فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال، بسترسازی برای سرمایه گذاری دارد

آرگون براین باور است: یکسری از مشکلات در اقتصاد با رفع تحریم ها به طور مستقیم حل می شود و یکسری از مشکلات ربطی به تحریم ندارد و در حوزه اقتصاد داخلی، کنترل نقدینگی، فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال، بسترسازی برای سرمایه گذاری دارد. همچنین در حوزه های مختلف نیاز به اصلاح ساختار نظام بانکی دارد که باید در اقتصاد داخلی انجام شود و این اقدامات صورت گیرد. ما به اصلاحات در اقتصاد داخلی نیاز داریم و هم اینکه تعامل مناسبی با دنیا در حوزه اقتصاد بین الملل داشته باشیم.

اقتصاد کشور ما یک اقتصاد تک محصولی که از قدیم وابسته به نفت بوده و از زمانی که تحریم های نفتی شروع شد بخشی از مشکلات ما آغاز شد

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: توافق شرط لازم است ولی کافی نیست. شرطی که حتما باید این توافق و ارتباط ایجاد شود تا بتوانید هزینه ها را کنترل کند، هزینه های تجارت را کاهش بدهد، تعاملات خود را در دنیا افزایش دهید، صادرات را افزایش دهیم، تامین را براحتی انجام دهیم، از ابزارهای تجارت روز دنیا استفاده کنید. ولیکن بگوئیم فقط مشکل ناشی از تحریم است هم درست نیست. رفع تحریم ها لازم است اما بخش های بعدی بحث های داخلی که باید بتوانیم شرایط اقتصادی را پیش بینی پذیر کنیم و از اقتصاد دستوری دست برداریم. همچنین کنترل نقدینگی داشته باشیم و شرایط را برای جذب سرمایه گذار فراهم کنیم که یک بحث دو سویه است. اقتصاد کشور ما یک اقتصاد تک محصولی که از قدیم وابسته به نفت بوده و از زمانی که تحریم های نفتی شروع شد بخشی از مشکلات ما آغاز شد.

یکی از ریشه های تورم کسری بودجه دولت است که ریشه کسری بودجه بخاطر عدم تحقق درآمدهاست که در نتیجه عدم فروش نفت و تامین درآمدها بود. در نتیجه استقراض از بانک مرکزی انجام می دهند و باز به تحریم برمی گردد

وی افزود: اقتصادی که داریم هم مدیریت داخل و هم تحریم تاثیر بسزایی دارد. نمی توان گفت با امضای برجام تمام مشکلات اقتصادی ما حل می شود. باید هم برجام حل شود و هم اصلاح نظام اقتصادی داخلی انجام شود. اگر یک بیماری داخلی داریم باید شرایط بیرونی هم محیای درمان شود. یکی از ریشه های تورم کسری بودجه دولت است که ریشه کسری بودجه بخاطر عدم تحقق درآمدهاست که در نتیجه عدم فروش نفت و تامین درآمدها بود. در نتیجه استقراض از بانک مرکزی انجام می دهند و باز به تحریم برمی گردد. در این چند ساله چقدر از بانک مرکزی استقراض کردیم و چقدر پایه پولی بالا رفته است؟ ریشه اینها این است که دولت نتوانسته درآمد خود را تامین کند. یک زمانی تاثیر مستقیم و یک زمانی تاثیر غیرمستقیم است. وقتی نمی توان تامین بودجه کرد استقراض می کنید و این در نهایت به افزایش تورم ختم می شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش، اگر توافق انجام شود آیا بزودی در اقتصاد تاثیر می گذارد گفت: از بُعد روانی تاثیر خود را می گذارد. باید دید در چه سطحی توافق می شود و ما هم باید آمادگی لازم را ایجاد کرده باشیم تا بتوانیم تعامل با دنیا را داشته باشیم. یعنی نظام بانکی و نظام اقتصادی ما و زیرساخت ها فراهم شود. شما نمی توانید در اقتصاد یک مولفه را لحاظ کنید و بگویید همه مشکلات با این حل می شود که این درست نیست. مهمترین سوالی که اینجا باید پرسید؛ آیا زیرساخت بانکی ما آماده تعامل با دنیا است؟ الان توافق شود بانک ها آمادگی دارند؟ در سال ۹۵ هم توافق انجام شد ولی خیلی از بانک های معتبر دنیا حاضر نبودند با ما کار کنند چون نظام بانکی ما و بحث های کارگزاری بانک ها و غیره آماده نبود.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha