۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
یک قدم مانده تا آزادی وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی؛ یک قدم سنگین و شاید نزدیک به محال!
«بازار» گزارش می دهد

یک قدم مانده تا آزادی وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی؛ یک قدم سنگین و شاید نزدیک به محال!

انتصاب رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن از سوی وزیر راه نشان داد که تنها یک قدم تا پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی به متقاضیان مسکن روستایی باقی مانده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: از پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی که ۲۵ آبان ۱۴۰۰ در شورای عالی مسکن مصوب شد ماهها می گذرد و همچنان تضمین نامه نرخ سود این تسهیلات با نرخ ۵ درصد در گیر و دار تایید و تصویب قرار دارد. همین تاخیر در صدور تضمین نامه باعث شده تا هنوز هم این تسهیلات به دست متقاضیان مسکن روستایی نرسد و حتی برخی از روستاییان که به امید دریافت این سقف تسهیلات مراحل ساخت مسکن خود را آغاز کرده اند در نیمه راه منتظر دریافت این وام کار را رها کرده اند.

برخی از متقاضیان وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در تماس با خبرنگار خبرگزاری بازار اعلام می کنند که به دلیل وعده هایی که برای این وام داده شده از افوام نزدیک قرض کرده ایم تا به محض آزاد شدن وام مزبور و دریافت آن قرض خود را پرداخت کنیم اما متاسفانه ماههاست که امروز و فردا می شود.

برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی نیز عنوان می کنند که اگر هم وام ۲۰۰ میلیون تومانی از همین امروز اجرایی شود به دلیل رشد چند برابری قیمت نهاده های تولید و مصالح ساختمانی دیگر این تسهیلات آن کفاف ماه های قبل را نمی دهد.

اکثر قریب به اتفاق این متقاضیان اعلام می کنند که ارزش وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی ارزش همان وام سابق یعنی وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دارد.

یک قدم مانده تا آزادی وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی| وزارت راه تضمین نامه سود را امضاء کرد؟

اما به نظر می رسد که دریافت وام مسکن روستایی تنها یک قدم مانده باشد. با انتصاب رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی دریافت وام تنها به تایید شورای نگهبان و اساسنامه صندوق ملی مسکن بستگی دارد تا بعد از آن متقاضیان به بانک هایی که در بنیاد مسکن استان ها تشکیل پرونده داده اند معرفی شوند.

سید رضا حمیدی مدیر کل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان با اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن موافقت کرد یا خیر؟ چرا که گفته می شود تا زمانی که این اساسنامه اصلاح و تایید نشود کار پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی با نرخ سود ۵ درصد آغاز نخواهد شد؟ گفت: پنج شنبه گذشته تضمین نامه مابه التفاوت نرخ سود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن از سوی سازمان برنامه ارائه و به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد.

بنیاد مسکن قبل از اساسنامه صندوق، از محل حساب ملی این کار را انجام خواهد داد. پس وقتی این موضوع انجام شد بنیاد مسکن شروع به معرفی به بانک های عامل می کند

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن تضمین نامه را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده و منتظر هستیم تا وزارت راه و شهرسازی این تضمین نامه را به بانک های عامل اعلام کند ادامه داد: بنیاد مسکن قبل از اساسنامه صندوق، از محل حساب ملی این کار را انجام خواهد داد. پس وقتی این موضوع انجام شد بنیاد مسکن شروع به معرفی به بانک های عامل می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که قبول دارید که تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی باعث شد تا روزهای خوب برای ساخت و ساز را از دست بدهیم و فصل سرما قطعا بر روند ساخت و نوسازی تاثیر منفی خواهد گذاشت؟ ادامه داد: به هر صورت همه می دانیم که این وام تمام و کمال ساخت واحد مسکونی را پوشش نمی دهد. اما این تسهیلات به طور قطع یک محرک خوبی برای ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی است.

حمیدی افزود: اما برای این که فصل کاری را از دست ندهیم در حال حاضر ساخت و ساز و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی تحت نظارت عالیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است. پس به محض اینکه مشکل پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در بانکها حل شود و ۹ بانک عامل این عملیات را آغاز کنند به طور قطع و یقین وام مزبور می تواند کمک خوبی به سرعت بیشتر نوسازی واحدهای مسکونی روستایی باشد.

اما اخباری که از مراحل تشکیل پرونده در مراکز استان ها و در بنیاد مسکن استان ها به گوش می رسد سختگیریهای زیادی برای تشکیل پرونده برای متقاضیان وام مسکن روستایی صورت گرفته است و همین موضوع واکنش برخی متقاضیان و نمایندگان مجلس را در پی داشته است.

دولت بعد از این همه تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نباید موانع پرداخت وام را زیاد کند. باید زمینه را برای روستاییان جهت دریافت وام تسهیل کند نه این که بدون در نظر گرفتن وضعیت واقعی آنها شروطی را در نظر بگیرد و متقاضیان را با چالش های جدی تر مواجه کند

دولت بعد از این همه تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نباید موانع پرداخت وام را زیاد کند. باید زمینه را برای روستاییان جهت دریافت وام تسهیل کند نه این که بدون در نظر گرفتن وضعیت واقعی آنها شروطی را در نظر بگیرد و متقاضیان را با چالش های جدی تر مواجه کند.

به هر صورت به نظر می رسد تنها یک گام برای آزاد شدن وام مسکن روستایی باقی مانده است و آن همانا تایید اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن در شورای نگهبان است چرا که رئیس هیات امنای صندوق مسکن توسط هیات امنای این صندوق که متشکل از وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی است مشخص و تعیین شده است. به هر حال باید تضمین نامه صادر شود تا با توجه به سهمیه ای که به بانک ها ابلاغ شده است وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد پرداخت شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 46
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      39 0
      به نظر شما این وام اجرایی خواهد شد. مهرماه هم به نیمه رسید اما خبری نشد
    • ناشناس IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      42 4
      به خدا خسته شدم دیگه نه روم میشه بنیاد یا بانک مراجعه کنم نه روم میشه از طلبکار هام وقت بگیرم. خدایا به داد ما برس آبروم داره میره.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      27 0
      این یک قدمی تمامی ندارد پس تاکی آقایان فصل پاییزه سرمارسیده فقط دست دست میکنیدتاسرمابرسه
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      23 0
      هیچ کس عین خیالش نیست سرمارسیده روستاییان بیچاره بااین وقت کم چکارکنند
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      20 1
      سلام خسته نباشید تااینها بخوان این یک قدم بردارن سال هزار چهارصد دوشده دارن مردم مسخره میکنن
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      28 1
      سلام خسته نباشید توراخدا پیگیری کنید دیگه جلو دوست آشنا آبرو برامون نماند از بس میگم گفتن این هفته هفته دیگه
    • آیدین IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      21 2
      سلام با توجه به شرایطی که این وام داره اگر پرداخت هم بشه باز خیلی ها نمیتونن بگیرن به دلیل شرایط سخنش ازقبیل عدم تعلق به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و سکونت ۵ سال و فرم ج و سخت گیری بانک در خصوص ضامن ها تقاضا دارم از مسئولین هرچه زودتر این بخشنامه اصلاح بشه که مشکل مردم حل بشه الان حدود یکسال هست که مسئولین بنیاد مسکن میگن وام ۲۰۰ تومانی پرداخت میشه و به شرایط آن اشاره ای نکردن
    • ناشناس IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      17 0
      مگر چیزی زیاد آقایان میاد که وام روستایی پرداخت کنن. روستایی باید هنوز بیشتر خواهش ومنت بکشه
    • دانیال IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      19 0
      با سلام و عرض ادب ماه هاست روستاییان منتظر این وام هستند... بنده خودم به عنوان یک جوان حدودا سی ساله چندین ماه هست که با حقوق کارگری توانستم فقط ده درصد کار را جلو برم که واقعا سخته..خواهش میکنم هم‌چنان پیگیر این وام باشید.. واقعا چرا این همه تعلل و تاخیر در پرداخت این وام دارند؟چقدر باید بدهکار بشیم..چقدر باید مصالح ساختمانی گران تر بشه ؟؟؟
    • زهرا US ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      19 2
      سلام خواهش میکنم شما رسانه ها صدای مارو به مسئولین برسونین . خواهش میکنم پیگیری کنین. تو شرایط بدی هستیم
    • سعید IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      14 0
      با سلام راسته شهرهای زیر بیست و پنج هزار از وام دویست میلیونی ممنوع شدن؟من در ارمغانخانه زنجان دو طبقه ساختم نصفه کاره موندم با هزار قرض جورواجور
    • ناشناس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      18 2
      دیگه بسه لطفا جمع کنید این مسخره بازیارو
    • محمد IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      13 6
      ما و همه مطمعنن راضی هستن با سود 18درصد بدن وام رو بیست ساله...ولی مردونه شروع کنن بدن وام رو
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      18 1
      ناشناس، فقط میتونم بگم واقعا متاسفم
    • حسین IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      14 0
      بابا جون مادرتان زودتر بدید این وام و به هوای این وام کلی قرض کردیم میگن این وام تورم میاره ۹۲هزار میلیارد خوردن بردن بدون بازگشت تورم ایجاد نشد حالا پولی که هر ماه کلی برگشت داره تورم ایجاد میکنه اهای آقای سرمایه دار بیخیال این قد سنگ اندازی نکن
    • ناشناس IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      12 4
      همون 18 درصدم رازیم ابرومان رفت خدا ازتان نگذره
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      12 1
      سلام شهرهای زیر 25 هزار نفر چی؟؟؟ به خدا کلی قرض داریم یه رحمی داشته باشید....
    • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      16 3
      تأسف تنها واژه ای است که به ذهنم میاد. عجب مدیرانی داریم واقعا زحمت میکشند .
    • زبیرکردستان US ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      10 0
      سلام بخدااگه دردماروستای میدانستید دیگه نمیگفتی چرابه شهرمهاجرت میکنی بخداپول ودیعه ندارم میخواهم برم سرایداری فقط اجاره خونه ندم
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      10 0
      چندتاازفامیلای مابرگشتن روستابه امیدهمین که بتونن صابخونه شوند روستای خودو.....
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      11 0
      خدایا‌من‌روستایی‌ازدست این‌همه‌انتظار‌این‌وام‌روستایی‌نداشتن‌خونه‌بکش
    • علی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      8 0
      چون مسولین خودشان در دریافت وام مسکن روستایی ذینفع نیستند ، پیگیر موضوع هم نیستند ، و زمانی یادشان از روستاها میاد که رسانه ها خبر خرابی روستاها در اثر زلزله و سیل را پخش کنند ،
    • علی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      16 0
      ظاهراً پرداخت وام مسکن روستایی ،همزمان با اولین برف زمستانی خواهد بود
    • عارف IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      11 2
      آقا تورو به قرآن زود باشید فصل باران وبرف وسرماهم رسید به خدا لنگیم.
    • ابی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      19 9
      سلام بدهکاریم سر پناه نداریم بن بست قرار گرفتیم خواهشا اقدام به پرداخت کنید جلو زن وبچمون شرمنده نشیم
    • تقی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 0
      سلام به مسولین بنیاد مسکن که شبانه روز تلاش بی ثمر می کنند ودایم در حال دادن وعده های تو خالی هستند خواهش می کنم وقتی همه چیز درست شده مصاحبه کنید وقت برای مصاحبه زیاد هست مطمئن باشید حالا حالا ها هستید وقت زیادی دارید
    • محمود IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 0
      هنوز اگر وام ابلاغ بشه خدا کنه بانک حیرانمون نکنه درد مایکی نیست
    • محمد IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      4 0
      احتمالا قدم بزرگ
    • سحر US ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      3 0
      آهن آوردم پولش مونده سیمان آوردم پولش مونده، ب امید این وام، طلبکار زنگ میزنه حواب نمیدم چقدر بگم چشممممم تا کی آبروم رفت بخدا، چرا ملت و سرکار میزارین چرا وعده دروغ میذین دوسال شد، تکلیف شو معلوم کنید بابا
    • خسته IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      7 0
      میدونم با این کامنت گذاشتنا ما فقط خودمونم خالی میکنیم ولی صدامون به جایی نمی‌رسه... ولی امیدوارم واسه یکبارم شده صدامونو بشنوین و درکمون کنین بی خووووونه موندیم ... کمک کنید
    • محمود IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 0
      یکبار فقط یکبار با مردم صادق باشین تا کی دروغ دروغ ،یکبار مثل ادم بگین کی میشه وام دست مردم بدبخت برسه،خسته شدیم اینقدر از بنیاد سوال کردیم
    • امیر IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      6 3
      لطفا تکلیف شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت رو مشخص کنید. متمم شامل میشه یا نه؟
      • محمود14 IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
        1 0
        نه دوست عزیزم
    • زهرا IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      10 0
      شما رو قسم به قران اگه نمیدین بگین بخدا ده تا قرض داریم دلتون به حال مردم نمیسوزه به حال مملکتمون بسوزه که با همین کارها همه رو بلند کردین
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 0
      توروبقران این وام رو پرداخت کنید ما یکساله منتظریم بدبخت وبیچاره شدم با دوتا بچه اونم الان خونه ندارم همش خونه پدرمم یا خونه پدرشوهرم خسته شدم
    • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 0
      مردم اعتراض کنن این اوضاع وخسارت پیش میادمقصرش شمایید مگه مردم مسخره شماهستن
    • علی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      2 0
      تا بخواد این وام درست بشه ودر اولویت هم اونایی هستن ک پارتی دارن و بخواد به ما برسه شده 1402
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      1 0
      سلام تکلیف روستاهای زیر ۲۵ هزار نفر چی میشه؟ کسی خبر داره؟
      • آیدین IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
        2 0
        سلام بنیاد مسکن یه اعتراض نوشته برای اصلاح بخشنامه که شامل زیر ۲۵ هزار نفر بشه.کسی آخرین خبر نداره که چی شد.
      • ابراهیم IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
        0 0
        سلام تعلق میگیره
    • ناشناس IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
      6 0
      مهرماه هم کم کم به سر میرسه. نمی‌دونم آقای نیکزاد کجاست که حداقل قول آبان بهمون بده.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      ماه آینده سریع فوری وانقلابی وام پرداخت میکنن هههههههههه
    • ناشناس IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      1 0
      قرار هست چند یکباره دیگر در دولت مصوب بشه این وام. عجب مدیران باحالی داریم . قدرشون رو بدونید . خوب مصوب میکنن
    • محمدی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      1 0
      آخ ازبخت مردم بی سرپنا
    • ع IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      0 0
      چرا زمان دقیق وام را اعلام نمی کنند
    • آرین IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 0
      سلام شما را به خدا دیگر آزاد ش کنید بچه هایما در سرما وشرایط نا مساعد دارن مریض میشوند به دلیل کرایه ورهن زیاد نتوانستم برایشان خانه بگیرم از شما خواهش می کنم این وام را آزاد کنید چون امید ما اول به خدا بعد به شماست