۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
رفع محدودیت های بانکی، دوای درد کمبود دارو/ بازار ۲۳ هزار میلیارد تومانی دارو در ایران
در نشست بررسی مشکلات صنایع دارویی و غذایی مطرح شد

رفع محدودیت های بانکی، دوای درد کمبود دارو/ بازار ۲۳ هزار میلیارد تومانی دارو در ایران

اصلی ترین مشکل دارویی کشور قطع همکاری بانک‌های اروپایی است و تنها بانک‌های کشورهای بلژیک، سوئیس و اتریش همکاری‌های محدودی با ایران دارند که این امر کار واردات داروها را سخت کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، نشست بررسی مشکلات صنایع دارویی و غذایی کشور در دوران تحریم با حضور مسئولان مربوط و فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این جلسه غلام حسین علیان مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به شرایط ارزی این سازمان در سال جاری، اظهار کرد: شرایط ارزی سازمان غذا و دارو در حوزه تامین و تخصیص نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده وهیچ‌گونه کمبودی در این حوزه حس نمی‌شود که این امر به خوبی نشان دهنده درک کاملی از شرایط، توسط سازمان‌های مربوط بوده و به نظر می‌رسد این روند در سه ماهه پایانی سال جاری ادامه داشته باشد.

وی افزود: سیاست کلی سازمان غذا و دارو در سال ۹۸ مبتنی برحمایت کامل از تولیدات داخلی کشور بوده و تمام جدیت را در ارتباط با این مسئله به کار گرفته، که در اعداد و ارقام ارزی و ریالی سازمان این موارد به خوبی مشهود بوده است.

علیان گفت: منابع تخصیص داده شده به واردات نسبت به سال گذشته به صورت چشمگیری کاهش یافته و تخصیص و تامین ارز برای مواد اولیه و واسطه تولیدات داخلی افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دارو، سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ایجاد انتظار جدید در دستگاه‌های دولتی سمی مهلک است، خاطرنشان کرد: واقعیتی که باید شفاف بیان شود این است که در حال حاضر کشور در حوزه منابع ارزی-ریالی به سمت سیاست انقباضی پیش رفته و تمام دستگاه‌ها باید تنها به تعهدات گذشته خود و انتظاراتی که ایجاد شده بپردازند و سیاست‌های گذشته خود را پیش ببرند و سازمان غذا و دارو باید انتظارات ایجاد شده در حوزه دارو و غذا را پیش برده لذا ایجاد انتظارات جدید برای اینگونه سازمان‌ها سمی و محلک است.

وی ادامه داد:سازمان غذا و دارو با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه ارزی-ریالی وجود دارد به دنبال برآورده کردن نیاز بازار با توجه به شرایط کنونی بوده و این سازمان به عنوان متولی بخش سلامت کشور به هیچ وجه دغدغه بنگاه‌داران را نداشته و تنها نگرانی این سازمان، تامین نیاز بازار و رفع احتیاج افراد محتاج به دارو است.

علیان در خصوص تغییر تعرفه‌های حوزه دارو، تصریح کرد: تعرفه‌ها در حوزه دارو سال‌های زیادی است که تغییری نداشته و به نظر می‌رسد تعرفه‌های جدید مربوط به بخش غذایی کشور بوده است.

در ادامه این نشست مریم ثریا، کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی ایران با بیان اینکه همانطور که از صحبت های فعالان اقتصادی مشخص است به نظر نمی رسد مشکل جدی در بحث گمرک و ترخیص کالا وجود داشته باشد، اظهار کرد: یکی از موارد اعلام شده در ارتباط با کسر تخلیه‌ها بود که این امر در سامانه گمرک نشان داده می‌شود و به پرتال اصلی بانک مرکزی منتقل می‌شود که موجب ایجاد مشکل در رفع تعهدات بانکی می شود و این کسر تخلیه ها نمی تواند مشکل باسکول در گمرکات کشور باشد لذا بسته بندی کالا می‌تواند نشان دهنده تفاوت‌های وزنی در امور گمرکی باشد.

وی افزود: آنچه در حوزه ترخیص کالا و تشریفات گمرکی صورت می‌پذیرد بر مبنای اوزانی است که بر روی کالا درج شده و اگر بازرگانان بر روی سامانه گمرکی خود نگاه کنند به صورت کسر تخلیه نمایش داده می‌شود.

کارشناس رسمی دادگستری امور گمرکی ایران، گفت: اختلافی که در وزن کالا نشان داده می‌شود صرفا به لحاظ نمایش عددی بوده و کسری وزن از نظر باسکول بر روی وزن کالا تاثیری نداشته است و این به دلیل آن است که ترخیص کالا و ارزش گذاری بر مبنای وزن مندرج بر روی بسته بندی بوده است.

ثریا ادامه داد: در ارتباط با رفع تعهدات ارزی با توجه به توافقی که بین بانک مرکزی و گمرک صورت پذیرفته قرار بر این شد که درصدی نوسان  در نظر گرفته شود تا تعهدات ارزی با مشکل روبه‌رو نشود و در صورتی که این نوسانها مربوط به بسته بندی و وزن کالا باشد این مشکل را پوشش خواهد داد.

وی در ارتباط با اعتبارات ثبت سفارش، اظهار کرد: با توجه به تلاش‌های گمرک در این حوزه تمام کالاهای دارویی که تاریخ ثبت سفارش آن‌ها به اتمام رسیده و تخصیص و تامین ارز برای آن‌ها انجام شده، دستور ترخیص این کالاها توسط گمرک صادر شده است.

 همچنین در ادامه این نشست زهرا قیاسی، مسئول اداره بازرگانی سازمان غذا و دارو به ارائه آمارهای ارزش دارویی کشور در سال ۹۷ پرداخت و گفت: ارزش کل بازار دارویی ایران در سال جاری رقمی بالغ بر ۲۳۰هزار میلیارد ریال بوده که با توجه به بازار گسترده‌ای که در این حوزه وجود دارد، احتمالا  وجود برخی مشکلات موقتی  در تامین برخی داروها امری غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها لیستی که با موضوع کمبود دارو در کشور در سازمان غذا و دارو تدوین شده نشان از کمبود حدودا ۲۰ قلم دارو دارد که اکثر این اقلام جزو داروهای بی صاحب هستند؛ به این معنا که این داروها نه در داخل تولید می‌شود و نه توسط واردکنندگان به کشور وارد می‌شود.

مسئول اداره بازرگانی سازمان غذا و دارو با اشاره به تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده، گفت: سازمان غذا و دارویی کشور تمام تلاش خود را در جهت تخصیص ارز به واردات داروهای اولویت دار انجام می‌دهد و با توجه به همکاری این سازمان با بانک مرکزی تلاش می‌شود که این داروها در اولویت قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین مشکل دارویی کشور قطع همکاری بانک‌های اروپایی با سیستم بانکی کشور بوده و تنها بانک‌های کشورهای بلژیک، سوئیس و اتریش همکاری‌های محدودی با ایران دارند که این امر کار را برای واردات برخی از داروها به کشور سخت کرده است.

کد خبر: ۱٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha