۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
ارسال تضمین نامه مابه التفاوت نرخ سود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن به وزارت راه| پیش نویس متمم نیز تهیه شد
مدیر کل دفتر مسکن روستایی در گفتگو با «بازار» خبر داد

ارسال تضمین نامه مابه التفاوت نرخ سود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن به وزارت راه| پیش نویس متمم نیز تهیه شد

حمیدی مدیر کل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن از ارسال تضمین نامه نرخ سود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن به وزارت راه خبر داد و گفت: تلاش می کنیم افرادی که وام ۱۰۰ میلیونی گرفته اند مجددا وام بگیرند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی همچنان در پیچ و تاب تایید شورای نگهبان و ارائه معرفی نامه ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک های عامل قرار دارد. اگر چه ماجرای پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در نوع خود جالب است و با گذشت ماهها (۲۵ آبان ۱۴۰۰) از تصویب آن با نرخ سود ۵ درصد، هنوز هم این تسهیلات به دست متقاضیان مسکن روستایی نرسیده است اما هنوز برخی از متقاضیان مسکن روستایی که کار ساخت واحدهای مسکونی خود را به اتمام نرسانده اند چشم انتظار این وام هستند.

 سرانجام بانک مرکزی با موافقتی که از دولت گرفت ضوابط پرداخت وام مسکن روستایی ابلاغ کرد. این بانک پیرو نامه‌های پیشین موضوع ابلاغ سهمیه بانکی قانون جهش تولید مسکن و نیز مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص اعطای تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‏- استانی، این تسهیلات برای سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

اما خبرها حاکی از این است که پرداخت وام مسکن روستایی در مرحله پایانی تایید شورای نگهبان است. اما تا زمانی که اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرد و هیات امنای این صندوق، مدیر عامل آن را انتخاب نکنند پرداخت وام مزبور اجرایی نخواهد شد.

سید رضا حمیدی مدیر کل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان با اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن موافقت کرد یا خیر؟ چرا که گفته می شود تا زمانی که این اساسنامه اصلاح و تایید نشود کار پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی با نرخ سود ۵ درصد آغاز نخواهد شد؟ گفت: پنج شنبه گذشته تضمین نامه مابه التفاوت نرخ سود وام ۲۰۰ میلیونی مسکن از سوی سازمان برنامه ارائه و به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن تضمین نامه را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده و منتظر هستیم تا وزارت راه و شهرسازی این تضمین نامه را به بانک های عامل اعلام کند ادامه داد: بنیاد مسکن قبل از اساسنامه صندوق، از محل حساب ملی این کار را انجام خواهد داد. پس وقتی این موضوع انجام شد بنیاد مسکن شروع به معرفی به بانک های عامل می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که قبول دارید که تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی باعث شد تا روزهای خوب برای ساخت و ساز را از دست بدهیم و فصل سرما قطعا بر روند ساخت و نوسازی تاثیر منفی خواهد گذاشت؟ ادامه داد: به هر صورت همه می دانیم که این وام تمام و کمال ساخت واحد مسکونی را پوشش نمی دهد. اما این تسهیلات به طور قطع یک محرک خوبی برای ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی است. 

برای این که فصل کاری را از دست ندهیم در حال حاضر ساخت و ساز و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی تحت نظارت عالیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است

حمیدی افزود: اما برای این که فصل کاری را از دست ندهیم در حال حاضر ساخت و ساز و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی تحت نظارت عالیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است. پس به محض اینکه مشکل پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد در بانکها حل شود و ۹ بانک عامل این عملیات را آغاز کنند به طور قطع و یقین وام مزبور می تواند کمک خوبی به سرعت بیشتر نوسازی واحدهای مسکونی روستایی باشد.

در مصوبه ای که در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد فکری برای متمم این وام نشده است که افرادی که وام ۱۰۰ میلیونی دریافت کرده اند بتوانند وام ۱۰۰ میلیونی دیگری هم دریافت کنند

مدیر کل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که برخی از روستاییان این پرسش را مطرح می کنند که اگر وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کرده اند باز هم می توانند از سقف کنونی وام مسکن روستایی یعنی ۱۰۰ میلیون تومان دیگر استفاده کنند؟ گفت: در مصوبه ای که در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد فکری برای متمم این وام نشده است که افرادی که وام ۱۰۰ میلیونی دریافت کرده اند بتوانند وام ۱۰۰ میلیونی دیگری هم دریافت کنند. اما پیش نویس اصلاحیه ای تهیه شده است که برای متمم هم فکری شود.

حمیدی چندی پیش در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرونده برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تشکیل شده است؟ گفت: ابتدا باید عرض کنم که هنوز پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی آغاز نشده و هیچ متقاضی وام مسکن روستایی نیز به بانک های عامل معرفی نشده است. تاکنون برای ۲۳۰ هزار متقاضی پرونده در بنیاد مسکن استان ها تشکیل شده است. قطعا به محض اینکه شورای نگهبان تاییدیه نهایی را ارائه کند پرداخت وام مسکن روستایی نیز عملیات اجرایی به خود خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که وام مسکن روستایی قرار است به ۲۰۰ هزار متقاضی پرداخت شود اما عددی که برای تشکیل پرونده اعلام می کنید ۲۳۰ هزار پرونده است؟ گفت: به هر حال بعد از احرازهایی که صورت می گیرد و ریزش هایی که صورت خواهد گرفت این عدد تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در جلسه هیات دولت در دوم شهریور ماه جاری پرداخت وام مسکن روستایی مصوب شد و در هفتم شهریور ماه جاری نیز ضوابط آن ابلاغ شد. بنابراین بلافاصله مکاتبات صورت گرفت و بانک مرکزی ضوابط آن را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد. اما موضوع بعدی همانا صدور ضمانتنامه بود که باید صندوق ملی زمین و مسکن مابه التفاوت نرخ سود وام مزبور را که ۱۳ درصد بود را پوشش می داد و به بانک مرکزی اعلام می کرد.

به نظر می رسد تا زمانی که سازمان برنامه و بودجه به وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و صندوق ملی زمین و مسکن این ضمانت نامه را ارائه دهد پرداخت وام از سوی بانک ها اجرایی نخواهد شد. 

کد خبر: ۱۷۸٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 27
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      33 2
      توروخدا دیگه این وام بدین مهرماه نصف شد سرماازراه رسیدمابیچاره هاچکارکنیم
    • هاجر ابراهیمی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      24 3
      سلام تورا خدا اکمکمان کنید از بدهکاری می میریم خسته شدیم
    • US ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      10 3
      سلام شهرهای زیر ۲۵ هزارم تعلق میگیره لطفا پیگیری کنین
      • علی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
        8 0
        فعلا که تعلق نمیگیره.ماروکه بدبخت کرد این دولت.
    • مهدی ملک لو IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      16 1
      به امید وام از برادرم قرض کردم در خانواده و فامیل بی آبرو شدم نه سقفی دارم ، نه پولی . حسرت یک خانه مانده به دلم
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      11 4
      سلام تو رو خدا کمک کنید تا این وام بهمون بدن من واقعا اگه درست بشه این وام خیلی کمک بهمون میشه
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      7 0
      سربندی هزینه اش حدود ۲۰۰ میلیون تومان است
    • Zahed IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      12 0
      هرروزمیگن اجرایی میشه میریم بنیاد وهیچ خبری نیست یااجرایی کنیدیاخط قرمزبکشیداینقدمردمددورنزنید
    • مجید IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      13 0
      ای خدا. تو این گرونی و بدبختی داریم زجر میکشیم مسئولین به فکر ما مردم نیستن . چرا کسی جوابگو نیست . همه مصالح ۱۰برابر شده ولی هنوز از وام خبری نیست .ما به حرف شما چک دادیم دست مردم .به همه بدهکاریم . خدایا خودت کمک کن .
    • ناشناس IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      10 0
      اینا فقط خبرای الکی میزنن . هر موقع پرداخت شروع شد اعلام کنید
    • داود پوعلی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      8 2
      سلام، انشاالله که هر چه زودتر مسؤولان پیگیر مشکلات تمامی که درانتظار وام گیرندگان هستند باشند. و من الله توفیق
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
      9 2
      همه رو بیچاره کردین.فقط حرف میزنن خسته شدیم به خدا
    • ولی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      10 0
      بدبخت و بیچاره شدیم از زیر قرض اهن و مصالح چرا رسانه ها کاری نمیکنن
    • حسین IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      7 0
      ماکه دیگه پیرشدیم ازدست انقددروغ گفتن زمستان امدخونه نداریم ای مسلمانها
    • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      8 0
      همه ارگان ها مثل بنیاد مسکن شورای نگهبان وزارت راه و شهرسازی ، برنامه و بودجه ، بانک ها همشون فقط بلدن حرف بزنن عمل ندارن اینقدر لف دادن ک مصالح گرون شد ارزش 200 میلیون اندازه همون 100 میلیون شد مگر تصویب و ابلاغ یک وام چقدر طول می‌کشه ،؟؟ تاسف باره واقعا همین کارا رو میکنید ک از بقیه کشور ها عقبید.
    • ناشناس IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      9 0
      خجالت هم چیز خوبی هست
    • سید IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      7 0
      نمیخاد دیگه وام بدید مال خودتون از بس دروغ گفتید خدا ازتون نگزره مگه تایید کردن چقدر زمان میبره
    • ناشناس IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      5 2
      تورو خدا وام بدین خسته شدیم زمستون رسید
    • ناشناس IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      5 0
      احتمالاً پرداخت این وام از سال آینده شروع بشه.
    • افشسن IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      4 1
      سلام تورابه خون شهیدان 30سال اجاره نشینم زمین روستاهم باهزاربدبختی گوشوارهای خانمم رافروختم ضامن سفته چک هم به به بانک دادیم دوسال خبری ازپول نیست بست دروغ
    • علی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      6 0
      بابا تورو خدا به دادمون برسید همه چکهامون برگشت خورد آبرومون رفت
    • ناشناس IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      6 0
      عجب وام شده. باید داستانش رو بنویسم. خجالت اوره .
    • ناشناس IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      7 0
      یه تماس با جهانگیری بگیرید تا راه افزایش وام بهتون نشون بده
    • ناشناس IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      5 0
      شهر ما 3500جمعیت داره. فقط اسم شهر رومون هست . کلا روستایی هستیم از جمله آبفای روستایی وتعاونی کشاورزی. تا الان هم وام مسکن روستایی می‌گرفتیم الان میگن شامل شما نمیشه وام مسکن روستایی
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      1 1
      ای کاش درباره اختلاص ها ،وام های کلان ،و...اینجور میکردن ولی با این کارهای سازمان برنامه و بودجه،بنیاد مسکن خیلی ها خانه خراب شدن نه خانه دار چون دار و ندارشونو دادن با یه خونه نیمه کاره موندن شاید هم مثل من وسط خیابون بنظر من هر کی خودش یه خونه کوچکتر و بدون مهندسی بسازه خیلی بهتر چون اینجوری بدبخت میشه
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      2 0
      سلام خواهش میکنم وام دویست میلیونی رو تایید کنید بیچاره شدیم
    • م IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      1 0
      تورو خدا یه کاری کنید توی عمرم این قدر التماس نکردیم دولت برای همه چیز وام میده ولی وقتی میرسه به ما روستاییان اینقدر خودش میگیره