۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
کاهش زیان در سایپا با افزایش تیراژ محصولات جدید|  وزیر صمت فاقد قدرت تصمیم گیری برای واردات است!
مدیر عامل اسبق سایپا در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

کاهش زیان در سایپا با افزایش تیراژ محصولات جدید| وزیر صمت فاقد قدرت تصمیم گیری برای واردات است!

مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا گفت: توجه به افزایش تیراژ محصولات جدید در سایپا و عرضه به موقع خودروهای جدید این بنگاه اقتصادی، منجر به افزایش سود و کاهش زیان انباشته می شود.

بازار؛ گروه خودرو: گروه خودروسازی سایپا اخیرا دو محصول اطلس و آریا را معرفی و زمان عرضه آن ها به بازار را نیز مشخص کرد. از سویی طی چند روز گذشته این خودروساز در نمایشگاه فناوری ایران در ونزوئلا شرکت کرده بود، وضعیت تیراژ و البته گله کمتر زنجیره تامین از شرایط پرداخت مطالبات نشان می دهد این خودروساز با رویکردی متفاوت تر از مدیریت قبلی در حال توسعه سبد محصول و ارتقا دانش فنی است. هرچند که تصاویر خودرویی جدید از برند چانگان در سایپا می تواند مزید بر علت در راستا توسعه نارنجی پوشان شناخت.

برای بررسی افزایش سود سایپا با توسعه سبد محصول با «سعید مدنی» مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا به گفت و گو پرداختیم:

* شاهد هستیم که گروه خودروسازی سایپا به دنبال فراهم سازی شرایط در راستا ورود اطلس و آریا به بازار داخل کشور است، این موضوع می تواند چه تاثیری در کاهش زیان این خودروساز داشته باشد؟

معمولا خودروها و محصولات جدید در هر بنگاه اقتصادی با ورود به بازار سبب ایجاد سود دهی برای تولید کننده می شوند، زیرا محدودیت قیمتی برای این محصولات وجود ندارد. حتی اگر سایپا اقدام به فروش محصولات جدید در حاشیه سود بازار نیز کند، زمینه لازم برای تامین یا افزایش نقدینگی را به دست خواهد آورد. اگر خودروهای جدید سایپا به روز و مطابق استانداردهای روز دنیا نیز باشد، می توان برنامه صادراتی و ورود به بازار سایر کشورها را نیز برای نارنجی پوشان جاده مخصوص متصور بود.

* سایپا با حذف زیان ده ترین محصول خود یعنی تیبا به تولید کوییک و شاهین متمرکز شده است، با صرف نظر از تیراژ این موضوع می تواند به سایپا چه کمکی کند؟

خودروهایی که به مدت طولانی در خط تولید می مانند، پس از مدتی در بازار استقبالی از آن ها نمی شود. هرچند که ممکن هست در بازار خودروهای پرتیراژ را به چشم کالای سرمایه ایی نگاه کنند، اما هیچ مشتری حاضر به پرداخت قیمت بالا برای چنین محصولاتی نیست. بنابراین بنگاه های اقتصادی برای محصولات خود چرخه عمری را تعریف می کنند که پس از آن به سمت عرضه خودروهای جدید می روند. خودروهای جدید همانطور که پیشتر گفتم محدودیت قیمت کمتری داشته و اگر به صورت فروش در حاشیه بازار یا بورس عرضه شوند، با قیمت حقیقی به همراه حاشیه سود خودروساز خواهد بود که این مساله به بالارفتن نقدینگی در جاده مخصوص کمک بسزایی می کند.

سیاست قدیمی خودروسازان نیز همین موضوع بود، به طور مثال در زمانی که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بودم برنامه ریزی برای خروج پراید در سال ۱۳۹۵ داشتیم. برهمین اساس در سال های۱۳۹۳ برخی از خطوط پراید در سایپا، پارس خودرو و بن رو را تعطیل کردیم. با توقف تولید برخی از مدل های پراید، در همان خطوط به تولید تیبا پرداختیم که پیش بینی می کردیم تیبا نیز چندان در خط باقی نماند به همین جهت به دنبال تیبا۲ و ساینا رفتیم. طراحی خودرو و توسعه محصول یک پروسه طولانی و پیچیده است که خودروسازان باید همواره این فرآیند را در دستور کار داشته باشند. همان سال ها به دنبال طراحی شاهین بودیم که با شش سال تاخیر به بازار رسید، یکی از مشکلات خودروسازان تاخیر در عرضه محصولات جدید به بازار است.

کاهش زیان در سایپا با افزایش تیراژ محصولات جدید| وزیر صمت برای واردات قادر به تصمیم گیری نیست؟

* به بحث تاخیر در عرضه محصولات جدید اشاره کردید، دلیل این موضوع چیست؟

یکی از عوامل اصلی تاخیر در عرضه محصولات جدید به بازار تغییرات مدیریتی پی در پی است، البته کمبود نقدینگی نیز مزید برعلت این موضوع است. زمان عرضه شاهین به بازار نیز پیشرانه و گیربکس آن با قوای فنی که در دوره مدیریت در سایپا انتخاب کرده بودیم، تفاوت یافته است. محصولات جدیدی که روی پلت فرم های فعلی در سایپا طراحی و ساخته می شود، اگر طراحی روز و استانداردهای جدید را داشته باشد، مسلما با قیمت بالاتری فروخته خواهد شد و بخشی از نقدینگی را جبران می کند. البته که ضرر و زیان خودروسازان بسیار زیاد است و به شکلی باید این موضوع را جبران کنند. درحال حاضر زیان خودروسازان بیشتر از ۱۰۰ هزار میلیاردتومان است. خودروسازان اگر بتوانند تیراژ محصولات قدیمی را کاهش و افزایش تولید خودروهای جدید داشته باشند، می توانند زیان انباشت را کاهش دهند.

اگر خودروهای جدید سایپا با آپشن های روز و زمان درست راهی بازار شود، منجربه کسب سود قابل توجه برای سایپا می شود

* شاهد هستیم که آریا و اطلس روی پلت فرم شاهین طراحی و تولید شدند، به نظر شما زمان عرضه این خودروها به بازار استقبال مشتریان از آن ها چگونه خواهد بود؟ آیا خودروساز نتیجه مطلوب از عرضه دریافت خواهد کرد؟

خودرو شاهین اگر در سال ۱۳۹۵ به بازار راه می یافت باتوجه به نرخ ارز آن مقطع زمانی امکان صادرات برای آن وجود داشت. زیرا، خطوط تولید پراید و پژو در عراق وجود داشت، به دلیل عدم خودرو جایگزین برای دو محصول مذکور در همان سال ها، خودروهای چینی جایگزین محصولات داخلی در عراق شدند.

خودروسازی ها با سرعت زیادی در حال استفاده از آپشن های جدید و ایجاد استانداردهای جدید هستند، اگر خودروهای جدید سایپا با آپشن های روز و زمان درست راهی بازار شود، منجربه کسب سود قابل توجه برای سایپا می شود.

* از فحوای سخن شما می توان دریافت که دولت ها در تاخیر عرضه محصول جدید به بازار و زیان انباشت، مقصر هستند. برای حل این موضوع، دولت باید چه اقدامی انجام دهد؟

دولت ها روی محصول نظر ندارد، ولی عامل اصلی تاخیر عرضه محصول و زیان انباشت تغییر مدیران عامل است. دولت ها ثابت کردند که در حل مسائل ساده توانایی نداشته و با استدال به این موضوع قادر به اداره صنعت پیچیده ای مانند خودرو نیستند.

۸۰ درصد از گرفتاری های صنعت خودرو مربوط به دخالت دولت در هر بخشی از این صنعت است

وزارت صنایع سال هاست درگیر صنعتی هست که سهم ۲۰ درصدی درکل اقتصاد کشور یا سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص ملی را دارد. تمام انرژی و توان وزارت صنایع معطوف به خودروسازی است، خودروسازی باید توسط دولت مشروط بر دریافت برنامه رها شود، وزارت نیز به برنامه های دریافتی از خودروساز نظارت داشته باشد. ۸۰ درصد از گرفتاری های صنعت خودرو مربوط به دخالت دولت در هر بخشی از این صنعت است.

کاهش زیان در سایپا با افزایش تیراژ محصولات جدید| وزیر صمت برای واردات قادر به تصمیم گیری نیست؟

به نظر می رسد وزیر صمت قادر به تصمیم گیری در خصوص واردات خودرو نبوده و مشخص نیست دلیل این موضوع عدم مشاورین و معاونین باتجربه است یا ضعف دیگری وجود دارد

* به بحث وزارت صمت اشاره داشتید، عملکرد این وزارت را چگونه ارزیابی می کنید؟

وزارت صمت در حل مساله ساده مانند واردات خودرو نشان داد که بی تجربگی فراوانی در بدنه آن وجود دارد. نکته جالب اینجاست که از تجربیات گذشته استفاده نمی کنند، حدود یکسال شده است که وزیر مرتب اعلام می کند از ماه آینده واردات انجام می شود. اگر اطلاعی از واردات خودرو وجود ندارد، چرا آن را مکرر بیان و بازار را متشنج می کند؟

وزارت صمت باید سیاستی را اتخاذ کند که از تجربه کارشناسان و مدیران این صنعت برای واردات و اثر گذاری آن در کاهش قیمت استفاده کند. هر روز خبر تازه و متفاوتی از واردات و شیوه اجرا آن از وزارت صمت شنیده می شود، این وزارت به جای تدوین قوانین بیشتر که عامل توقف در امر واردات شده است، بهتر است تجدید نظر در تصمیم گیری داشته باشد. به نظر می رسد وزیر صمت قادر به تصمیم گیری در خصوص واردات خودرو نبوده و مشخص نیست دلیل این موضوع عدم مشاورین و معاونین باتجربه است یا ضعف دیگری وجود دارد. بارها اشاره کردم که وزارت صمت اقدام به مطالعه گزارش تحقیق و تفحص دور قبلی مجلس شورای اسلامی کند تا نسبت به عارضه یابی و حل مشکلات آگاه شود.

کد خبر: ۱۷۸٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha