۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
وضعیت فیات در بازارهای جهانی چگونه است؟| تقابل ایتالیا و برزیل در خودروسازی
بازار گزارش می دهد

وضعیت فیات در بازارهای جهانی چگونه است؟| تقابل ایتالیا و برزیل در خودروسازی

گروه خودروسازی فیات به رغم تمرکز ۹۷ درصدی فروش در بازارهای ایتالیا و برزیل، نتوانسته طی دو سال گذشته نسبت به توسعه محصول خود اقدام کند و این روزها وضعیت خوبی در بازار جهانی ندارد. 

بازار؛ گروه خودرو: جهانی شدن شرکت های خودروساز به افزایش سهم بازار و تیراژ سوده محصولات شان کمک بسزایی می کند. از این رو بسیاری از خودروسازان در دنیا همواره تلاش می کنند تا با عرضه بهترین محصولات و برنامه صادرات، سهم بازار خود را در دنیا به صورت چشمگیری افزایش دهند. به دنبال این ماجرا حتی گاهی تولید کنندگان بزرگ خودرو دنیا، محصولاتی را تولید می کنند که در بازارهای بین المللی عرضه نشده و مخصوص یک منطقه یا کشور است.  

تمرکز به بقا در بازار خاص مشروط بر فروش بالا می تواند نقاط مثبتی داشته باشد، اما در دراز مدت از محبوبیت برند خودروساز در سایر کشورها می کاهد؛ زیرا خودروسازان بزرگ نیازمند حضور در اقصی نقاط جهان هستند. بنابراین عجیب نیست که در سال های اخیر تمرکز به کشور یا منطقه خاص به بحران فروش و برندینگ بسیاری از شرکت های خودروساز تبدیل شده و گروه خودروسازی فیات یکی از آن ها است.

فیات در کجاها حضور دارد؟

گروه خودروسازی فیات به عنوان یک برند تاریخی در اروپا شناخته می شود و شاید بتوان گفت قدمت حضور فیات پس از اروپا در برزیل بیشتر از سایر نقاط جهان باشد. این شرکت خودروساز ایتالیایی سعی کرده تا با حضور در بازار کشورهای دیگر مانند آمریکا، هند، چین و روسیه (پیش از جنگ با اوکراین) صادرات و فروش خود را به طور قابل ملاحظه ای توسعه دهد.

فروش محصولات فیات به ترتیب در اروپا ۵۷ درصد و در برزیل ۴۰ درصد است، از این رو تنها ۳ درصد از کل فروش این خودروساز باقی میماند که میان سایر بازارهای این برند عرضه می شود

با این حال بیشترین فروش این برند ایتالیایی مربوط به اروپا و برزیل است، فروش محصولات فیات به ترتیب در اروپا ۵۷ درصد و در برزیل ۴۰ درصد است. از این رو تنها ۳ درصد از کل فروش این خودروساز باقی می ماند که میان سایر بازارهای که این برند در آنجا محصولات خود را عرضه می کند، تقسیم می شود.

وضعیت فیات در بازارهای جهانی چگونه است؟| تقابل ایتالیا و برزیل خودروسازی

فیات در آمریکا جنوبی می تازد

حضور گروه خودروسازی فیات در آمریکا جنوبی بسیار متفاوت تر از سایر بازارهای بین المللی است، زیرا این خودروساز بر اساس سلیقه مشتریان این بازار اقدام به طراحی و تولید محصول کرده است. این شرکت خودروساز ایتالیایی با شهرت تولید خودروهای جمع و جور در کلاس کوچک ولی کاربردی، شهرت دارد. فیات طی ۲۰ سال گذشته تلاش داشته که محصولات عرضه شده به بازار اروپا کاملا متفاوت از بازار برزیل باشد و در این زمینه نیز موفقیت های قابل توجهی را کسب کرده است.

گروه خودروسازی فیات در قاره اروپا سال گذشته رکورد فروش ۲۱ درصد از کل خودروهای عرضه شده در اروپا را به نام خود ثبت کرد و دو محصول «پاندا» و «۵۰۰» از این خودروساز ایتالیایی در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گرفته است

گروه خودروسازی فیات در قاره اروپا سال گذشته رکورد فروش ۲۱ درصد از کل خودروهای عرضه شده در اروپا را به نام خود ثبت کرده است. هر چند فیات این روزها با چالش فروش جهانی دست و پنجه نرم می کند، ولی دو محصول «پاندا» و «۵۰۰» از این خودروساز ایتالیایی در سگمنت A پیشرو و پرفروش در بازارهای جهانی هستند. اما سایر محصولات تولیدی فیات این روزها در سراسر دنیا توان رقابت با خودروهای دیگر از برندهای مطرح را ندارند، هر چقدر فیات در کلاس خودروهای کوچک موفقیت کسب کرده، اما در تولید سایر خودروها با چالش همراه است.

«تیپو» محصول دیگری از فیات است که ۱۱ درصد فروش کل های خودروهای ایتالیا در سگمنت C سدان را از آن خود کرده است. این خودرو در رقابت با A۳ خودرو سدان گروه فولکس واگن در ایتالیا نیز بازی را باخته است. در کلاس اس یو وی سایز متوسط گروه خودروسازی فیات مدل ۵۰۰X را عرضه کرده است که ۱۴.۳ درصد فروش در بازار ایتالیا را طی تقابل با فورد پوما و جیپ رنگید را تجربه کرده است. در مجموع سهم بازار خودرویی فیات در ایتالیا ۱۴.۳ درصد است، پنج سال پیش این خودروساز ایتالیایی سهم ۳۲ درصدی از بازار کشور خودش را در اختیار داشت.

وضعیت فیات در بازارهای جهانی چگونه است؟| تقابل ایتالیا و برزیل خودروسازی

فیات در برزیل چه شرایطی دارد؟

هر چقدر وضعیت فیات در اروپا یا سایر بازارهای جهانی سخت و چالش برانگیز باشد، در برزیل این موضوع کاملا متفاوت است. همچنین در آمریکای جنوبی به لطف کمبود یا نبود عرضه محصولات اس یو وی، هاچ بک، فست بک و سدان سایز کوچک، فیات به یک پیشرو تبدیل و سهم ۲۲ درصدی از کل فروش خودرو این قاره را از آن خود کرده است. به دنبال این ماجرا در سال ۲۰۱۲ فیات فقط سهم ۱۳ درصدی از فروش خودرو در آمریکا جنوبی داشت که طی پنج سال گذشته سهم فروش خود را به ۲۲ درصد افزایش داده و همچنان آن را حفظ کرده است.

براساس آن چه که توسط شرکت های ارزیابی در برزیل اعلام شده است، فیات با ارائه خدمات پس از فروش مناسب و عرضه محصولات کم استهلاک توانسته حضور ایده آل، پر قدرت و البته مداوم را در برزیل ایجاد کند.

گروه خودروسازی فیات طی پنج سال گذشته پنج مدل خودرو متفاوت در کلاس های مختلف را به بازار برزیل معرفی و عرضه کرده است

گروه خودروسازی فیات طی پنج سال گذشته پنج مدل خودرو متفاوت در کلاس های مختلف را به بازار برزیل معرفی و عرضه کرده است. این خودروساز آخرین بار در سال ۲۰۲۰ اقدام به معرفی محصول «۵۰۰» در نسخه الکتریکی به بازارهای جهانی داشت و اخیرا بازار آن را توسعه داده است. تمرکز فیات به بازار برزیل و عدم معرفی محصولات جدید منجر به این شده شده که خودروساز مذکور با چالش زیادی همراه شود.

هر چند فیات عضو اصلی گروه خودروسازی استلانتیس به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ دنیا است، اما باید سیاست های برندی مستقل خود را خارج از تعهد همکاری به استلانتیس حفظ کند. از این رو نیاز است این خودروساز برای حفظ بازار خود و حضور در بین رقبای خودسازی بیش از گذشته به فکر افزایش سبد محصولی باشد و گروهی از محصولات را به بازارهای بین المللی ارائه دهد. در غیر این صورت فیات رفته رفته حجم بیشتری از بازار جهانی را از دست می دهد و به حاشیه رانده می شود. 

کد خبر: ۱۷۸٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha