۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
خلف وعده شرکت دخانیات در ارائه بذر با کیفیت| توتون کاران گلستانی خسارت دیدند
کشاورز گلستانی خبرداد؛

خلف وعده شرکت دخانیات در ارائه بذر با کیفیت| توتون کاران گلستانی خسارت دیدند

گرگان- میرکتولی، کشاورز گلستانی باانتقاد از خلف وعده شرکت دخانیات گلستان، گفت: قرار بود امسال شرکت دخانیات بذرهای اصلاح شده در اختیار کشاورز قرار دهد که خلف وعده آنها منجر به خسارت کشاورز شد.

سید مجتبی میرکتولی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دخانیات به کشاورز وعده داده بود که حمایت ویژه ای برای کشت توتون خواهد داشت اما در حال حاضر که در روزهای آخر برداشت این محصول هستیم هنوز وعده ها، عملیاتی نشده است.

این کشاورز گلستانی افزود: بذرهای توتون که شرکت دخانیات در اختیار کشاورز گذاشت از کیفیت خوبی برخوردار نبود و امسال نیز برداشت این محصول چندان مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه آفت ساقه سیاه مانع رشد و بهره برداری از توتون شده، خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز وجود این آفت خسارت های زیادی به توتون کاران وارد کرد و قرار بود امسال دخانیات بذرهای اصلاح شده را در اختیار ما قرار دهد تا بخشی از آفت های این محصول کنترل شود.

میرکتولی با بیان اینکه تحقق وعده دخانیات در خصوص تسهیلات ادوات و تعمیرات ابنیه محقق نشد، ادامه داد: فقط چند مورد از این تسهیلات پرداخت شده و تعداد زیادی از توتون کاران نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند.

او اضافه کرد: کشت توتون در هر هکتار ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد اما تاکنون دخانیات قیمت کارشناسی و دقیقی برای خرید این محصول اعلام نکرده است.

این توتونکار گلستانی ضمن اشاره به اینکه قیمت گذاری این محصول نیز کارشناسی نبوده، یادآور شد: با برآورد کارشناسان دخانیات کشت توتون در هر هکتار بیش از ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و قیمت این محصول باید ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود تا با درجه بندی که صورت می گیرد کشاورز بتواند به سود برسد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر قیمت توتون کیلویی ۷۰ هزار تومان اعلام شده با توجه به درجه بندی که موقع خرید وجود دارد میانگین قیمت خرید این محصول برای هر کشاورز تقریبا ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

میر کتولی گفت: اگر توتون با این قیمت اعلام شده خریداری شود سودی برای کشاورز نخواهد داشت و با توجه به افزایش هزینه های تولید و چند برابر شدن قیمت اجاره زمین، کشاورز رغبتی برای کشت این محصول نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۷۷٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha