۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
۳۲ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد سرمایه گذاری شد
معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد:

۳۲ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد سرمایه گذاری شد

جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد از سال گذشته تا به الان ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش بازار، احمد جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توجه به دو عنصر زمان و اهداف را در ارزیابی عملکرد مناطق آزاد بسیار ضروری و مهم دانست و تأکید کرد: عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید نسبت به روند گذشته، نسبت به اهداف و رقبای منطقه ای ارزیابی شود ضمن اینکه باید یک بازه زمانی مشخصی را نیز برای آن در نظر گرفت.

وی مقایسه مناطق آزاد با شهرک ها و نواحی صنعتی را یک قیاس مع الفارق دانست و افزود: شهرک ها و نواحی صنعتی در بودجه ردیف و حکم دارند اما مناطق آزاد پول ندارند یعنی دولت فقط قطعه زمینی می دهد و هیچ تأمین منابع مالی برای انجام زیرساخت ها از سوی دولت انجام نمی شود ضمن اینکه محدوده شهرکها بسیار کم است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: قانون در هدف گذاری تأسیس مناطق آزاد به ۱۰ مورد اشاره کرده که هیچ یک از اینها در شهرک ها وجود ندارد و از جمله این اهداف می توان به ارائه خدمات عمومی، حضور فعال در بازارهای جهانی و تنظیم بازار کار و کالا اشاره کرد.

جمالی وضعیت مناطق آزاد را از نظر شاخص سرمایه گذاری، صادرات و تولید نسبت به گذشته بهتر ارزیابی کرد و گفت: ارزش سرمایه گذاری در مناطق آزاد از مهر سال قبل تا مهر امسال بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان و ارزش تولیدات این مناطق نیز بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان می باشد.

وی مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار را موید این مطلب دانست و افزود: امسال میزان صادرات نسبت به واردات در این مناطق پیشی گرفت و در نتیجه تراز تجاری مناطق آزاد بعد از سی سال برای اولین بار مثبت شد و بنابراین وضعیت ما نسبت به گذشته خیلی مطلوب تر است اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به آمار سرمایه گذاری در مناطق آزاد اشاره و عنوان کرد: میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد از سال گذشته تا به الان ۳۲ هزار میلیارد تومان است که می تواند موجب افزایش صادرات، اشتغال مولد و توسعه اقتصادی کشور شود.

کد خبر: ۱۷۶٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha