۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
آمادگی برای تولید انبوه تارا الکتریکی وجود دارد| ۱۶۰ اسب بخار بدون آلایندگی
پاسخ قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو به بازار:

آمادگی برای تولید انبوه تارا الکتریکی وجود دارد| ۱۶۰ اسب بخار بدون آلایندگی

پورمجیب، قائم مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به بازار گفت: اگر زیرساخت عرضه و تولید انبوه تارا الکتریکی فراهم شد، زنجیره تامین زیرساخت تولید انبوه قطعات بومی سازی شده را ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو در محل شرکت جتکو اقدام به معرفی نمونه نیمه صنعتی تارا الکتریکی کرده است. هرچند که گروه صنعتی ایران خودرو در سال های گذشته محصولات الکتریکی و هیبریدی از جمله رانا و دنا را ساخته بود، اما هیچ کدام از آن ها مانند تارا الکتریکی به مرحله نیمه صنعتی و در مسیر اخذ مجوزها قرار نگرفته است.

با توجه به اینکه صنعت خودروسازی در دنیا به سمت افزایش تیراژ خودروهای الکتریکی در حال حرکت است و توسعه روز افزون در این تولید ایجاد شده است، ظاهرا گروه صنعتی ایران خودرو نیز برای وارد شدن به بازارهای جهانی و افزایش رقابت در داخل کشور اقدام به طراحی و ساخت تارا الکتریکی کرده است. در ادامه به بررسی فنی و جزییات این خودرو خواهیم پرداخت:

آمادگی برای تولید انبوه تارا الکتریکی وجود دارد| ۱۶۰ اسب بخار بدون آلایندگی

طراحی بدون تغییر

تارا روی پلت فرم پژو ۳۰۱ یا همان پی اف یک گروه پژو-سیتروئن ساخته شده است، پس از بدعهدی فرانسوی ها و همزمان با شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور، این خودرو در کلاس سی سدان در گروه صنعتی ایران خودرو با ضریب بیشتر از ۹۰ درصد ساخت داخل، تولید شد. ایران خودرو سعی کرده است در تارا الکتریکی کمترین تغییرات را در خودرو داشته باشد، هرچند که جانمایی باتری ها و قوای محرکه این خودرو به گونه ای است که ارتفاع، زیر بندی خودرو و البته جلو پنجره و سپر آن دستخوش تغییراتی قرار گرفته است.

در نمای ظاهر جلوی خودرو، شاهد نماد های برگرفته از یوز ایرانی هستیم، در طراحی تارا فاکتورهای جدید ساخت خودرو رعایت شده است. چراغ‌ های باریک و کشیده، جلو پنجره پوشیده برای افزایش عملکرد آیرودینامیک خودرو، کاپوت با حجم‌ و خطوط تیز در کنار سپر مرتفع، ظاهر این خودرو را برای افزایش عملکرد قوای الکتریکی بهبود بخشیده است.

برخلاف سایر خودروهای الکتریکی در نمای عقب، کمترین میزان تغییرات را شاهد هستیم. هرچند که بخش شارژ باتری ها در همان قسمت ورودی نازل سوخت بنزین تعبیه شده است. نگارنده این مطلب در زمان بررسی فنی تارا الکتریکی متوجه شد که حجم صندوق عقب بدون تغییر باقی مانده، از سویی به دلیل جانمایی باتری ها در کف خودرو از بیرون تغییر محسوسی در ارتفاع انجام نشده است. سپر مرتفع و در صندوق عقب کوتاه، نمای خودروهای لیفت بک را به خود گرفته است.

آمادگی برای تولید انبوه تارا الکتریکی وجود دارد| ۱۶۰ اسب بخار بدون آلایندگی

نمای داخل کابین تارا الکتریکی جز حذف دسته دنده و قرار گرفتن مانیتور بزرگ در کنسول میانی، تغییر محسوسی ایجاد نشده است. خودروهای الکتریکی نیازی به دسته دنده برای تعیین وضعیت قدرت ندارند، لذا فقط لیور دنده ای به صورت دایره برای انتخاب حالت های رانندگی شامل: حرکت، دنده عقب و خلاص انتخاب شده است. موتور های الکتریکی به صورت دریافت پالس الکتریکی از این لیور دنده شروع به عملکرد موتور خواهند کرد.

قوای محرکه تارا الکتریکی

تارا الکتریکی به یک باتری لیتیومی ۴۵ کیلو واتی مجهز است، به گفته مدیران گروه صنعتی ایران خودرو به خبرنگار «بازار» عمر مفید این باتری ۵ تا ۱۰ است. این باتری در حالت شارژ سریع می تواند ظرف مدت ۳۰ دقیقه و در حالت کند ۱۰ ساعت شارژ کامل شود. این خودرو با یک بار شارژ می تواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

موتور الکتریکی انتخاب شده برای تارا برقی می تواند ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور برای آن فراهم کند

موتور الکتریکی انتخاب شده برای تارا برقی می تواند ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور برای آن فراهم کند. حداکثر دور موتور این خودرو ۹ هزار دور در دقیقه است که این مزایا می تواند سبب شود تارا الکتریکی ظرف مدت ۹ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد. گروه صنعتی ایران خودرو در حال آماده سازی شبکه خدمات پس از فروش و زنجیره تامین برای ورود این محصول به بازار است.

آمادگی برای تولید انبوه تارا الکتریکی وجود دارد| ۱۶۰ اسب بخار بدون آلایندگی

پاسخ قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو به بازار

کیانوش پورمجیب قائم مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی بر اینکه چه شرطی برای تولید انبوه گذاشتید، گفت: از ابتدا که این پروژه تعریف شد، با توجه به سابقه ده ساله کشور در گذار به سمت خودروهای برقی، تکنولوژی این محصولات به صورت محدود طراحی و تولید شده بود. هرچند که گروه صنعتی ایران خودرو نیز اقدام به طراحی و ساخت دو نمونه خودرو الکتریکی و هیبریدی کرده بود، تنها تفاوت تارا الکتریکی با سایر خودروهای ساخته شده این بود که در زمان توسعه این محصول با زنجیره تامین داخلی همکاری لازم صورت گرفته بود.

اگر زیرساخت تولید انبوه تارا الکتریکی فراهم شد، باید زنجیره تامین نیز زیرساخت تولید انبوه قطعات را آماده کرده باشند

پورمجیب، افزود: شرط پروژه همگام سازی توسعه محصول با توسعه قطعه سازان بود و هست، این مورد باید به گونه ای انجام شده که اگر زیرساخت تولید انبوه تارا الکتریکی فراهم شد، باید زنجیره تامین نیز زیرساخت تولید انبوه قطعات را آماده کرده باشند.

قائم مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سوال دیگر در خصوص مقدار ساخت داخل تارا الکتریکی، بیان کرد: خوشبختانه همکاران ما در شرکت جتکو این موضوع را در دستور کار قرار دادند، در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو به غیر از سل باتری که اگر شرایط صنعتی آن فراهم شود، سازنده داخلی توانایی تولید انبوه آن را دارد، مابقی اجزا این محصول در کشور بومی سازی و شرایط تولید انبوه آن نیز فراهم است.

آمادگی برای تولید انبوه تارا الکتریکی وجود دارد| ۱۶۰ اسب بخار بدون آلایندگی

پورمجیب در خصوص اینکه چه حمایتی از دولت نیاز دارند؟ توضیح داد: در زمان آماده سازی این خودرو برای تولید انبوه با سایر بازیگران صنعت خودروهای الکتریکی مانند مپنا و سازمان های شهرداری، مشارکتی را انجام خواهیم داد که تسریع در تولید انبوه انجام شود. البته دولت ها در سراسر دنیا نهادهای که در بحث حمل و نقل عمومی اقدام به استفاده از خودروهای الکتریکی می کنند، بسته های مشوق مالی تعریف می کنند، انتظار داریم در کشور این اتفاق رخ داده و مردم تشویق به سمت مصرف این خودروها شوند.

آمادگی برای تولید انبوه تارا الکتریکی وجود دارد| ۱۶۰ اسب بخار بدون آلایندگی

وی، افزود: سازمان ملی استاندارد به عنوان نهاد حاکمیتی باید سریعا استانداردهای تست، آزمون و شماره گذاری خودروهای برقی را تهیه و منتشر کند. زیرا هنوز این مقوله در کشور تکمیل، تدوین و منتشر نشده است. از نهادهای مانند شهرداری و وزارت نیرو در زمینه توزیع برق درخواست کمک داریم که زمینه تولید انبوه این خودروها را فراهم کنند.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha