۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
رفع چالش‌های جهانی، نیازمند عزم همگانی
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد

رفع چالش‌های جهانی، نیازمند عزم همگانی

اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در مجمع عمومی ایزو، توجه اعضای حاضر را به مفهوم نوین دیپلماسی استاندارد و کیفیت، جلب کرد.

به گزارش بازار، مهدی اسلام پناه، با بیان اینکه باید این متغیرهای مهم و مؤثر را به عنوان عناصر ورودی برای تدوین استانداردها مد نظر داشته باشیم افزود: لازم است نیازهای امروز جامعه را با نگاهی بی طرفانه و تخصصی رصد و تحلیل کنیم تا بتوانیم نظام استاندارد را به عنوان یک نظام کارآمد و مؤثر برای مردم و در مسیر حفظ حقوق مردم راهبری کنیم.

معاون رئیس جمهور، سازمان ملی استاندارد ایران را مصمم در حفظ منافع ملی، توسعه اقتصادی و رفاه مردم و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی، دانست که در دوره تحولی، وظایف قانونی خود را بهتر از گذشته انجام می‌دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خطاب به رئیس ایزو گفت: امروزه جهان ما با چالش‌های متعددی از جمله زنجیره غذایی سالم، محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، انرژی، منابع آب پایدار و بسیاری دیگر از چالش‌هایی که هرگز در گذشته رخ نداده بودند، مانند همه گیری کرونا، مواجه است.

اسلام پناه با تاکید بر اینکه رفع این چالش‌ها نیازمند همکاری جهانی است، افزود: ما همه در کنار هم هستیم تا بتوانیم با موفقیت از این چالش‌ها عبور کنیم و از ضرورت اتخاذ اقدامات فوری در راستای ایفای سهم خود و تبدیل کره زمین به مکانی بهتر و ایمن برای خود و نسل‌های بعدی آگاه هستیم.

توسعه اعتبار و ارتقاء جایگاه ممتاز منطقه‌ای و بین المللی سازمان ملی استاندارد ایران
دبیر شورای عالی استاندارد در ادامه به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران اشاره کرد و افزود: این سازمان مطابق قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی ایران، مرجع رسمی حاکمیتی است که مسئولیت سیاستگذاری، نظارت بهینه در حوزه‌های استاندارد، هدایت نظام استانداردسازی و تضمین کیفیت کالا و خدمات تولید داخل، وارداتی و صادراتی را بر عهده دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در همین زمینه ادامه داد: این سازمان در حرکت خود به سوی تعالی و ایفای نقش کلیدی در ارتقای خدمات استانداردسازی، اندازه شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباق همواره در حال تحول بوده و به دنبال توسعه اعتبار و ارتقاء جایگاه ممتاز منطقه‌ای و بین المللی است.

اسلام پناه در ارتباط با جایگاه بین المللی این سازمان نیز گفت: هم اکنون سازمان ملی استاندارد ایران مسئولیت اداره دبیرخانه ۴ کمیته فنی ایزو را بر عهده دارد که عبارت اند از: کمیته فنی ۱۰/کمیته فرعی ۱۰ (خوراک دام)، کمیته فنی ۹۱ (مواد فعال در سطح)، کمیته فنی ۱۳۴ (کودها و بهسازهای خاک) و کمیته فنی ۲۱۷ (فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی). سازمان ملی استاندارد ایران در ۳۲۴ کمیته فنی ایزو عضویت فعال و در ۳۶۰ کمیته فنی ایزو عضویت ناظر دارد.

ایشان با اشاره به تدوین ۳۴ هزار و ۷۷۷ استاندارد ملی در ۲۵۹ کمیته فنی افزود: اولویت ما تدوین استاندارد در حوزه‌های نانو، فولاد، گردشگری، فناوری اطلاعات، معدن کاری و فلزات گرانبها است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در جمع اعضای سازمان بین المللی استاندارد گفت: برای دستیابی به اهداف، از توان متخصصان جوان در تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

نظام استانداردسازی جهانی نیازمند دیپلماسی استاندارد و کیفیت است
اسلام پناه در این سخنرانی، دیپلماسی را هنر ایجاد روابط بین افراد، گروه ها، سازمان‌ها و کشورها دانست و گفت: توجه به مفهوم نوین «دیپلماسی استاندارد و کیفیت» در سطح جهانی در جهت بهره مندی از مهارت‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک بر حمایت و گسترش نظام استاندارد ضروری به نظر می‌رسد".

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، ترویج مفهوم «دیپلماسی استاندارد و کیفیت» به عنوان عنصری اثرگذار در تقویت جایگاه نظام استاندارد و تسهیل کننده تجارت دانست و ادامه داد: این ترویج از طریق انجام کارهای تحقیقاتی و توسعه‌ای و همکاری همه کشورهای عضو و اهتمام به ایجاد زیربنای لازم برای پایه گذاری دیپلماسی استاندارد و کیفیت با ایجاد یک دبیرخانه تخصصی امکان پذیراست.

معاون رئیس جمهور، با بیان اینکه ترویج مفهوم نوین «دیپلماسی استاندارد و کیفیت» راهی روشن در پی خواهد داشت، افزود: نظام استانداردسازی جهانی نیازمند دیپلماسی استاندارد و کیفیت است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه، توسعه استانداردهای کالا و خدمات دانش بنیان و نوظهور، تقویت استانداردهای حوزه خدمات، استانداردهای مربوط به جوامع سالمند، استانداردسازی در حوزه‌های تغییرات اقلیمی برای حل چالش‌های موجود و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف بررسی اثرات استانداردها بر شاخص‌های اقتصادی کشورهای در حال توسعه را نیز به عنوان دیگر پیشنهادات خود مطرح کرد.

نشست سالانه کشورهای عضو سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) با حضور ۱۶۷ عضو، هیئت‌های نمایندگی سازمان‌های همکار در سطوح بین المللی و منطقه‌ای و مدیران ارشد اجرایی ایزو از ۲۸ شهریور در ابوظبی آغاز شده و تا جمعه اول مهر ادامه دارد

کد خبر: ۱۷۶٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha