۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
 وام در دام؛ ناامیدی متقاضیان از تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن| ایراد شورای نگهبان، چالش جدید
«بازار» گزارش می دهد

وام در دام؛ ناامیدی متقاضیان از تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن| ایراد شورای نگهبان، چالش جدید

معاون اول رئیس‌ جمهور در حالی بر تسریع پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی تاکید می کند که شورای نگهبان فعلا به آن ایراداتی گرفته و پرداخت آن باز هم منوط به تایید اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ماجرای پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هم در نوع خود جالب است. با گذشت ماهها (۲۵ آبان ۱۴۰۰) از تصویب آن با نرخ سود ۵ درصد، هنوز هم این تسهیلات به دست متقاضیان مسکن روستایی نرسیده است و اصولا روستاییان دیگر امیدی هم برای دریافت آن ندارند.

بعد از چندین بار کش و قوس میان دولت، بنیاد مسکن و بانک مرکزی با سازمان برنامه و بودجه، سرانجام بانک مرکزی با موافقتی که از دولت گرفت ضوابط پرداخت وام مسکن روستایی ابلاغ کرد. این بانک پیرو نامه‌های پیشین موضوع ابلاغ سهمیه بانکی قانون جهش تولید مسکن و نیز مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص اعطای تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‏- استانی، این تسهیلات برای سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

حال بعد از گذشت بیش از دو هفته از این ابلاغیه، محمد مخبر معاون اول رئیس‌ جمهور روز گذشته در جلسه شورای عالی مسکن که به موانع و تسریع ساخت مسکن روستایی پرداخته و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته بود بر تسریع پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تاکید و اعلام کرد که تصمیمات لازم در خصوص سرعت بخشیدن به روند ساخت یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی روستایی طی سه سال اتخاذ شد.

حال خبرها حاکی از این است که پرداخت وام مسکن روستایی در مرحله پایانی تایید شورای نگهبان است. اما تا زمانی که اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن مورد تایید شورای نگهبان قرار نگیرد و هیات امنای این صندوق، مدیر عامل آن را انتخاب نکنند پرداخت وام مزبور اجرایی نخواهد شد.

هنوز پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی آغاز نشده و هیچ متقاضی وام مسکن روستایی نیز به بانک های عامل معرفی نشده است

ایراد شورای نگهبان به اساسنامه صندوق ملی؛ چالش جدید وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| تشکیل ۲۳۰ هزار پرونده!

سید رضا حمیدی مدیر کل دفتر مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پرونده برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تشکیل شده است؟ گفت: ابتدا باید عرض کنم که هنوز پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی آغاز نشده و هیچ متقاضی وام مسکن روستایی نیز به بانک های عامل معرفی نشده است.

وی ادامه داد: در جلسه هیات دولت در دوم شهریور ماه جاری پرداخت وام مسکن روستایی مصوب شد و در هفتم شهریور ماه جاری نیز ضوابط آن ابلاغ شد. بنابراین بلافاصله مکاتبات صورت گرفت و بانک مرکزی ضوابط آن را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد. اما موضوع بعدی همانا صدور ضمانتنامه بود که باید صندوق ملی زمین و مسکن مابه التفاوت نرخ سود وام مزبور را که ۱۳ درصد بود را پوشش می داد و به بانک مرکزی اعلام می کرد.

حمیدی تاکید کرد: پس نیاز است که سازمان برنامه و بودجه به وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و صندوق ملی زمین و مسکن این ضمانت نامه را ارائه دهد تا پرداخت وام از سوی بانک ها اجرایی شود.

باید اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن در شورای نگهبان تایید شود و مدیر عامل آن توسط هیات امنای این صندوق که متشکل از وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی است مشخص و تعیین شود

وی در پاسخ به این پرسش که پس الان پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی منتظر تاییدیه شورای نگهبان است؟ چه ایرادی گرفته شده است؟ گفت: باید اساسنامه صندوق ملی زمین و مسکن در شورای نگهبان تایید شود و مدیر عامل آن توسط هیات امنای این صندوق که متشکل از وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی است مشخص و تعیین شود. به هر حال باید تضمین نامه صادر شود تا با توجه به سهمیه ای که به بانک ها ابلاغ شده است وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد پرداخت شود.

تاکنون برای ۲۳۰ هزار متقاضی پرونده در بنیاد مسکن استان ها تشکیل شده است. قطعا به محض اینکه شورای نگهبان تاییدیه نهایی را ارائه کند پرداخت وام مسکن روستایی نیز عملیات اجرایی به خود خواهد گرفت

حمیدی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد تاکنون پرونده برای دریافت وام مسکن روستایی در بنیاد مسکن استان ها تشکیل شده است؟ ادامه داد: تاکنون برای ۲۳۰ هزار متقاضی پرونده در بنیاد مسکن استان ها تشکیل شده است. قطعا به محض اینکه شورای نگهبان تاییدیه نهایی را ارائه کند پرداخت وام مسکن روستایی نیز عملیات اجرایی به خود خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که وام مسکن روستایی قرار است به ۲۰۰ هزار متقاضی پرداخت شود اما عددی که برای تشکیل پرونده اعلام می کنید ۲۳۰ هزار پرونده است؟ گفت: به هر حال بعد از احرازهایی که صورت می گیرد و ریزش هایی که صورت خواهد گرفت این عدد تغییر خواهد کرد.

دست اندازهای فراوانی پیش روی متقاضیان گذاشته شده است

ایراد شورای نگهبان به اساسنامه صندوق ملی؛ چالش جدید وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| تشکیل ۲۳۰ هزار پرونده!

در همین راستا عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در خصوص اینکه ظاهرا به دلیل تعداد بالای تقاضا و تشکیل پرونده سختگیریها برای پرداخت وام مسکن روستایی زیاد خواهد شد؟ می گوید: دولت پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را به تصویب رساند اما متاسفانه موانع و دست اندازهای فراوانی پیش روی متقاضیان گذاشته شده که عملا دست آنها را از دریافت وام کوتاه خواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت بعد از این همه تاخیر در پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نباید موانع پرداخت وام را زیاد کند. باید زمینه را برای روستاییان جهت دریافت وام تسهیل کند نه این که بدون در نظر گرفتن وضعیت واقعی آنها شروطی را در نظر بگیرد و متقاضیان را با چالش های جدی تر مواجه کند.

ایری خاطر نشان کرد: اگر چه سفته زنجیره ای برای دریافت وام می تواند مناسب باشد اما ظاهرا در یکی از شروط اخذ وام در استفاده از تسهیلات، ارائه سند مسکونی لازم است این در حالی است که عموم واحدهای مسکونی روستایی سند رسمی ندارند.

عدم پرداخت وام مسکن روستایی در حالی همچنان ادامه دارد که اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن حدود ۱۰ روز پیش اعلام کرده بود که متقاضیان وام ۲۰۰ میلیونی نوسازی مسکن روستایی می‌توانند با مراجعه به بانک‌های دولتی از این هفته تسهیلات خود را دریافت کنند.

به گفته نیکزاد پرداخت این تسهیلات به صورت سفته زنجیره سه نفره خواهد بود. حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکون روستایی در کشور وجود دارد که نیمی از آن‌ها تا کنون نوسازی شده اند و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد دیگر واجد شرایط هستند که با اخذ پروانه مسکن خود را نوسازی کنند.

مطابق قانون جهش تولید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی باید در کشور نوسازی شود که هم اکنون ۱۸۵ هزار واحد مسکونی روستایی در همه جای روستاهای کشور در حال ساخت است که از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد به مرحله سقف رسیده است.

کد خبر: ۱۷۶٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 41
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قهر IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      37 2
      والا هر روز یه بهانه جدید جور میکنن الان هم انداختن گردن شورای نگهبان بیچاره فردا پس فردا هم میگن رهبری اجازه نمیده اخه چکا کنیم به حرف شما خونه ساختیم تو همون خراب شده خودمون میموندیم واینقدر خفت نمی‌کشیدم خدایا آیا شاهد این کار هستی عدالتی وجود دارد
    • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      22 1
      خخخخخخخخخخخخخخخخخ همش دروغ بود
    • حامد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      28 4
      بار دیگر فکر کنم امضای وزیر ورزش برای دادن وام روستایی لازم باشد
    • عباس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      21 1
      لطفا پیگیری کنید چرا شهر های کمتر از 25 هزار جمعیت از دریافت وام حذف شدند
      • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
        2 1
        ببخشید مگه نمیدن
      • جواد IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
        1 0
        گفتن شهر ها وام 200 تومنی نمیدیم
    • ابراهیم کوچکی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      26 1
      یعنی چی؟ پس تا حالا چه میکردند؟ وام 100تومنی چطور پرداخت میشد؟ اگه قرار بود تایید شورای نگهبان داشته باشه خب چرا از اول این کار رو نکردین؟ چه ربطی به شورای نگهبان داره؟ لابد فردا که شورای نگهبان اجازه بده میگن باید رهبری دستور بده؟ واقعا اینجوریه؟
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      23 0
      بله هر دم از این باغ بری می رسد
    • طاهره IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      15 2
      واقعا کی می‌خوان پرداخت کنن . زشت شدیم از بس قول دادیم که به محض وام دادن طلب هامون صفر کنیم . ابرو برامون نداشتن ای کاش این کار رو شروع نکرده بودم . بخدا گرفتار شدم به کی رو بزنم. گفتن وام 100رو بگیر بقیه هم میدیم الان چند ماهه که خبری نشد
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      7 1
      والاه هنوز وام فرزند دوم ثبت نام کردم نتونستم بگیرم چه رسد به وام مسکن . همش شعار میدن نه حمایت و نه وام هست همچی الکیه
    • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      13 0
      متاسفم بعد یک سال گذشته بازم دارن میپیچونن
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      5 1
      دیگه بهانه ای نمونده ما به امید این وام کلی چک دست مردم دادیم
    • Sa IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      7 0
      اخه چرا باید واسه شهر پانصد میلیون وام بدین ولی واسه روستاها دویستو نمیتونین تصویب کنین . به خدا میلگردهمون قیمتی که شهرستانی ها می گیرن ماهم از اون قیمت البته نه ازاون قیمتم بالاتر واسه ما درمیاد با این کرایه های بالا . من خودم عید خونمو تخریب کردم به امید وام ۲۰۰ میلیونی الان موندم اواره وسرگردان این نشد عدالت
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      12 0
      هرچی سنگه زیر پای لنگه روستایی بدبخت باید همیشه بدبختی بکشه همین روستایی‌ها بدبخت ارزش یه وامم ندارن اونوقت پای صندوق رای میشه روستایی غیور واقعا خیر نبینه هر کی مسبب این سنگ اندازیهاست.
      • رضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
        3 8
        چرا بدبخت؟ الان زمینها یک میلیونی رو دارید چهار برابر میفروشید
      • محمود IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
        3 0
        اقا رضا لطفا نمک روی زخم نپاش نرخ زمین تعیین نکن خواهشا
    • US ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      11 0
      باز هم پایه شورای نگهبان اومد وسط بعد واردات خودرو و معافیت ۳۰ به بالا با ۳تا فرزند حالا نوبت وام مسکن
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      15 0
      به خدا مردم دارن سکته میکنن باید هرکس خونه نداره باید داخل خیابان بخواب چون نمیتونن اجاره یا کرایه بدهند چقد به خاطر وام دویست میلیونی مردم را اذیت میکنید شما مصالح وچیزهای دیگررا ارزان کنید وام نمیخواهیم
    • 1200 IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      10 0
      بگین نمیدیم خلاص چرا ملت رو اذیت میکنین؟
    • مجاهد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      4 0
      تورا بخدا این واما را بدین تا کی میخواهین خون به جیگرمون کنین دیگه بسه
    • رضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      5 1
      اولا بودجه نیست دوما چرا باید بخواهند وام پنج درصد بدهند وقتی تورم چهل درصد است بجای شو اف یا درصد وام رو ببرید بالا یا مبلغ وام رو کم کنید حداقل کار مردم راه بیفته
      • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
        2 1
        آقای محترم تصویب رسیده باید این وام رو بدن
      • اکبر IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
        0 0
        شما که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید لطفاً نظر ندید. هم بودجه هست ضمنا درصد وام پنج درصد هم برا روستایی ک درآمد ندارع زیاد باز شما داری میگی درصد بره بالا فک کردی یک روستایی ماهی چقدر درآمد داره؟ مناطق محروم رو اصلا دیدی ب چ شکل زندگی میکنند. این وام تصویب شده و باید پرداخت شود. فقط این طول کشیدن ها و این ور . اون ور انداختن ها ضعف مدیریت کشور هست تا بوده و همین هست.
    • رضا DE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 1
      از بس رفتم بنیاد دیگه راهم نمیدن تلفن رو هم‌جواب نمیدن
    • جوادحق شناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 0
      سلام بنده ۶ماپیش ثبت نام کردم الان میگه سند بیار سندم کجا بود
    • داود ولی زاده IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      7 1
      آغا وقتی یه کاری رو نمی تونی انجام بدی چرا وعدشو دادی مردمو گرفتار کردی آقای نیکزاد
    • ناشناس IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      7 0
      خسته نباشید خدمت مدیران که مرتب قول میدن وعمل نمیکنن. نان پدر وشیر مادر حلال شما. دمتون گرم
    • ناشناس IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      4 0
      فاصله طبقاتی بین مدیران وروستاییان باعث شده که مردم رو درک نکنند. درسته این مبلغ برا اونا چیزی نیست اما مردم به اون نیاز مبرم دارن .کسایی که کاخ های آنچنانی ویلاهای میلیاردی دارن مردم روستا وخانه روستایی رو درک نخواهند کرد
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 0
      ما رفتیم به ما می گند باید زمینتون سند داشته باشه آخه مگه چند تا زمین مسکونی تو روستا ها سند داره
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      2 0
      با هزار امید و آرزو و قرض زمین خريديم پروانه ساخت گرفتیم تشکیل پرونده دادیم و بعد از یکسال حالا هم شرايطی مثل سند داشتن زمین سد راه شده واقعا کدام زمین روستایی سند داره شما را به خدا کاری کنید
    • آیدین IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      4 1
      سلام. آقای نیکزار این وام طبق روال گذشته به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت میشده. به دین به پیغمبر طبق وعده های بنیاد مسکن من ۶ ماهه پیش قولنامه نوشتم به سازنده پول دادم فقط مونده وام ۲۰۰ میلیونی که اگر ندن بدبخت میشیم همین الان هم سازنده واحدها ی مسکونی ما رو تحت فشار گذاشتم میخوام قرارداد رو کنسل کنند. توروخدا پیگیری کنید. ممنوم
    • انسان IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      3 0
      آقای مسول من چند ماه منتظر بودم وام 200بگیرم که همون 100از دستم رفت . میگن شهرهای زیر 25هزار حذف شده . این درسته بعد 15سال مستأجری و کلی دوندگی برا جور کردن مدارک برا وام بنیاد میگه از دسته ما گرفتن و معلوم نیس می‌خوام چکار کنند . حالا من موندم چکهای که برا. ساخت خونه داده‌ام .
    • طاها IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      2 0
      در عجبم ...
    • هانی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      2 0
      به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۱۰۰ تومن وام میدن و اضافه نشده سوال من اینه که کدوم مسول کشور میتونه با ۱۰۰ تومن خونه درست کنه؟
    • Nd IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      2 1
      تو رو خدا همون صد میلیون قبلی رو با شرایط قبلی بدید غلط کردیم ۲۰۰ تومن نخواستیم. همون صد تومن رو بدید!
    • ناشناس IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      4 0
      ظلم آشکار به مردم همینه. یکسال از مصوبه گذشته هنوز نمی‌خوان پرداخت کنن .مدیریت ضعیف بیشتر از این نیست
    • ناشناس IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      6 0
      وای خدا یکی نیس که مشکل ما رو پیگیر ی کنه پس واسه کی گذاشتین چرا هیچکاری نمیکنید...
    • ناشناس IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      3 0
      سال جدید پرداخت میشه. شش ماه دیگه . یکسال فقط گفتن از این هفته پرداخت میشه. هههه‍ههههههه
    • ناشناس IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      2 0
      فقط گفتن وام 200میلیونی با سفته سه نفره زنجیره ای . خنده دار بود
    • علی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      1 1
      با سلام احترام به مسوولان گرامی لطفا به صورت اورژانسی به فکر روستایان عزیز باشید چون هوا رو به سردی میره لطفا به فکر وام باشید
    • ناشناس IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      3 0
      اعلام شده که 5مهر پرداخت میشه به شرط ضمانت سازمان برنامه و بودجه. پس تو این مدت چکار میکردن. مگرنه گفتن که با توجه به مصوبه دولت نیاز به ضمانت نداره .