۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
 عضویت در پیمان شانگهای اتفاق مهم و تمرینی برای آینده است؛ باید خبره ها را به کار بگیریم
معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

عضویت در پیمان شانگهای اتفاق مهم و تمرینی برای آینده است؛ باید خبره ها را به کار بگیریم

کرمانشاهی، معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به تحریم ها و مشکلاتی که وجود دارد و در رابطه با تشدید تحریم ها پیمان شانگهای قطع و یقین در مراودات بین المللی و بین اعضا موثر است.

بازار؛ گروه ایران: کیومرث کرمانشاهی معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با بازار، در خصوص پیوستن ایران به سازمان پیمان شانگهای گفت: قطعا سازمان بزرگی مثل شانگهای که خیلی از قدرت های اقتصادی منطقه عضو آن هستند نیمی از تجارت دنیا را همین کشورهای مبادله می کنند. بنابراین، پیوستن به این اجلاس بزرگ می تواند زمینه ساز مراودات بیشتر و توسعه روابط بین اعضا باشد.

وی ادامه داد: این پیمان تبعا می تواند تمرینی برای آینده باشد. با توجه به تحریم ها و مشکلاتی که وجود دارد و در رابطه با تشدید تحریم ها پیمان شانگهای قطع و یقین در مراودات بین المللی و بین اعضا موثر است مشروط بر اینکه این اجلاس در حد جلساتی که بین سران صورت می گیرد نباشد و باید توسط مسئولین ذیربط مباحث مربوط به توسعه روابط، توسعه روابط اقتصادی، توسعه تجارت مرتب پیگیری شود.

او تصریح کرد: اگر بین کشورهای عضو موافقت نامه هایی انجام شود باید دنبال و پیگیری کرد و در حد تعارفات و مباحثی که در این اجلاس مطرح می شود نباید بماند. باید رفت به سمت اینکه مباحث در مسائل مراودات اقتصادی و روابط بین بانکی همچنین مسائل پولی مالی و سرمایه ای، سرمایه گذاری مشترک و توسعه حمل و نقل بین کشورهای عضو صورت بگیرد.

کرمانشاهی بیان کرد: توسعه روابط با این کشورها که یا بعضا توسعه یافته هستند یا در حال توسعه هستند بسیار مهم است و تبعا برای انجام کارهای مهم نیاز به افراد زبده و خبره و شایسته است. قطع و یقین باید از افراد خبره و از صاحب نظران کسانی که می توانند کمک کنند استفاده شود.

کشور زمانی می تواند مشکلات موجود فعلی در حوزه اقتصاد را به حداقل برساند که ما از دیدگاه و نظرات افراد خبره و دلسوز و شایسته در همه حوزه های اقتصادی استفاده کنیم

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت براین باور است: دولت باید طرح و برنامه در این زمینه داشته باشد. به هر حال کشور زمانی می تواند مشکلات موجود فعلی در حوزه اقتصاد را به حداقل برساند که ما از دیدگاه و نظرات افراد خبره و دلسوز و شایسته در همه حوزه های اقتصادی استفاده کنیم و فقط مباحث در حد حرف و تعارف نماند و اجرایی کرد. چنین موضوعی برمی گردد به هماهنگی تیم اقتصادی که باید اتفاق بیفتد.

وی درباره اینکه تیم اقتصادی چنین قابلیتی دارد پاسخ داد: نمی توان تایید یا رد کرد. در بدنه حتما افراد خبره حضور دارند و باید از دیدگاه نخبگان صاحب نظران اقتصاددان ها در کشور استفاده کرد. بحث، بحث منافع ملی کشور است و طبیعتا یک دیدگاه و یک جریان نمی تواند همه منافع عمومی کشور را تامین کند. بنابراین، انجام کار بزرگ نیاز به آدم های بزرگ و خوش فکر دارد. یکسال از عمر این دولت می گذرد ما هنوز امیدواریم که ان شالله به مباحثی که گفتند عملیاتی شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha