۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
همکاری بزرگ؛ ایران و اوکراین هواپیمای کوچک تولید می کنند| پیشرفت در تولید قطعات هواپیمای مسافربری
عضو کمیسیون عمران مجلس به بازار خبر داد

همکاری بزرگ؛ ایران و اوکراین هواپیمای کوچک تولید می کنند| پیشرفت در تولید قطعات هواپیمای مسافربری

بدری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مسئولین در حوزه تولید هواپیمای کوچک چندین سال است که فعالیت مشترکی را با کشور اوکراین آغاز کرده اند و در حال حاضر این فعالیت مشترک به مراحل مهمی رسیده است.

صدیف بدری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به روند فعالیت ها در زمینه تولید و تامین قطعات هواپیمای مسافر بری و جنگی در کشور بیان کرد: خوشبختانه ما در زمینه تولید هواپیمای جنگی فعالیت و پیشرفت های خوبی داشته ایم و در حال حاضر هم چندین فروند هواپیمای جنگی پیرو فعالیت نیروهای مسلح در حال بهره برداری است.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید و تامین قطعات هواپیما در کشور پیشرفت های خوبی صورت گرفته است،بیان کرد: همچنین مجموعه وزارت دفاع در تولید قطعات هواپیمای مسافربری پیشرفت خوبی داشته اند.

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و اوکراین بیان کرد: همچنین مسئولین در حوزه تولید هواپیمای کوچک چندین سال است که فعالیت مشترکی را با کشور اوکراین آغاز کرده اند و در حال حاضر این فعالیت مشترک به مرحله خوبی رسیده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این همکاری ابتدا از تولید هواپیماهای با ظرفیت کمتری از مسافربری آغاز شده و در این بخش پیشرفت های خوبی صورت گرفته و امیدوارم در آینده نزدیک این همکاری تبدیل به تولید یک هواپیمای عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تمامی امکانات مورد نیاز برای آزمایش و استانداردسازی تولید قطعات هواپیما در کشور موجود است، بیان کرد: همه این قطعات براساس تحقیقات نخبگان و دانشمندان ایرانی تولید می شود و زیرساخت ها در این بخش وجود دارد و ما می توانیم به تولید هواپیمای مسافربری دست پیدا کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: خوشبختانه بستر و زیرساخت های تولید هواپیمای مسافربری در کشور کاملا فراهم است.

در روزهای گذشته، نشریه بیزینس ویک نیز در مقاله ای به بررسی همکاری های ایران و اوکراین در زمینه ساخت و تولید هواپیماهای مسافربری پرداخت.

همکاری ایران و اوکراین برای ساخت هواپیماهای مسافربری

 این نشریه در مقاله‌ای با عنوان ایران در پی ساختن هواپیماهای مسافربری آنتونوف ۱۵۸ با همکاری اوکراین است، نوشت: ایران در واکنش به تحریم هائی که موجب شده است تلاش هایش برای مدرن ساختن ناوگان هواپیماهای قدیمی و کهنه آن کشور بی ثمر بماند سعی می کند با اوکراین در مورد تولید مشترک نوعی از هواپیماهای مسافربر منطقه ای به توافق برسد. ایران به دنبال ساختن هواپیماهای جت دو موتوره آنتونوف ۱۵۸ است، زیرا به گفته منوچهر منطقی مدیرعامل سازمان دولتی صنایع هوائی با این هواپیما با نیازهای صنایع هوایی تطبیق می کند. منطقی پس از ملاقات با مقامات اوکراینی به خبرنگاران گفته بود شرکت آنتونوف اوکراین برای تولید هواپیماهای کوچک به ایران کمک فنی داده است و اکنون دو کشور در نظر دارند مشترکا هواپیماهای تجاری بسازند.
بر این اساس ایران و اوکراین هم اکنون مشترکا در ایران هواپیماهای موسوم به ایران ۱۴۰ را تولید می کنند که در پروازهای کوتاه داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. ایران ممکن است با توجه به تکمیل پرواز آزمایشی یک فروند هواپیمای آنتونوف ۱۵۸ در تهران برای خرید این هواپیماها اقدام کند. اگر این هواپیماها خریداری شود ۳۰ درصد هریک از آنها ساخت ایران خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۵٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      21 3
      ایران بهتر است در همه زمینه ها با اوکراین همکاری را افزایش دهد
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
      4 0
      با اوکراین؟؟!!!!
    • مجید IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
      3 0
      تنها کشوری که تکنولوژی هواپیما به ما داده اکراین حتی چین از اکراین در زمینه ساخت هواپیما از کشور دیگر کمک میگیره
    • پدرام IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      1 0
      از آن طرف روسیه از آن طرف اوکراین چه خبر