۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
وزارت صمت؛ صدور مجوز برای فروش مجازی طلا به زودی| اتحادیه طلا: باید از تبعات آن ترسید
بازار از دغدغه معاملات طلا بر بستر اینترنت گزارش میدهد

وزارت صمت؛ صدور مجوز برای فروش مجازی طلا به زودی| اتحادیه طلا: باید از تبعات آن ترسید

با آنکه معاون وزیرصمت از صدور مجوز اینترنتی خرید و فروش طلا خبر می دهد اما رئیس اتحادیه طلا تهران می گوید؛ تاکنون صحبتی در این مورد با ما نشده و اگر زیرساخت های آن فراهم نشود مشکل آفرین خواهد بود.

بازار؛ اسدالله خسروی: خرید و فروش طلا در بستر اینترنت اگرچه مخاطراتی را به دلیل نبود تضامین لازم، احتمال سوء استفاده، کلاهبرداری و ترفندها در شبکه های اجتماعی و... بدنبال دارد، اما کارشناسان می گویند؛ با توجه به پیشرفت در دنیای الکترونیک و توسعه بازارهای مجازی همچنین تسهیل امور با خریدهای اینترنتی از مراکز معتبر نمی توان از غافله پیشرفت جهانی در این عرصه جا ماند. در چنین شرایطی باید بستر لازم برای خرید فروش اینترنتی طلا نیز همچون سایر کالاهای دیگر در بازار فراهم شود.

هر چند چنین اقدامی درست به نظر می رسد اما برخی از کارشناسان بازار طلا نیز تاکید دارند تا زیرساخت های این کار به دقت مهیا نشود بی تردید حرکت در چنین مسیری مشکلات خود را به همراه خواهد داشت و خیلی ها می توانند از این طریق با سوء استفاده بازار طلا و جواهر را به هم بریزند و مردم را نسبت به فروشندگان طلا کم اعتماد کنند.

بازاری که خریداران طلا برای دیدن طلای مورد نظر خود باید مصنوعات طلا و جواهر را ببینند و به خوبی لمس کنند و اندازه و قواره آن را به درستی بسنجد همچنین پس از انتخاب آن فاکتور رسمی خرید را از فروشنده دریافت کنند. در چنین شرایطی خرید حضوری طلا به دلیل انتخاب آن بسیار مهم به نظر می رسد و دادو ستد در فضای مجازی بر روی طلا که کالایی گرانقیمت و زینتی است شاید خیلی برای همه مورد اعتماد نباشد.

وزارت صمت در تلاش است که مجوز اینترنتی خرید و فروش طلا را صادر کند آنطور که معاون وزیر صمت اخیرا اعلام کرده است؛ مجوزهای خرید و فروش طلا در بستر اینترنت با هماهنگی اتحادیه‌ها به زودی فراهم می‌شود تا به جای فروش طلا درشبکه‌های اجتماعی غیرمجوزدار، این امر در بستر سایت‌های اینترنتی دارای مجوز خرید و فروش انجام شود

خرید بی دغدغه طلا از بازار مجازی یا حقیقی؟

البته وزارت صمت در تلاش است که مجوز اینترنتی خرید و فروش طلا را صادر کند آنطور که معاون وزیر صمت اخیرا اعلام کرده است؛ مجوزهای خرید و فروش طلا در بستر اینترنت با هماهنگی اتحادیه‌ها به زودی فراهم می‌شود تا به جای فروش طلا درشبکه‌های اجتماعی غیرمجوزدار، این امر در بستر سایت‌های اینترنتی دارای مجوز خرید و فروش انجام شود.

به گفته وی اینکه کسانی دلایلی را پیرامون منع خرید و فروش طلا در بستر اینترنت مطرح می‌کنند باید مورد بررسی قرار گیرد و ظاهر و باطن این مباحث سنجیده شود. نگرانی آنها ظاهر این است که پول مردم در چنین معامله ای ازدست برود ولی باطن مسئله موضوع دیگری است. به هر حال چنین اقدامی ضروری است و مورد توجه قرار گرفته تا به زودی مجوز کسب کارها در این صنف صادر شود. در گذشته نیز قرار بود چنین اتفاقی بیفتد اما اتحادیه های طلا و اتحادیه کسب و کار مجازی در حوزه مجوزدهی فروش طلا در بستر اینترنت کوتاهی کردند که این رویه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم به زودی اصلاح خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید؛ تا کنون هیچ صحبتی دال بر انجام دادو ستد طلا بر بستر اینترنت و به صورت مجازی با ما مطرح نشده است همچنین ابلاغیه و یا دستورالعملی رسمی برای ورود به چنین بازاری از سوی وزارت صمت به دست ما نرسیده است

بی خبری رئیس اتحادیه طلا از صدور مجوز دادو ستد طلا در بستر اینترنت!

هر چند شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت می گوید؛ هماهنگی های لازم با اتحادیه های طلا و جواهر و کسب و کارهای اینترنتی برای صدور مجوز خرید و فروش طلا در بستر اینترنت انجام شده است اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» به صراحت اعلام کرد: تا کنون هیچ صحبتی دال بر انجام دادو ستد طلا بر بستر اینترنت و به صورت مجازی با ما مطرح نشده است همچنین ابلاغیه و یا دستورالعملی رسمی برای ورود به چنین بازاری از سوی وزارت صمت به دست ما نرسیده است.

ابراهیم محمدولی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص اقدام وزارت صمت در خصوص تمرکز بر صدور مجوز برای دادو ستد طلا در فضای مجازی و دربر بستر اینترنت، گفت: اگر چه این وزارت خانه اعلام کرده است؛ شرایط برای خرید و فروش طلا در بستر اینترنت فراهم شده است و به زودی مجوز آن نیز صادر خواهد شد اما باید به این نکته توجه شود که تا جایی که ما باخبر هستیم با وضعیت موجود بحث خرید و فروش طلا در فضای مجازی مهیا نیست و بی ترید کم توجهی به ایجاد زیرساخت ها در این زمینه مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند.

وی افزود: هم اکنون نیز اقداماتی در این راستا در فضای مجازی انجام می شود اما همچنان شاهد آنیم که خیلی ها که در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش طلا یا سکه و ... کرده اند با مشکل سوخت پولشان در این معاملات مواجه شده و برای زنده کردن آن نمی دانند دست به دامان چه کسی شوند. در چنین شرایطی است که راه اندازی بازار مجازی خرید و فروش طلا باید ابتدا با ایجاد بستر لازم و زیرساخت های قوی صورت گیرد تا خریداران این کالا دچار ضرر و زیان نشوند.

در این فضا ممکن است عکسی از قطعه طلا یا سنگ قیمتی و ...دلخواه خریدار طلا به وی نشان داده شود و خریدار نیز آن را بپسندد اما در زمان تحویل همان طلایی که دیده بوده است نباشد طبعیتا خرید و فروش طلا به صورت حضوری در واحدهای فروش طلا این گونه نیست چرا که خریدار با خیالی راحت و دقت نظر کافی اقدام به انتخاب و خرید طلا می کند

مخاطرات دادو ستد طلا در فضای مجازی

محمدولی به مخاطرات دادو ستد طلا در فضای مجازی اشاره کرد و اظهارداشت: در این فضا ممکن است عکسی از قطعه طلا یا سنگ قیمتی و ...دلخواه خریدار طلا به وی نشان داده شود و خریدار نیز آن را بپسندد اما در زمان تحویل همان طلایی که دیده بود نباشد طبعیتا خرید و فروش طلا به صورت حضوری در واحدهای فروش طلا این گونه نیست چرا که خریدار با خیالی راحت و دقت نظر کافی اقدام به انتخاب طلا می کند.

عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه افزود: چنانچه وزارت صمت عزم خود را برای صدور مجوز به فعالان طلا و کسب و کار جزم کرده است اما بایستی ابتدا زیرساخت های خرید و فروش این کالای گرانقیمت و حساس را در فضای مجازی به خوبی مهیا کند تا دست سوء استفاده کنندگانی که در فضایی مجازی قصد کلاهبرداری را دارند بسته شود.

وی افزود: هر چند هنوز مطلبی از سوی مسئولان وزارت صمت در مورد کارایی و صدور مجوز برای خرید و فروش طلا در بستر اینترنت به صنف طلا و جواهر گفته نشده است اما زمزمه های آن به گوش می رسد. البته باید به این نکته مهم توجه شود که صنف طلا و جواهر نیز نباید دور خود حصار بکشد و از پیشرفت های فضای مجازی و دنیای اینترنت و ارتباطات غیرحضوری عقب بماند چرا که باید در مسیر پیشرفت جهانی در این عرصه حرکت کرد. اما امیدواریم قبل از اینکه اقدامی در راستای خرید و فروش مجازی طلا انجام شود جمیع و جهات آن در نظر گرفته شود تا مشکلی خریدارن طلا را در فضای مجازی تهدید نکند.

در زمینه اجرای طرح اخذ مالیات از عایدی سرمایه ما به قانون تمکین می کنیم اما نواقص چنین طرحی باید رفع شود زیرا اگر این طرح با نقصان اجرا شود بی شک برکند شدن اقتصاد کشور تاثیر بسزایی بجای خواهد گذاشت. البته در بخش خودرو و ... نیز به احتمال زیاد مشکلاتی را ایجاد کند که سازمان امور مالیاتی بایستی برای اجرای چنین طرح مهمی از افراد متخصص مشورت بگیرد

به قانون تمکین می کنیم

وی درباره تبعات اجرای قانون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که دادو ستد طلا نیز شامل این طرح می شود، گفت: در این زمینه ما به قانون تمکین می کنیم اما نواقص چنین طرحی باید ابتدا رفع شود زیرا اگر این طرح با نقصان اجرا شود بی شک برکند شدن اقتصاد کشور تاثیر بسزایی بجای خواهد گذاشت. البته در بخش خودرو، و ... نیز به احتمال زیاد مشکلاتی را ایجاد کند که سازمان امور مالیاتی بایستی برای اجرای چنین طرح مهمی از افراد اهل فن و متخصص مشورت بگیرد.

بنا به این گزارش، بحث داد و ستد طلا در فضای مجازی موضوعی است که وزارت صمت درصدد ارایه مجوز به فعالان این صنف بوده اما کارشناسان بازار طلا و جواهر معتقدند؛ برای جلوگیری از سوءاستفاده کنندگان احتمالی و یا کلاهبرداری در فضای مجازی زیرساخت های چنین طرحی باید طوری به درستی مهیا شود تا در این فضا کسی نتواند مشکلاتی را برای خریداران طلا بوجود آورد.

کد خبر: ۱۷۵٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • باقری IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
      0 0
      برای این کار بورس کالا و آتی بستر خوبیه