۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
 از سرگیری خرید نفت ایران توسط هند به محض احیای برجام

از سرگیری خرید نفت ایران توسط هند به محض احیای برجام

در صورت احیای برجام، ممکن است هند خرید نفت ایران را از سر بگیرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، دهلی در اواسط سال ۲۰۱۹ پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور خاورمیانه، واردات نفت از تهران را متوقف کرد. چین با وجود محدودیت‌ها، به خرید نفت خام ایران ادامه داد و از مزایای اقتصادی استفاده کرد. آنیل تریگونایات سفیر سابق هند به اسپوتنیک گفت که هند به محض اینکه ایران و غرب بر سر احیای برنامه هسته‌ای به توافق برسد، خرید نفت ایران را بررسی خواهد کرد.

در حال حاضر یکی از متخصصان برجسته استدلال کرد که نگرانی اصلی دهلی، تورم داخلی است و هر اقدامی را برای کاهش فشار بر پنجمین اقتصاد بزرگ جهان انجام خواهد داد. وی به اسپوتنیک گفت: اگر هند با کمبود عرضه، به نفت ایران نیاز داشته باشد یا تهران، آن را با نرخ‌های مقرون به صرفه عرضه کند، مطمئناً دهلی نو، نفت را از ایران می‌خرد.

گروه رسانه‌ای هندی پرینت گزارشی منتشر کرد که در آن مدعی شد که ایران از دهلی خواسته تا تجارت نفت را با نادیده گرفتن تحریم‌های یک جانبه اعمال شده توسط ایالات متحده انجام دهد و در تلاش است تا رویکرد دهلی در قبال نفت روسیه را از سر بگیرد.

با این حال، این دیپلمات سابق تاکید کرد که هند مکانیزم پرداختی با روسیه را به وجود آورده که در مورد ایران صدق نمی‌کند. هند از طریق روسیه برای خرید نفت خود به ایران پول پرداخت می‌کرد. فکر می‌کنم کمی زود است که هند بلافاصله واردات ایران را از سر بگیرد، زیرا دهلی نو واردات نفت را از مبدا روسیه انجام می‌دهد. تریگونایت گفت: با ایران باید برای چندین موضوع از جمله مکانیسم پرداخت راه حل پیدا کنیم.

وی افزود: در عین حال، دولت هند می‌تواند بلافاصله در بحبوحه بحث‌های وین در مورد بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، کار روی مکانیزم پرداخت را آغاز کند. روز دوشنبه وزارت امور خارجه ایران ادعاهای اتحادیه اروپا مبنی بر طرح موضوعات جدید در آخرین پاسخ به توافق پیشنهادی بروکسل برای بازگرداندن برجام را رد کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: هیچ خواسته جدیدی وجود نداشته است. به گفته تریگونایت، هدف اساسی همه تلاش‌های غرب برای احیای توافق هسته‌ای افزایش عرضه نفت برای بازار اتحادیه اروپا است.

وی گفت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در سفر خردادماه خود به دهلی موضوع واردات نفت را مطرح کرده است. تریگونایت گفت: موضوع واردات نفت زمانی که نخست وزیر مودی با رئیس جمهور ایران در سمرقند در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های اواخر این هفته ملاقات کند، مطرح خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۵٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha