۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را واقع‌بینامه و در اسرع وقت تدوین کند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را واقع‌بینامه و در اسرع وقت تدوین کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت به جای تدوین برنامه هفتم توسعه آرزو نامه ننویسد، برنامه هفتم باید مسئله محور و مبتنی بر سیاست های کلی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی رضاخواه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، گفت: تجاربی که از اجرای برنامه‌های توسعه گذشته مانند قانون برنامه توسعه ششم به دست آمد، نشان می‌دهد، برنامه‌های مصوب با آنچه اجرایی شده، تفاوت‌های بسیاری دارد که یکی از دلایل وقوع این موضوع عدم واقع‌نگری در تدوین برنامه‌های توسعه است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در برنامه ششم توسعه رشد ۸ درصدی اقتصاد پیش‌بینی شده بود اما در واقعیت این عدد به ۱.۲ درصد رسید، ضریب جینی در سال پایانی اجرای قانون برنامه باید به ۳۴ درصد می‌رسید اما ۴۱ درصد شد، نقدینگی باید به ۳ هزار همت می‌شد اما اکنون حدود ۵ هزار همت رسیده است، نرخ تورم در سال پایان اجرای برنامه باید حدود ۸ درصد می‌شد اما به ۴۰ درصد رسید، براساس برنامه ششم توسعه نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی باید ۱۰ درصد می‌شد اما اکنون ۲۲ درصد شده است و بدهی به سازمان تامین اجتماعی باید به ۱۵ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یافت اما در حال حاضر ۹۰ هزار میلیارد تومان است، از سوی دیگر باید ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید می شد اما این عدد ۹.۶ میلیون تن رسید همچنین براساس برنامه ششم محصولات های‌تک باید ۵۰ درصد کل محصولات تولیدی کشور می‌شد اما به ۱۳ درصد رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح دلایل انحراف برنامه‌های توسعه در اجرا، توضیح داد: برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته واقع‌بینانه نبود در واقع برنامه ششم توسعه آرزونامه بود نه برنامه.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه تحریم‌ها پیش‌بینی نشده بود، ادامه داد: در تدوین این برنامه کرونا و تهدیدهای خارجی مانند داعش در نظر گرفته نشد؛ این ۳ عامل اثراتی بر درآمدهای کشور داشت، از سوی دیگر هزینه‌های کشور افزایش قابل توجهی داشت که پیش‌بینی نشده بود حتی قانون برنامه ششم توسعه به افزایش هزینه‌ها دامن زد؛ یکی از مسائلی که موجب افزایش هزینه‌های کشور شد، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی بود که این موضوعات موجب افزایش تورم شد.

رضاخواه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم، گفت: اصلاح ساختار بودجه از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن رسیدگی شود زیرا اگر برای درآمدهایی که واقعی نیستند، هزینه پیش‌بینی شود، از آنجاکه هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیرند برای تامین آن‌ها باید از بانک مرکزی استقراض شود که این موضوع موجب رشد تورم خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه شفاف شدن بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت به مدیریت بدهی‌های جدید و جلوگیری از ایجاد آن‌ها کمک می‌کند، تصریح کرد: از آنجاکه طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام بسیاری تعیین‌تکلیف نشده‌اند، به صورت مستمر متحمل افزایش قیمت‌ می‌شوند که باید راهکاری برای اتمام آن‌ها مشخص شود.

وی با اشاره به اصلاح نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین بودجه جاری دولت، ادامه داد: در سال‌های گذشته با تحریم فروش نفت روبه رو شدیم که درآمدهای کشور کاهش یافت بنابراین کشور به جای اینکه به درآمدهای نفتی وابسته باشد باید به درآمدهای مالیاتی وابسته باشد تا نقش تحریم در اقتصاد کشور کاهش یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مقام معظم رهبری رویکردهای اصلی را در سیاست‌های کلی ابلاغی اعلام کردند، تصریح کرد: دولت باید در اسرع وقت لایحه برنامه هفتم توسعه را آماده و به مجلس ارسال کند البته انتظار می‌رفت همزمان با تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه دولت نیز به صورت موازی برای تدوین لایحه اقدامات لازم را انجام داده باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: دولت به جای تدوین برنامه هفتم توسعه آرزو نامه ننویسد، برنامه هفتم باید مسئله محور و مبتنی بر سیاست‌های کلی ابلاغ شده توسط مقم معظم رهبری باشد تا بتوان طی ۵ سال آینده مسائل اصلی کشور را رفع کرد زیرا منابع محدود است و با منابع محدود نمی‌توان همه مشکلات را برطرف کرد.

رضاخواه با بیان اینکه امیدواریم بودجه سال ۱۴۰۲ مبتنی بر قانون برنامه هفتم توسعه کشور باشد، اظهار کرد: دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را در زمان مناسب به مجلس ارسال کند تا ما بتوانیم در زمان مکفی این لایحه را بررسی و تدوین کنیم.

کد خبر: ۱۷۴٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha