۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
انتظار یزدی‌ها برای راه‌اندازی «یزد ایر» از پاییز| سرمایه گذاران شهر جهانی پای کار آمدند
بررسی زیرساخت‌ حمل و نقل در توسعه گردشگری یزد؛

انتظار یزدی‌ها برای راه‌اندازی «یزد ایر» از پاییز| سرمایه گذاران شهر جهانی پای کار آمدند

یزد- توسعه حمل و نقل برون شهری یکی از الزامات رونق گردشگری در شهر جهانی یزد اما کمبودها در این زمینه بسیار است و مردم به وعده مسئولان برای راه‌اندازی خط هوایی «یزد ایر» امید دارند.

سمیه گلابگیریان، بازار: حمل و نقل برون شهری یکی از الزامات جهان شهر یزد برای رونق صنعت گردشگری است، چیزی که این روزها فقدان آن هم در سفرهای هوایی، هم ریلی و هم جاده ای احساس می شود.

ناوگان فرسوده اتوبوس و بروز حوادث متعدد، نقص فنی اتوبوس‌ها، کمبود رام قطار و محدود بودن مقاصد، کمبود پروازها و تاخیرهای مکرر همه دست به دست هم داده اند که ناوگان مجهزی برای این شهر گردشگرپذیر فراهم نباشد.

زمانی که گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه شهر تاریخی یزد مدنظر قرار گرفته، به طور قطع تامین زیرساخت‌ها به ویژه خدمات حمل و نقل یکی از الزاماتی است که باید با جدیت مورد پیگیری و حمایت قرار گیرد.

سرمایه گذاری در این بخش با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم از یک سو و تحریم ها از سوی دیگر، بسیار پرهزینه است و به طور قطع گسترش خدمات حمل و نقل نیازمند حمایت های دولتی است.

انتظارات گردشگران برای تقویت زیرساخت های حمل و نقل

فعالان بخش گردشگری انتظار دارند که مسئولان استان در حوزه حمل و نقل ورود کرده و این بخش را که تنها سرمایه یزدی‌ها برای رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، مورد حمایت قرار دهند.

یکی از فعالان گردشگری استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از کمبود سفرهای هوایی به مقصد یزد اظهار داشت: بسیاری از مسافران به ویژه مسافران خارجی باید با پرواز به استان های همجوار از جمله فارس و اصفهان بروند و بعد زمینی به یزد سفر کنند، این در حالی است که نه اتوبوس‌های با کیفیتی در این مسیر داریم و نه خط ریلی ایجاد شده است.

رضا دهقان افزود: هماهنگی های بسیاری با آژانس های مسافرتی صورت گرفته که مسافران خارجی و حتی تورهای داخلی را به سمت یزد هدایت کنند اما وقتی زمینه برای حمل و نقل مناسب نباشد، این فرصت از یزد سلب می شود.

انتظار یزدی‌ها برای راه‌اندازی «یزد ایر» از پاییز| سرمایه گذاران شهر جهانی پای کار آمدند

وی ادامه داد: انتشار اخبار متعدد درباره بروز حوادث جاده‌ای ناشی از نقص فنی اتوبوس‌ها، مسافران را نگران کرده است، حمل و نقل ریلی هم دیگر ایمن نیست و تعداد رام های قطار و کیفیت قطارها نیز مناسب نیستند.

این شهروند یزدی گفت: مسئولان باید برای تامین زیرساخت های حمل و نقلی بکوشند تا بتوانیم گردشگران بیشتری را در جهان شهر یزد میزبان باشیم.

کمبود قطار در سفرهای ریلی یزد

یکی دیگر از شهروندان یزدی به خبرنگار بازار گفت: تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل نه تنها برای گردشگران بلکه برای یزدی‌ها ضرورت دارد و بسیاری از فعالان اقتصادی از وضعیت فعلی پروازها و قطارها گلایه دارند.

مرتضی رضوی ادامه داد: قطار ترانست یزد مدتها است که از مسیر یزد حذف شده و یزدی‌ها مجبورند برای سفرهای ریلی از قطارهای تهران – بندرعباس استفاده کنند که سهم یزدی‌ها از این رام قطار بسیار کم است.

وی افزود: پیگیری ارتقای کیفیت قطارها، افزایش مسیرها، افزایش قطارها و سایر خدمات ریلی مورد نیاز باید به صورت جدی از سوی مسئولان دنبال شود.

کیفیت نامطلوب اتوبوس‌ها

یکی از مسافران یزدی که از اتوبوس برای تردد به استان های دیگر استفاده می کند، افزود: سفرهای جاده ای از مقصد و مبدا یزد بسیار کم است و اتوبوس ها هم کیفیت لازم را ندارند از اینرو باید، نسبت به بهبود این شرایط اقدام شود.

میترا رحیمی نژاد افزود: من دانشجوی استان سمنان هستم اما در این مسیر اتوبوس نداریم و من باید مسیر دانشگاه را از استان تهران طی کنم در حالی که بسیاری شبیه من هستند که برای کار، تحصیل و سایر دلایل باید به استان هایی سفر کنند که در این مسیرها اتوبوس نیست.

انتظار یزدی‌ها برای راه‌اندازی «یزد ایر» از پاییز| سرمایه گذاران شهر جهانی پای کار آمدند

وی همچنین به کیفیت اتوبوس ها انتقاد کرد و افزود: بسیاری از اتوبوس ها فرسوده شده و کیفیت لازم را ندارند از اینرو سرمایه گذاری در این بخش برای افزایش ناوگان اتوبوسی و ارتقای کیفیت سفرهای جاده ای با توجه به اینکه کمترین ایمنی لازم نسبت به سایر روش های حمل و نقل را دارند، ضروری به نظر می رسد.

برخی عقیده دارند به دلیل رکود سال‌های گذشته ناشی از کرونا، بسیاری از خدمات حمل و نقل به دلیل کاهش مسافر، دچار چالش های جدی شده و تقویت این زیرساخت ها نیازمند افزایش تقاضا و مقرون به صرفه شدن سفرها برای شرکت های مختلف هواپیمایی، قطار و تعاونی های مسافربری است.

راه اندازی یزد ایر با مشارکت بخش خصوصی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در گفتگو با بازار از راه اندازی یزدایر به عنوان اولین ایرلاین تخصصی استان یزد خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این ایرلاین که با مشارکت سرمایه گذاران یزدی و یک شرکت هواپیمایی معتبر ایجاد شده، تا پاییز به بهره برداری می رسد.

محمدجواد ابوالحسینی افزود: امیدواریم با راه اندازی یزد ایر، مشکلات حمل و نقل هوایی استان برطرف شود و مسیرهای جدید به استان اضافه شده و شاهد رونق بیشتر گردشگری باشیم.

وی با تاکید بر تقویت سفرهای هوایی یادآور شد: باید اقداماتی صورت گیرد که سفرهای هوایی برای شرکت ها مقرون به صرفه باشد و با رونق گردشگری به طور قطع این اتفاق رخ خواهد داد.

پیگیری افزایش سفرهای ریلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد از پیگیری افزایش سفرهای ریلی خبر داد و افزود: قطارهای ترانست نیازمند نوسازی و بهسازی هستند و در بسیاری از استان های کشور تردد ندارند اما تلاش هایی صورت گرفته که تعداد قطارهای مسیر یزد افزایش یابد.

انتظار یزدی‌ها برای راه‌اندازی «یزد ایر» از پاییز| سرمایه گذاران شهر جهانی پای کار آمدند

نوسازی ناوگان اتوبوس سفرهای برون شهری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و امیدواریم اتفاقات خوشایندی برای افزایش ارتقای حمل و نقل برون شهری رخ دهد تا بتوانیم بهترین بهره برداری را در صنعت گردشگری داشته باشیم.

مقرون به صرفه نبودن سفرهای اتوبوسی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد نیز در این زمینه با تاکید بر اینکه متوسط عمر ناوگان اتوبوسی استان در یزد خوب نیست، گفت: اقتصاد ناوگان مسافربری پایدار نیست و با توجه به پایین بودن تقاضا سرمایه گذاران این بخش با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند.

محمدرستگاری افزود: دانشجویان و سربازها عمده مسافران سفرهای اتوبوسی هستند اما انتظار است که استقبال بیشتری صورت گیرد تا کیفیت خدمات نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: نوسازی ناوگان با استفاده از پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران در دستور کار است تا بتوانیم ناوگان نوپا و مناسب تری را در جاده ای استان شاهد باشیم که برای رونق گردشگری هم ضروری است.

به طور قطع کرونا تاثیر بسزایی در کاهش رونق اقتصادی و به دنبال سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل داشته است و امید است با افزایش تقاضا برای سفر و رعایت دستورالعمل های بهداشتی این بخش رونق یافته و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز ارتقاء و توسعه یابد.

کد خبر: ۱۷۴٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      1 0
      عالی عالی عالی ان شاالله زود اقدام کنند