۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
اجرای پرینت ۳ بُعدی سرامیک در خراسان جنوبی | «عدم ثبات قوانین» مشکل زا است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد:

اجرای پرینت ۳ بُعدی سرامیک در خراسان جنوبی | «عدم ثبات قوانین» مشکل زا است

بیرجند - یک گروه جوان در خراسان جنوبی پرینت سه بعدی سرامیک را انجام می دهند شرکتی دانش بنیان که با ایده های خلاقانه، هنوز در ابتدای راه است و امید دارد مشکلات رغبت آنان را به تولید، کاهش ندهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان جنوبی با وجود جوانان خلاق همواره به سوی کسب‌ وکارهای نوین توجه داشته است اما مشکل در نبود ثبات در قوانین و هزینه‌ها است که بعضاً سبب می شود تا امنیت کسب و کارهای نوبنیاد و جوان، به مخاطره بیافتد شرکت هایی که با ایده های پرشوری وارد می شوند و بعد از مدتی با موانع تولید روبرو و در نهایت کنار می روند. حال آنکه نقش مهمی در اشتغال و توسعه استان خراسان جنوبی دارند.

کسب و کارهای نوبنیاد و دانش بنیان معمولا به واسطه جوانی با مشکلاتی روبرو می شوند که ابتدای آن تامین نقدینگی و انتهای آن موانع تولید است. راهی که ممکن است گروهی از این جوانان را حتی دل زده کند. خراسان جنوبی نیز جوانان فعالی در این حوزه دارد که محسن الهامیان، سرپرست گروه چاپ سه‌بعدی تار، که پرینت سه بعدی بر روی سرامیک را انجام می‌دهند، یکی از آنان است.

با وی بیشتر آشنا شده و درباره موانع کسب و کار نوبنیاد او به گفتگو نشستیم.

*مشکلات کارهای فناورانه در چه می بینید؟

فعالیت‌های فناورانه همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و به همین دلیل ممکن است بارها شکست بخوریم و در این حوزه مهمترین موضوع بعد از شکست تاب‌آوری و شروع یک فعالیت جدید است که با کسب تجربه از این شکست‌ها موفق به شروع یک کار پیشتاز دیگر با درصد موفقیت بالاتر شویم.

فعالیت‌های فناورانه همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو است

در دوران شیوع کرونا یک شرکت در حوزه بازی‌های محیطی داشتیم که با این بیماری دچار مشکل شد، چرا که لازم بود در ارتباط با مردم باشیم. به همین دلیل به فکر شروع یک فعالیت دیگر که خلاقانه باشد اما نیاز به حضور مردم نداشته باشد، کردیم که در نهایت به پرینت سه بُعدی بر روی سرامیک رسیدیم. معتقد هستیم این فعالیت در چند سال آینده تغییرات عظیمی را به همراه خواهد داشت.

*ایده چطور عملی شد و مزیت های آن چیست؟

این پروژه را از دو سال قبل با انجام مطالعات متعدد شروع کردیم و در بهار سال قبل دستگاه خریداری شد و چند ماهی است که به صورت رسمی و حرفه‌ای با خروج محصولات نوآورانه کار خود را شروع کردیم. پرینت سه بعدی می‌تواند بر روی محصولات متنوعی باشد و در بخش مواد خمیری نیز چندین حوزه دارد که فعلا ما بر روی سرامیک انجام می‌دهیم و در طرح یا کاربرد نوآوری‌هایی داشته‌ایم.

البته کار پرینت سه بعدی سرامیک هنوز به بلوغ و رشد کامل نرسیده است و در کشور افرادی وارد این حوزه شده‌اند که به دلیل مشکلات کار با دستگاه دیگر این کار را رها کرده‌اند و بخش دیگری به سمت کپی کارهای دیگر حرکت کردند. اما ما با طرح‌های جدید و کاربردهای متنوع پنجره دیگری به سمت این فناوری باز کرده‌ایم. ما طرح‌هایی را با کاربردهای جدیدی تولید می‌کنیم که با دست امکان ساخت آن وجود ندارد یا بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

اجرای پرینت ۳ بُعدی سرامیک در خراسان جنوبی | «عدم ثبات قوانین» مشکل زا است

*در زمینه اشتغال و فروش خود توضیح می‌دهید؟

در بخش اشتغال این پروژه از آنجایی که فعلا در ابتدای راه هستیم، تیم اصلی سه نفره است که شامل فعالیت یک نفر تمام وقت و دو نفر پاره‌ وقت می‌شو. در حوزه فروش نیز ذکر این نکته ضروری است محصولات پیشتاز همواره با مشکلاتی روبه‌رو هستند، چرا که مخاطب چندان با این محصول آشنا نیست و هنوز دغدغه اصلی ما فرهنگ سازی و بازارسازی است.

ما با فرهنگ سازی و معرفی محصولات و اعتمادسازی و تضمین برروی کار خود به دنبال بازارسازی و معرفی درست به مخاطب هستیم با توجه به برنامه‌ای که دیده شده بین شش تا ۱۲ ماه آینده با معرفی و بازارسازی افق روشنی در انتظار فروش این محصول وجود دارد.

*در زمینه آینده این پروژه بگویید؟

پرینت سه بعدی انعطاف بالایی دارد و در طرح، کاربرد، مواد و محصولات مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. می‌تواند علاوه بر کاربرد بر زندگی روزمره مردم و زیباشناسی وارد حوزه صنعت نیز شود و تحول عظیمی را ایجاد کند.

پرینت سه بعدی انعطاف بالایی دارد و در طرح، کاربرد، مواد و محصولات مختلف می‌توان از آن استفاده کرد

نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که برخی از افراد مانند هنرمندان اینچنین کارهایی را شاید به عنوان تهدید حساب کنند ولی کاملاً برعکس است و با استفاده از این فرصت می‌توانند به طراحی محصولاتی بپردازند که جدید با تأثیرگذاری بالا باشد.

*حمایت‌ها از شما چگونه بوده است؟

از آنجایی که ما دغدغه فناوری‌های نوین را داشتیم فعالیت خود را در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی شروع کردیم که مشکلات اولیه مانند اجاره و ادبیات برخورد با کسب‌وکار نوین را نداریم. همچنین در بخش حمایت‌های مالی نیز کمک کننده بوده‌اند.

اجرای پرینت ۳ بُعدی سرامیک در خراسان جنوبی | «عدم ثبات قوانین» مشکل زا است

*توصیه شما به افرادی که وارد حوزه کسب‌وکار جدید می‌شوند، چیست؟

کسانی که تازه وارد کسب‌وکار می‌شوند به دنبال محصولات داخل بازار می‌روند که این اشتباه به نظر می رسد و لازم است که به دنبال محصولی خلاقانه و خاص‌تر بروند که در بازار وجود نداشته باشد و با ایجاد بازار برای آن محصول و تنوع انتخاب برای مخاطب و مشتری به رشد و سوددهی بیشتری دست پیدا کنند البته باید این را در نظر گرفت که یک کار جدید و خلاقانه در همان ابتدا به سوددهی نمی‌رسد و باید یک بازه زمانی را در نظر بگیرند.

*نظر شما در زمینه مشکلات واحدهای فناور چیست؟

ضعف و مشکلات در خراسان جنوبی وجود دارد اما مشکلات در کشور به صورت یک چرخه و زنجیره نیز به هم وصل هستند که سیاست‌های کلان کشوری ضربه‌های سنگینی به واحدهای فناور و کسب‌وکارها در کل کشور وارد می‌کند.

کسانی که تازه وارد کسب‌وکار می‌شوند به دنبال محصولات داخل بازار می‌روند که این اشتباه به نظر می رسد

در کسب‌وکارهای نوین با مشکل عدم ثبات در قوانین مواجه هستیم و این موضوع باعث نبود امنیت سرمایه‌گذاری شده است. یکی از مشکلات که باعث شده جوانان از شروع بترسند همین موضوع است مانند تهدید در بخش اینترنت که یک سرمایه‌گذار نمی‌داند با شروع کار خود چه آینده‌ای در انتظار او است. تورم هم یک موضوع کشوری است که به دلیل نبود ثبات نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی داشت.

*درخواست شما از مسئولان چیست؟

لازم است که نوع نگاه مسئولان بلندتر باشد و از نگاه امنیتی به همه مسائل فناورانه عبور کنند چرا که نتیجه جنگ با فناوری همیشه پیروزی فناوری بوده است همچنین با ایجاد ثبات در قوانین باعث امنیت سرمایه‌گذاری و افزایش آن شوند.

کد خبر: ۱۷۴٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha