۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
وابستگی ۱۰۰درصدی تولید پوشال مرغداری به واردات چوب؛ چوب‌های داخلی قارچی و کشنده است
تولیدکننده پوشال بستر مرغداری در گفتگو با بازار:

وابستگی ۱۰۰درصدی تولید پوشال مرغداری به واردات چوب؛ چوب‌های داخلی قارچی و کشنده است

محمدخانی تولیدکننده پوشال مرغداری میگوید: چوب به عنوان ماده اولیه در این بخش وارداتی است چون محصول داخل قارچ دارد و قابل استفاده نیست بخصوص که تا ۷۰درصد مرگ و میرها به دلیل آلودگی چوب در مرغداری است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت مرغداری کشور با چالش های بسیاری مواجه است و یکی از اصلی ترین آنها هزینه های تحمیلی به تولیدکنندگان واحدهای پرورشی است که موجب می شود هزینه های تولید بالا برود. یکی از هزینه های وارده بر واحدهای پرورشی مرغداری مربوط به بسترهای مرغداری است که ضمن اینکه باید شرایط و کیفیت خاصی داشته باشد باید از نظر قیمتی نیز به نحوی باشد که توان تامین آن را داشته باشند.

تامین چوب اصلی ترین چالش در تولید پوشال بستر مرغداری ها است

«مهدی محمدخانی» مدیرعامل یک شرکت تولیدی در حوزه پوشال بستر مرغداری ها است که تامین چوب با قیمت و کیفیت مناسب را اصلی ترین چالش پیش روی خود می داند.

محمد خانی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: ما چوب مورد نیاز را خرید می کنیم و در دستگاه تبدیل به پوشال می کنیم که غالبا برای بستر مرغداری ها استفاده می شود و یا دامداری ها از خاک اره آن استفاده می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بالا بودن قیمت ها آیا این نوع محصولات جایگزینی هم برای مرغداران دارد یا خیر، می گوید: بله از «رول بستر» هم می توان برای بستر مرغداری ها استفاده کرد، اما مساله اینجا است که به دلیل اینکه جذب آب کمی دارد کمتر استفاده می شود. اما پوشال چوب چون رطوبت را در خود نگه می دارد بیشتر مصرف می شود.

وابستگی ۱۰۰درصدی تولید پوشال مرغداری به واردات چوب؛ چوب‌های داخلی قارچی و کشنده است

محمد خانی اظهار می دارد: در واقع مرغ و جوجه برای دفع آنچه که با آن تغذیه می شوند از جمله آب باید در جایی قرار داشته باشد که محیط مرطوب نشود و بهترین ماده جذب کننده این مواد مرطوب پوشال چوب است.

مرگ و میر ۷۰درصدی در مرغداری ها به دلیل آلودگی ناشی از چوب های آلوده

این تولید کننده بستر مرغداری در پاسخ به این سوال که در امر تولید با چه چالشهایی غالبا مواجه هستید، می گوید: با توجه به نوسان نرخ ارز می توان اینگونه گفت که تولید چندان صرفه ندارد و به نوعی دائما در حال زیان هستیم.

وی ادامه می دهد: در حقیقت چون چوب های مصرفی ما کلا وارداتی است و قیمت ها با نرخ ارز تغییر می کند لذا افزایش نرخ ارز بر کار ما اثرگذار است، بنابراین نسبت به سالهای قبل وضعیت بسیار بدتر شده است.

محمدخانی با اشاره به اینکه غالبا از چوب در جه ۳ روسیه و گرجستان استفاده می کنیم، می افزاید: مساله اینجا است که چوب ایران در این حوزه و برای تهیه پوشال بستر مرغداری ها کارکرد ندارد. چون چوب ایران قارچ تولید می کند اما چوب روسیه و گرجستان به دلیل الکلی بودن قارچ را در خود می کشد؛ یعنی بافت خاک این مناطق به نحوی است که به طور خودکار عمل قارچ کشی را انجام می دهد.

وی می گوید: اگرچه حوزه تولید پوشال بستر مرغداری در حال پیشرفت است اما هنوز هیچ تکنولوژی وارد نشده است که بتواند مشکل قارچ چوب های ایرانی را برطرف سازد تا بتوانیم ماده اولیه تهیه پوشال بستر را از طریق داخل تامین کنیم و قیمت ها را تا حدود زیادی کنترل کنیم.

محمدخانی ادامه می دهد: این در حالی است که غالبا آلودگی ناشی از چوب های آلوده موجود در مرغداری ها، موجب ۶۰ تا ۷۰ درصد مرگ و میرها در این صنعت می شود.

این تولید کننده خاطر نشان می کند: علاوه بر این چون هزینه های حمل و نقل به خصوص با وضعیت تخصیص بنزین، بسیار افزایش داشته لذا مرغداران همیشه نسبت به اینکه هزینه های ارسال بار به محل مورد نظرشان بالا است گلایه دارند.

محمدخانی در خصوص بازارهای مقصد نیز اظهار می دارد: الان فقط بازارهای داخلی را کار می کنیم و در کشورهای خارجی نیز سال گذشته مشتری داشتیم اما به دلیل نوسان نرخ دلار موفق به انجام قرارداد نشدیم و امسال مجددا از سوی کشور عراق درخواست کالا داریم.

کد خبر: ۱۷۴٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      2 1
      سلام محصولات داخل همشون اين طور نيستند و خيلي هم خوبند الحمدلله
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      2 0
      به‌قول‌اقایان‌تحریم‌فرصت است‌وهیچ‌‌تاثیری‌ندارد‌‌،
    • چشم شیر IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 1
      واردات چوب به سود ایران و حفظ جنگلها و درختان ایران هست چوب را باید از خارج وارد کرد