۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
کمبود نهاده داریم، مرغداران از افزایش تولید می ترسند | دولت به درستی برنامه ریزی نکرد 
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بازار: 

کمبود نهاده داریم، مرغداران از افزایش تولید می ترسند | دولت به درستی برنامه ریزی نکرد 

سمنان- مولایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ به واسطه کاهش جوجه ریزی است، گفت: مرغداران از افزایش تولید در هراس و ترس هستند. 

علی رضا مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه افزایش قیمت مرغ در هفته اخیر حاکی از کاهش میزان جوجه ریزی و در نتیجه کاهش میزان تولید گوشت مرغ است، تاکید کرد: این امر سبب شده تا تولید مرغ کمتر و در نتیجه قیمت بالاتر برود و حتی مسئولان جهاد استان هم آن را تائید کردند.

وی با بیان اینکه دلیل کاهش جوجه ریزی کمبود نهاده ها به خصوص سویا است، ابراز کرد: مشخصاً ابتدای هر فصل با چنین پدیده ای روبرو هستیم کما اینکه ۲۰ فروردین همین امسال هم شاهد رشد قیمت مرغ دقیقاً به دلیل کمبود نهاده ها بودیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت می بایست پیش بینی کند که چه برهه هایی ما با کمبود نهاده ها روبرو می شویم، ابراز کرد: مشخصاً دولت نتوانسته برنامه درستی را در زمینه مدیریت تولید مرغ داشته باشد.

مولایی با بیان اینکه امروز نهاده هایی مانند سویا در بازار کمیاب و گران هستند، گفت: در برخی شهرستان ها اصلا سویا نیست و حتی مرغداران حاضر هستند با قیمت های بالاتری نیز نهاده ها را بخرند.

در بهترین حالت اگر حرف های مسئولان را نیز ملاک قرار دهیم ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده های مورد نیاز مرغداران تامین می شود

وی با بیان اینکه این امر نگرانی مرغداران را افزایش داده است، افزود: مرغداران تا در زمینه تامین نهاده های مورد نیاز طیور مطمئن نباشند، دست به جوجه ریزی نمی زنند و لذا دولت هم نباید انتظار افزایش جوجه ریزی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان سمنان اعلام کرده که واحد هایی که با کاهش جوجه ریزی روبرو هستند را احصا می کند، تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که به جای احصای این واحدها، تلاش شود که نهاده ها در استان توزیع گردد.

مولایی با بیان اینکه در بهترین حالت اگر حرف های مسئولان را نیز ملاک قرار دهیم ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده های مورد نیاز مرغداران تامین می شود، گفت: این انگیزه ای برای افزایش جوجه ریزی نیست چرا که مرغداران می ترسند جوجه ها بدون غذا بمانند.

وی با بیان اینکه مرغداران کارشان تولید است در نتیجه خودشان هم راضی به کاهش تولید نیستند، گفت: در برهه کنونی کمبود نهاده ها علیرغم تکذیب مسئولان، مهمترین دغدغه تولید کنندگان محسوب می شود.

کد خبر: ۲۵۲٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha