۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
سوء استفاده دلالان از بازار برنج | افزایش کشت شالی نباید باعث کاهش قیمت شود
دبیرخانه کشاورز گلستان خبرداد؛

سوء استفاده دلالان از بازار برنج | افزایش کشت شالی نباید باعث کاهش قیمت شود

گرگان- ایمانی، دبیرخانه کشاورز گلستان با تاکید بر این مساله که جهاد کشاورزی باید حامی تولید کننده باشد، افزود: اعلام افزایش تولید برنج از سوی مدیران جهاد کشاورزی باعث کاهش یکباره قیمت این محصول شد.

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: افزایش تولید در هر واحدی نشان از تلاش و پشتکار تولید کننده دارد و باید به این مساله افتخار کرد نه اینکه به گونه ای برخورد کنید که تولید کننده ناامید شود.

دبیرخانه کشاورز گلستان با تاکید بر این مساله که جهاد کشاورزی باید حامی تولید کننده باشد، افزود: اعلام موضوع افزایش تولید برنج از سوی مدیران جهاد کشاورزی باعث کاهش یکباره قیمت این محصول شد و این فرصتی برای سوء استفاده دلالان فراهم کرد.

وی تاکید کرد: برای قیمت گذاری یک محصول باید آنالیزهایی مانند هزینه های تولید یک واحد متعارف، نرخ تورم و دیگر موضوعات در نظر گرفته شود تا تولید کننده بتواند به یک سود مناسب برسد.

ایمانی با بیان اینکه هزینه کشاورزی بعد از حذف ارز ترجیحی ۱۰۰ درصد افزایش داشته، اظهار کرد: قیمت اجاره زمین، کارگر، ادوات کشاورزی، نهاده ها و آب ۱۰۰ درصد افزایش داشته است بنابراین منطقی نیست که کشاورز شالی را به قیمت سال گذشته بفروشد.

دبیرخانه کشاورز گلستان افزود: سال گذشته برنج از کشاورز به قیمت کیلویی۳۲ هزار تومان خریداری شد و براساس قاعده اقتصادی باید حاشیه سود عمده فروش سه درصد و خرده فروش تا ۱۲ درصد باشد.

وی اضافه کرد: اگر هزینه های نگهداری را نیز به این مساله اضافه کنیم قیمت برنج در سال گذشته با ۲۰ درصد افزایش کیلویی ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان باید به فروش می رسید و عرضه آن به نرخ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به هیچ عنوان منطقی نبود.

ایمانی باطرح این سوال که این سود هنگفت به جیب چه کسانی می رود، افزود: متاسفانه بیشتر کشاورزی گلستان در اراضی خُرد انجام می شود و این نشان از توان اقتصادی محدود زارع دارد که ناگزیر باید محصولش را در زمین بفروشد تا بتواند هزینه های زندگی و کاشت محصول را جایگزین تامین کند.

دبیرخانه کشاورز در خاتمه تاکید کرد: متاسفانه در این میان دلالان از این شرایط سوء استفاده می کنند و محصول کشاورز را بدون در نظر گرفتن هزینه های تولید، خرید می کنند و بعد از فصل برداشت با چند برابر قیمت به فروش می رسانند.

کد خبر: ۱۷۳٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      0 0
      خداروشکر درد مارو یکی فهمید اجاره زمین سم کود کارگر وسیله برای کشاورز هیچی نمیمونه فقط زحمتش برا ما موند خدا یی حق کشاورز خوردن داره