۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
نمایشگاه دام و طیور؛ رویدادی خوب که در زمان بد برگزار شد| حضور ملموس مدیران دامپزشکی در نمایشگاه
بازار از نمایشگاه بین المللی دام و طیور گزارش می دهد؛

نمایشگاه دام و طیور؛ رویدادی خوب که در زمان بد برگزار شد| حضور ملموس مدیران دامپزشکی در نمایشگاه

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور امروز به پایان می رسد و شرکت کنندگان معتقدند رویداد پررونقی است اما زمان برگزاری آن نامناسب است و فرصت استفاده بهینه را از بازدیدکننده و غرفه دار می گیرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته در حالی امروز به پایان می رسد که به نظر می رسد با کمرنگ شدن همه گیری کرونا از یک طرف شرکت کنندگان و از سوی دیگر بازدیدکنندگان بیشتر ترغیب به حضور در این رویداد شده اند. این در شرایطی است که سال گذشته با شدت گرفتن همه گیری این نمایشگاه برگزار نشد و دو سال قبل نیز اگرچه شاهد برگزاری آن بودیم اما معدود شرکت هایی در این محل حاضر شدند و بازدیدکننده چندانی نیز از چنین نمایشگاه استقبال نکرد. به عبارت بهتر طی دو سال اخیر صنعت دام و طیور کشور بی بهره از رویدادی کارآمد بوده است و امسال اما رونق و پویایی به این نمایشگاه برگشته است.

اگرچه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور با تفاوت های فاحش نسبت به دو سال قبل برگزار می شود و رونق دارد اما زمان و ساعت آن مناسب نیست واگر اختتامیه آن به روزهای پایانی هفته ختم می شد قطعا برای غرفه دار و بازدیدکننده بهره وری بیشتری به همراه داشت

از دیگر نکات قابل توجه در این رویداد حضور بازدید کنندگان خارجی است که با تنوع بالا و از کشورهای مختلفی همچون هند، ترکیه، روسیه و اربیل عراق هستند. با این وجود این نمایشگاه نیز همانند هر گردهمایی دیگری دارای نقایص و مشکلاتی است که از سوی غرفه داران به صورت خاص مورد انتقاد قرار گرفته است.

زمان بد نمایشگاه کارایی بازدیدکننده و غرفه دارد را کم کرده است

داوود آقاسی مدیرعامل شرکت تولید پودر چربی مورد مصرف خوراک دام در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: زمان برگزاری نمایشگاه بسیار بد است چون از ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر است و تا غرفه داران و بازدیدکنندگان کارهای خود را به اصطلاح ساماندهی کنند و برای حضور در نمایشگاه راهی شوند ظهر می شود و نهایتا ۳ ساعت وقت داریم که به مشتریان رسیدگی کنیم. این در حالی است که برای بالا رفتن کارایی نمایشگاه و اینکه ما به عنوان غرفه دار بتوانیم استفاده بیشتری از این نمایشگاه و حضور همکاران و مشتریان خود داشته باشیم بهتر بود مثل سالهای قبل نهایتا از ۱۰ تا ۵ بعد از ظهر برگزار می شد.

حضور شرکت ها و بازدیدکننده های خارجی در نمایشگاه قابل توجه است

ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران نیز که به عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه حضور دارد به خبرنگار بازار می گوید: تا جایی که فرصت شد از نمایشگاه بازدید کردم و مشاهده می کنید امسال نمایشگاه بسیار بزرگ است و خوب برگزار می شود و حتی غرفه دار و شرکت کننده خارجی از برخی کشورها همچون هلند هم در نمایشگاه داریم. همچنین شرکت کننده و بازدیدکننده ایرانی هم بسیار زیاد است.

نمایشگاه دام و طیور؛ رویدادی خوب که در زمان بد برگزار شد| حضور ملموس مدیران دامپزشکی در نمایشگاه

نبی پور می افزاید: با این وجود انتقادی که به برگزار کنندگان چنین نمایشگاه پررونقی وارد است این است که زمان برگزاری چندان خوب نیست و حداقل باید تا ساعت ۵ عصر زمان آن را تعیین می کردند تا افراد بیشتری فرصت حضور پیدا می کردند و غرفه داران هم فرصت بیشتری برای ارائه کارهای خود پیدا می کردند.

زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نیست؛ اختتامیه نمایشگاه باید به روزهای آخر هفته ختم شود

یاسر تقوی، مدیر داخلی یک شرکت تولیدکننده دستگاه های خوراک دام و طیور نیز با انتقاد به زمان برگزاری به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه امسال در ساعت خوبی برگزار نمی شود و قطعا ۸ صبح زمان خوبی برای برگزاری نیست. از سوی دیگر طی ده سالی که ما در این نمایشگاه حضور داشته ایم غالبا دو روز آخر برگزاری در روزهای پنجشنبه و جمعه بوده اما الان از ابتدای هفته و در ساعات اول صبح است و بازدید کننده هم معمولا از ۱۰ تا ۱۲ حضور دارند و لذا نمی توان با سالهای قبل کرونا مقایسه کرد و نمایشگاه ضعیف تر از گذشته است.

حضور ملموس مدیران و روسای دولتی در نمایشگاه دام وطیور

محمد رسولی فعال صنعت طیور هم در این خصوص به بازار می گوید: امسال نسبت به دو سال گذشته بهتر بود و استقبال بیشتر بود. از سوی دیگر مدیران و روسای دولتی بیشتری در نمایشگاه حضور یافته اند با این وجود چالش های نمایشگاه همیشه وجود دارد و امسال نامناسب بودن ساعت و زمان برگزاری نمایشگاه بر حضور هرچه بیشتر بازدیدکننده ها تاثیر مستقیم گذاشته است.

برگزاری نمایشگاه بین المللی با حضور شرکت های خارجی قطعا برای بازارسازی در دیگر کشورها موثر است

فهیمه رضایی دیگر غرفه دار در این نمایشگاه به خبرنگار بازار می گوید: مطمئنا امسال نمایشگاه در مقایسه با دو سال قبل پربارتر است و با توجه به شعار سال می بینیم که هم غرفه داران و هم بازدید کنندگان تخصصی در این حوزه ها و با محوریت تکنولوژی بیشتر حضور دارند.

رضایی می افزاید: از سوی دیگر بازدید کننده داخلی و خارجی نسبتا قابل توجه حضور دارند و به هر حال برگزاری نمایشگاه آن هم با توجه به اینکه افراد، شرکت ها و کشورهای مختلف با توجه به بین المللی بودن نمایشگاه قطعا رصد می شود مطمئنا می تواند از نظر بازار خارجی مفید واقع شود.

وی ادامه می دهد: در بحث بازار داخلی نیز شرکت ها و غرفه های مختف فرآورده های خود را به نمایش می گذارند لذا می تواند از نظر بازاریابی های داخلی و خارجی موثر واقع شود ضمن اینکه با حضور در چنین نمایشگاهی می توان با افراد و دیدگاه های مختلف آشنا شد و گامی در جهت توسعه کار و یا بالا بردن راندمان ها برداشت.

۵۰ تا ۶۰ درصد افراد حاضر در نمایشگاه متخصصین هستند

شهرام اکبری مدیر عامل شرکت داروسازی نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه خوب بود، در بحث بازدید کننده هایی که امسال حضور دارند عمدتا افراد متخصص هستند در حالی که سالهای گذشته یکسری افراد متفرقه حضور داشتند. اما امسال متخصصین این حوزه آمده اند و این اتفاق خوبی است از بابت اینکه می دانیم وقتی فرد به ما مراجعه می کند حتما اتفاق خوبی رقم خواهد خورد و نه وقت کارخانه دار گرفته می شود و نه فرد مراجعه کننده.

نمایشگاه دام و طیور؛ رویدادی خوب که در زمان بد برگزار شد| حضور ملموس مدیران دامپزشکی در نمایشگاه

شاخص ترین اتفاقی که در بیست و یکمین نمایشگاه دام و طیور رقم خورد حضور پررنگ مدیران سازمان دامپزشکی است که به غرفه داران این فرصت را داد که مسائل و مشکلات خود را رودررو با آنها مطرح سازند

وی در پاسخ به این سوال که اینکه امسال متخصصین حضور بیشتری در نمایشگاه حضور دارند از چه عواملی نشات می گیرد، می گوید: با توجه به اینکه در دو سه سال گذشته وضعیت کرونا طوری بود که بسیاری به بحث های نمایشگاهی وارد نشدند این موضوع باعث شد افراد متخصص خود را درگیر این ماجرا نکردند و در عوض غالبا افراد متفرقه حضور داشتند و امسال که کرونا کمرنگ شده اوضاع عادی شده است و متخصصین حضور دارند. به طوری که می توان گفت امسال تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد متخصص هستند و مابقی افراد متفرقه هستند.

این غرفه دار در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته همچنین اظهار می دارد: از سوی دیگر اتفاق خوبی که بر خلاف سالهای گذشته در نمایشگاه رخ داد بازدید مدیران سازمان پزشکی کشور بود که شاهد بودیم با حوصله تمام سالنها را بازدید کردند برخلاف سالهای گذشته که حضور مسئولان ملموس نبود و برخی مسئولان گویی برای رفع تکلیف و با عجله از سالنی بازدید می کردند و همه چیز تمام می شد.

حضور مسئولان بخش دولتی در کنار تولیدکننده ها باعث دلگرمی است

وی ادامه می دهد: قطعا ما تولید کنندگان مشکلاتی داریم که امسال خوشبختانه در این نمایشگاه توانستیم با مسئولان آنها را عنوان کنیم و این مسائل باعث شد مشکلات اداری که با این سازمانها از جمه دامپزشکی داشتیم از این طریق مطرح شد و امیدواریم رفع آن با سرعت بیشتری انجام شود.

اکبری خاطر نشان می کند: وقتی متخصصان یا افرادی که درگیر این حرفه هستند می بینند که مدیران مربوطه از جمله سازمان دامپزشکی با چنین فراغ بالی در نمایشگاه حضور پیدا می کنند و پای صحبت های غرفه داران و شرکت کنندگان می نشینند قطعا دلگرم تر می شوند و با انگیزه بالاتری به امر تولید ادامه می دهند.

بودن در محیط نمایشگاهی تعاملات بالا با همکاران را رقم می زند

شاهین ماکویی مدیرعامل شرکت تولید خورام آماده نیز جزو افرادی است که معتقد است این نمایشگاه نسبت به دو سال قبل بهتر برگزار می شود. او به خبرنگار بازار می گوید: به نظر بنده این بیست و یکمین نمایشگاه از نمایشگاه های سالهای قبل بهتر برگزار می شود و هم شرکت های بیشتری شرکت کرده اند و هم بازدیدکنندگان بیشتری حضور دارند و قطعا کم شدن کرونا در این امر موثر بوده است.

ماکویی می افزاید: از سوی دیگر به هر حال باید بپذیریم که حضور در نمایشگاه همیشه خوب بوده و هست به خصوص اینکه موجب تعاملات بیشتر تولیدکننده ها در بخش های متخلف صنعت بزرگی همچون دام و طیور می شود و این خود نوید بخش همکاری های موثرتر است.

با اطلاع رسانی خوب مجری برگزاری شاهد حضور پررنگ بازدیدکننده ها در نمایشگاه هستیم

مهدی محمد خانی مدیرعامل شرکت تولید پوشال های بستر صنعت دام و طیور نیز به خبرنگار بازار می گوید: نمایشگاه نسبت به دو سال گذشته بسیار شلوغتر بوده است این در حالی است که چندان بازدیدکننده متفرقه حضور ندارند و غالبا شرکت کننده ها و بازدیدکننده ها هر دو تخصصی هستند.

نمایشگاه دام و طیور؛ رویدادی خوب که در زمان بد برگزار شد| حضور ملموس مدیران دامپزشکی در نمایشگاه

محمدخانی می افزاید: از سوی دیگر این شلوغی و حضور بالای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی نشان از اطلاع رسانی خوب مجریان نمایشگاه دارد اگرچه ساعت و زمان برگزاری نمایشگاه اصلا مناسب نیست.

نمایشگاه دام و طیور و استقبال از تجهیزات نوین نشان داد این صنعت نیز به سمت هوشمند شدن در حال حرکت است و دامداران و مرغداران پذیرفته اند باید خود را با علم روز همراه سازند

وی ادامه می دهد: با این وجود بر خلاف دو سال قبل شاهد هستیم علاوه بر داخلی ها بازدیدکننده هایی از «هند، عراق، روسیه، ترکیه و ...» هم در نمایشگاه حضور دارند که به نظر می رسد بتوانیم بعد از نمایشگاه برای مذاکره با این فعالان صنعت در بازارهای خارجی نیز تعاملات و مذاکراتی انجام دهیم و به این ترتیب بازارسازی کنیم.

صنعت دام و طیور به سمت هوشمند شدن در حرکت است

بر اساس این گزارش، از نکات جالب توجه در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام وطیور حضور شرکت کننده هایی است که غالبا دانش بنیان و همچنین مبتنی بر هوش مصنوعی و تکنولوژی های نوین هستند. این در شرایطی است که در سال های گذشته به ندرت حضور داشتند و شاید بتوان اینگونه گفت که علیرغم اینکه صنعت کشاورزی کشور به طور کل به نوعی تکنولوژی گریز است و تولید کننده های بخش های مختلف از جمله بخش دام و طیور تمایل به ادامه کار با روش های سنتی خود دارند، اما به تدریج در حال پذیرش این وقعیت هستند که برای عقب نماندن از دنیا و از دست ندادن بازارهای داخلی و خارجی بایستی هر چه سریعتر تکنولوژی را به واحدهای تولیدی خود راه دهند.

یکی از شرکتها حاضر در این نمایشگاه، شرکتی است که فعالیت اش در حوزه دام و به طور تخصصی در بخش گاوداری ها است و فعالیت خود را با تولید «گردنبندهای هوشمند» برای ردیابی هوشمند دام ها آغاز کرده است. ابولفضل رفیعی مدیر فنی این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه دام نیز نمایشگاه را در وضعیت خوبی می داند و به خبرنگار بازار می گوید: اگرچه حدود ۵سال است در این حوزه ورود کرده ایم اما به دلایل مختلف در چنین نمایشگاهی تا به حال حضور نداشته ایم و این اولین بار است شرکت کرده ایم. با این وجود این نمایشگاه بیشتر از انتظار ما بود و تجربه خوبی است.

رفیعی می افزاید: در واقع بازدید کننده های داخلی متنوع بودند و با توجه به اینکه کار ما دانش بنیان است و فقط افراد متخصص ممکن است جذب کار ما شوند اما در این نمایشگاه می بینیم که مراجعین بسیاری داریم و جالب اینکه این مراجعین غالبا سوالات تخصصی از ما می پرسند و این نشان می دهد این صنعت نیز به سمت هوشمند شدن در حرکت است و فعالان این حوزه نیز مطالعات و تحقیقاتی در جهت به روز کردن دامداری های خود کرده اند.

گفتنی است بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار می شود و ساعت بازدید از این نمایشگاه نیز از ساعت ۸ صبح الی ۱۵ است.

کد خبر: ۱۷۳٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      3 1
      تولید کنندگان دام و طیور در حال ورشکستگی کامل هستند ،این نمایشگاه به درد نمیخورد مسئول نسبتا گرامی ،،،درد صنعت شده سرکوب قیمت محصولات دام و طیور ،پول خوراک نداریم ،شما از تکنولوژی حرف میزنید ،واقعا فاز شماها چیه !!!؟؟؟