۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
مسکن دغدغه همیشگی مردم
یادداشت؛

مسکن دغدغه همیشگی مردم

تبریز- «مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی خانوارهای ایرانی به خصوص جوانان است» این جمله بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی خانوارهای ایرانی به خصوص جوانان است. به طوری که تامین سرپناه برای ادامه زندگی بدون خانه به دوشی از آرزوهای بسیاری است که البته با این وضعیت بغرنج مسکن رسیدن به این آرزو قدری سخت و شاید محال باشد.

در حال حاضر بسیاری از مردم توان خرید مسکن ندارند. قیمت‌ها سر به فلک می‌زند و با درآمد خانوارها سنخیتی ندارد. اگر خانوارها درآمد خود را پس انداز کنند و صرف هزینه‌های زندگی نکنند هم توان خرید آپارتمان نخواهند داشت. مگر اینکه دست به دامن بانک شوند و با گرفتن وام صاحب مسکن شوند.

این در شرایطی است که بسیاری از اقشار محروم جامعه به دلیل داشتن درآمد حداقلی توان باز پرداخت اقساط وام مسکن ندارند و حتی نمی‌توانند ضامن بیاورند بنابراین قید دریافت وام را می‌زنند و به زندگی مستاجری خود ادامه می‌دهند و همچنان از داشتن سرپناه محروم می‌مانند.

واقعیت این است که زندگی مستاجری و اسباب کشی خانوارهای بسیاری را عذاب می‌دهد و باعث می‌شود آنها همیشه در زحمت و مشقت به سر ببرند. رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با اعضای هیئت دولت به صراحت گفتند که قیمت اجاره مسکن سرسام آور است و مردم واقعاً در زحمت هستند.

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر واحدهای مسکن زیادی در تبریز و شهرهای دیگر استان ساخته شده است که البته واحدهای بسیاری خالی هستند چون برای خیلی‌ها توان خرید آپارتمان میسر نیست. دلیل رکود بازار مسکن نیز ناشی از عدم تعادل در عرضه و تقاضا می‌باشد.واحدهای مسکن بسیاری بدون مشتری هستند چون هیچکس قادر به خرید آپارتمان‌های میلیاردی نیست.

دولت قبلی وعده مسکن اجتماعی داد اما در عمل اتفاقی خاصی نیفتاد. اما دولت سیزدهم پس از شروع به کارش طرح مسکن ملی را کلید زد تا سالانه یک میلیون مسکن بسازد و تحویل متقاضیان بدهد. این در حالیست که طبق گفته مسئولان مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی ۲۷۲ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۵ هزار متقاضی حائز شرایط شناخته شده‌اند.

البته زمین‌های مورد نیاز تبریزی‌ها در شهرهای سهند و شهریار تامین شده است اما تکلیف شهرهای دیگر استان معلوم نیست. سهمیه استان از طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد است که قرار است ظرف چهار ساخته شوند. هر چند با اجرای این طرح هزاران خانوار صاحب مسکن می‌شوند اما باز هم مشکل مسکن ریشه کن نخواهد شد.

کد خبر: ۱۷۲٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha