۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
خودداری ۲ ایرلاین داخلی از استرداد هزینه خرید بلیت به مردم
خبرگزاری بازار گزارش می دهد

خودداری ۲ ایرلاین داخلی از استرداد هزینه خرید بلیت به مردم

عدم استرداد هزینه خرید بلیت پروازهای هوایی کنسل شده به مردم توسط ایرلاین ها این روزها موج جدیدی از گلایه ها را توسط مردم، نمایندگان مجلس و حتی خود ایرلاین ها داشته و خبرها حاکی از این است که هنوز دو شرکت داخلی از استرداد هزینه خرید بلیت به مردم خودداری می کنند.

خبرگزاری بازار- عدم بازگرداندن هزینه خرید بلیط پروازهای هوایی کنسل شده به مردم توسط ایرلاین های داخلی و خارجی این روزها موضوع تازه ای در روزهای کرونایی شده است به طوریکه حتی پای برخی نمایندگان مجلس را هم به این موضوع باز کرده و واکنش آنها را در پی داشته است . 

وزیر راه و شهرسازی پنج اسفند ماه سال گذشته با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و درخواست مردم برای استرداد وجه بلیت‌های خریداری‌شده هواپیما گفته بود که به دستگاه‌های متولی مثل سازمان هواپیمایی ابلاغ شده است که برای بازگرداندن هزینه بلیت مردم،‌ هزینه‌ای بابت لغو دریافت نشود اما ظاهرا هنوز بعد از گذشت دو ماه از این موضوع برخی از شرکتها و ایرلاین های داخلی نسبت به بازگرداندن و استرداد هزینه بلیط های خریداری شده اقدام نکرده اند . این در حالیست که در همان روزها سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی موظف هستند وجه کامل بلیت‌های خریداری ‌شده پروازهای داخلی و خارجی را که قبل از پنج اسفندماه خریداری شده است به‌طور کامل به مردم پرداخت کنند. 

هنوز هم برخی ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی نسبت به استرداد هزینه خرید بلیط هواپیما اقدام نکرده اند و اعلام می کنند که ما نیز بر اثر ویروس کرونا دچار ضرر و زیان شده ایم و منتظر کمک ها و وعده های دولت برای حمایت از ایرلاین ها هستیم

گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار حاکی از این است که هنوز هم برخی ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی نسبت به استرداد هزینه خرید بلیط هواپیما اقدام نکرده اند و اعلام می کنند که ما نیز بر اثر ویروس کرونا دچار ضرر و زیان شده ایم و منتظر کمک ها و وعده های دولت برای حمایت از ایرلاین ها هستیم. 

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفته بود که بر اساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری تمام شرکت‌های هواپیمایی ملزم به بازپرداخت وجه کامل بلیت پروازهایی هستند که تا قبل از تاریخ پنجم اسفندماه ۹۸ خریداری شده است و کسانی که از بخشنامه سازمان هواپیمایی تخطی کنند به مراجع ذی‌ربط معرفی خواهند شد.

قرار بود دولت و ستاد مدیریت بحران کرونا اعتباراتی برای حمایت از صنعت حمل و نقل هوایی اختصاص دهند اما هنوز مبلغی پرداخت نشده است و وعده دولت مبنی بر حمایت از ایرلاین های داخلی به دست شرکتهای هواپیمایی نرسیده است

عدم بازگرداندن هزینه های خرید بلیط پروازهای هوایی کنسل شده به مردم توسط ایرلاین ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و قطعا این مسائل تخلف قانونی محسوب می شود، زیرا دولت اعلام کرده بود که شرکت های هواپیمایی باید پول پرداخت شده مردم را بازگرداند.

اما ظاهرا وضعیت آنچنان که باید مناسب پیش برود نرفته چرا که قرار بود دولت و ستاد مدیریت بحران کرونا اعتباراتی برای حمایت از صنعت حمل و نقل هوایی اختصاص دهند اما هنوز مبلغی پرداخت نشده است و وعده دولت مبنی بر حمایت از ایرلاین های داخلی به دست شرکتهای هواپیمایی نرسیده است.

خبرها حاکی از این است که قرار است دستگاه قضا به پرونده عدم تسویه بدهی سفرهای کنسل‌شده مسافران پروازهای هوایی نیز ورود کند و حتی برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که قوه قضائیه باید یک شعبه خاص را برای بررسی شکایت مسافران اختصاص دهد تا مردم هر چه سریع تر به حقوق خود برسند.

بر اساس آمارهای ارائه شده انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم در حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی است

سیدکمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم در حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی است. به طور حتم مردم به هیچ وجه مسئول متوقف شدن پروازهای هوایی نیستند و دولت برای مدیریت و مقابله با شیوع بیماری کرونا نسبت به توقف پروازها دستور داد، از این رو ایرلاین ها باید هزینه های پرداختی توسط مسافران را به صورت کامل و بدون دریافت خسارت عودت دهند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی:مستندات ۴۰۰ میلیارد تومان پول نگه داری شده مردم در حساب شرکتهای هواپیمایی از کجا آمده است؟

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که گفته می شود شرکتها و ایرلاین های داخلی ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم را در حساب های خود نگه داشته اند و استرداد نمی کنند گفت: گزارش و یا اشخاصی که اعلام می کنند ۴۰۰ میلیارد تومان از پول مردم در حساب‌های شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی است باید مستندات خود را ارائه کنند . چرا که ایرلاین های داخلی عمدتا بدهی های خود را بابت استرداد بلیط به مردم پرداخت کرده اند.

وی افزود: به عنوان مثال ایران ایر در حدود ۱۶۶ میلیارد تومان از بدهی خود از بابت استرداد بلیط هواپیما به مردم پرداخت کرده است اما آنچه که باید در خصوص آن با اطمینان صحبت کرد این است که ۱۵ شرکت و ایرلاین داخلی هیچ بدهی ندارند.

تنها دو شرکت داخلی هستند که هنوز از بابت عدم استرداد بلیط هواپیما به مردم بدهی هایی دارند که آنها هم به هر حال حتما دلایلی برای این اقدام خود دارند

اسعدی سامانی تاکید کرد: در این میان تنها دو شرکت داخلی هستند که هنوز از بابت عدم استرداد بلیط هواپیما به مردم بدهی هایی دارند که آنها هم به هر حال حتما دلایلی برای این اقدام خود دارند. اما آنچه که می توان گفت این است که ۹۵ درصد درخواست ها و استرداد بلیطهای هواپیما توسط ایرلاین ها انجام گرفته است و تنها پنج درصد باقی مانده است که آنهم به سرانجام خواهد رسید.

 دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این سئوال که شرکتهای هواپیمایی خارجی چطور آیا آنها نیز بدهی های خود را پرداخت کرده اند یا خیر؟ اظهار داشت: برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی شاید نسبت به استرداد بلیط اقدام نکرده باشند که آن هم قطعا از طریق سازمان هواپیمایی پیگیری خواهد شد.

برخی از ایرلاین ها در پرداخت دستمزد پرسنل خود با مشکلاتی مواجه هستند

وی ادامه داد: به هر حال شرکتهای هواپیمایی در شرایط شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده و با چالشهای اساسی مواجه شدند بطوریکه حتی برخی از ایرلاین ها در پرداخت دستمزد پرسنل خود با مشکلاتی مواجه هستند پس دولت باید طبق وعده های داده شده که گفته از کسب و کارها در این دوران حمایت خواهد کرد از این شرکتها نیز حمایت کند تا علاوه بر پرداخت بدهی ها به مردم و استرداد هزینه خرید بلیط ها به بخش های حتی دولتی مثل شرکت پالایش و پخش بتواند بدهی های خود را پرداخت کند.

هنوز هم میزان سفرها رو به پایین است و تفاوتی با ماه فروردین نداشته است

اسعدی سامانی در پاسخ به این سئوال که آیا محدودیت پروازها همچنان وجود دارد و میزان سفرها کاهش دارد گفت: به هر حال با توجه اینکه هنوز محدودیت های پروازی وجود دارد و در ماه رمضان هم هستیم ناخودآگاه میزان سفرها کاهش می یابد پس هنوز هم میزان سفرها رو به پایین است و تفاوتی با ماه فروردین نداشته است. 

کد خبر: ۱۷٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha