۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱
هدایت نقدینگی به سمت تولید، راهکار پایدار کنترل تورم
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

هدایت نقدینگی به سمت تولید، راهکار پایدار کنترل تورم

علوی راد، کارشناس اقتصادی گفت: تنها راه‌حل بلندمدت عبور از معضل تورم در اقتصاد ایران، رعایت مقررات انضباط پولی و مالی است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مسیر اقتصاد در بلند مدت و میان مدت فراز و نشیب‌های زیادی دارد گفت: خطاهای سیستماتیک زیادی طی سال‌های اخیر در کشور رخ داده است و راهی به جز گذر از این خطاهای سیستماتیک نیست.

عباس علوی‌راد ادامه داد: محیط اقتصادی کشور یک محیط تورمی است. از بعد از جنگ تحمیلی به جز مقاطعی کوتاه تورم وجود داشته به طوری که بعد از جنگ در کشور شاهد ۵ بار تکان‌ ارزی بوده‌ایم.

وی افزود: مشکلات اقتصادی کشور متعدد است و برای حل آن باید اولویت‌بندی انجام شود. اولویت اقتصاد ایران تورم است. گام نخست مهار تورم و گام دوم هم توجه به منشا اصلی تورم است که کاملا شناخته شده است. دولت باید با قواعد سخت‌گیرانه سراغ به مقابله با تورم برود.

علوی‌راد گفت: تنها راه‌حل بلندمدت عبور از معضل تورم در اقتصاد ایران، رعایت مقررات انضباط پولی و مالی و حرکت بر مبنای همین آموزه‌های اقتصادی است. به بیانی ساده‌تر نمی‌توان انتظار داشت که در شرایط موجود نرخ‌های رشد نقدینگی قابل توجه و عدم توسعه و تقویت تولید، نرخ‌های تورم تک رقمی داشته باشیم.

وی درباره شیوه‌های اصلاحی دیگر برای عبور از شرایط کنونی اظهار کرد: سیاست‌های اصلاحی و تصمیمات سختی باید اتخاذ شود. لازم است تمامی نهادهای حاکمیتی به موضوع وارد شده و پس از شکل‌گیری یک گفتمان واحد در درون این گروه‌ها، در ابتدا شرایط فعلی و نتایج حاصل از ادامه روندهای گذشته، به صورت شفاف و روشن برای عموم مردم و به خصوص ‌اشخاص و نهادهای دارای مقبولیت در جامعه تبیین شود.

گفتنی است؛ به دلیل مسائل و مشکلات ساختاری مانند کسری بودجه دولت و ناترازی بانکی این کنترل با مشکلات و محدودیت روبه‌رو است. به همین دلیل راهکارهای کوتاه مدت جوابگوی این مشکلات کلان نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید برای بلندمدت برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا مشکلات ناترازی بانک‌ها و مسائل ساختاری که در اقتصاد دولت وجود دارد حل شود، گفت: مهم‌ترین راهکار این است که در ابتدا باید هزینه‌های دولت سروسامان پیدا کند؛ دومین راهکار، عدم امکان دسترسی دولت به منابع بانک مرکزی برای پوشش کسری بودجه است.

کد خبر: ۱۷۲٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha