۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
۵ هزار سرقت از شبکه برقی در ۶ ماه| کاهش ۱۰ درصدی مشترکین پر مصرف
مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران در پاسخ به بازار

۵ هزار سرقت از شبکه برقی در ۶ ماه| کاهش ۱۰ درصدی مشترکین پر مصرف

ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران از کاهش ۱۰ درصدی مشترکین پر مصرف خبر داد و گفت: دزدی هایی که طی ۶ ماه اخیر صورت گرفته ۴ میلیارد به شبکه توزیع برق خسارت وارد کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تجهیزات برق هم از گرانی های اخیر در امان نمانده اند. آنگونه که کامبیز ناظریان مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران طی ۶ ماه نخست امسال ۵ هزار مورد تجهیزات برقی به سرقت رفته است. این اقدام که حدود ۴ میلیارد تومان به شبکه توزیع برق خسارت زده، سلامت و جان بسیاری از مردم عادی را تهدید می کند.

البته اقدامات متعددی برای جلوگیری از این سرقت همچون تبدیل کابل‌های هوایی به خودنگهدار انجام شده اما به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران جنس سرقت هر سال متفاوت است. به عنوان مثال امسال شاهد دزدی درهای داخل پست ها بودیم، اقدامی که در سال های گذشته وجود نداشت.

او البته گفته که در این ماه مقدار سرقت ها نسبت به گذشته کاهش یافته که دلیل آن افزایش گشت‌های بازرسی و هماهنگی با نیروی انتظامی، شناسایی مناطق سرقت خیز و ایمن سازی تجهیزات بوده است.

قبض برق ۱۲ میلیون تومانی یک مشترک

افزایش تعرفه برق تعداد مشترکین پر مصرف را حدود ۱۰ درصد و مصرف انرژی آنها را ۱۸ درصد کاهش داده است. اما هنوز هم هستند مشترکینی که بعضا تا ۴۰ برابر استاندارد مشخص برق مصرف می کنند. هرچند که به گفته ناظریان تعداد محدودی از مشترکان که میزان مصرف بالایی دارند، که یک مورد مشترک خانگی ۱۰ هزار مگاوات مصرف داشته که این میزان مصرف ۴۰ برابر یک مشترک با مصرف نرمال است که با توجه به استانداردسازی قیمت، شرایطی را برای این دسته از مشترکان لحاظ کرده‌ایم، بدون این‌که تا ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف در تابستان مشمول هیچ افزایشی نمی‌شود. از ۳۰۰ تا ۳۵۰ مگاوات ۱.۵ برابر، ۳۵۰ تا ۶۰۰ مگاوات ۲.۵ برابر و ۶۰۰ مگاوات به بالا ۳.۵ برابر قیمت تمام شده از این مشترکان اخذ می‌کنیم.

جالب است که بدانید قبض برق یکی از مشترکین تهران حدود ۱۲ میلیون تومان یعنی تقریبا دو برابر معادل حداقل دستمزد یک کارگر ساده بوده است.

قطع برق در بخش خانگی نداشتیم

البته تنها مشترکین خانگی نیستند که در برخی موارد مصرف بالای حد استاندارد را دارند. به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، بیش از ۳۰۰ سازمان مشمول قطع برق شدند اما ۹۰ درصد سازمان‌ها همکاری خوبی با ما داشتند.

او با بیان این‌که امسال بیشترین تمرکز ما روی مشترکان پرمصرف اداری بود، گفت: هیچ‌گونه قطع برق در مشترکان خانگی پرمصرف نداشتیم اما اگر در شرایطی قرار می‌گرفتیم که مجبور به اعمال محدودیت بر سایر مشترکان بودیم، قطعا قطع برق اتفاق می‌افتاد.

ناظریان با اشاره به نرخ حوادث شهر تهران گفت: ممکن است امسال تابستان در برخی نقاط قطعی‌های پراکنده‌ای را شاهد بوده باشیم اما در مجموع میزان حوادث نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است و با اقدامی که انجام شد، حوادث از طریق نرم‌افزار برق من و یا ارسال پیامک به مشترکان مخابره شده است.

رشد ۳.۳ درصدی مصرف برق

ناظریان با بیان این‌که پیک امسال ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود اما با این حال توانستیم شرایط پایداری را ایجاد کنیم اظهار کرد: در تهران این عدد به ۵۳۵۰ مگاوات رسید که نسبت به نیاز مصرف سال گذشته ۳.۳ درصد رشد داشته است. با این حال امسال بدون اعمال محدودیت سپری شد.

او با بیان این‌که به منظور آگاه‌سازی و مشارکت مشترکان خانگی اقداماتی صورت گرفت، ادامه داد: به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی، ۵۰۰ تومان پاداش در نظر گرفتیم که این مساله تاثیرات زیادی را برجای گذاشت. به طوری که بیش از دو میلیون مشترک نسبت به سال گذشته مشارکت در کاهش مصرف داشتند، به طوری که در حوزه خانگی هفت درصد کاهش مصرف اتفاق افتاد که این میزان معادل ۱۵۰ مگاوات است.

وی با بیان این‌که پیک شبکه شهر تهران نسبت به مردادماه ۱۰۰۰ مگاوات کاهش داشته است، ادامه داد: برای اولین‌بار به منظور کنترل سامانه‌های سرمایشی ۵۰۰ نقطه از مجموعه‌های اجرایی شهر تهران را به سامانه کنتور مجهز کردیم و قرار است برای سال ۱۴۰۲ این کنتورها را توسعه دهیم.

ناظریان با بیان این‌که مشترکانی که در شهر تهران دو برابر الگو مصرف می‌کنند، نسبت به سال گذشته تعداد و میزان مصرف آنها ۱۰ درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: بیش از ۴۵ درصد شبکه شهر تهران هوشمند است و در تابستان چهار میلیون و ۴۰۳ هزار صورت حساب تاکنون صادر شده و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک مشمول پاداش خوش مصرفی شده‌اند و بیش از نیم میلیون مشترک صورت حساب صفر دریافت کردند.

تلفات برق در تهران به ۶ درصد رسید

او همچنین میزان تلفات در شبکه برق تهران را ۶ درصد اعلام کرد و گفت: در میزان تلفات در شبکه برق تهران بهترین رتبه را دارد. ضمن اینکه این مقدار در حد استاندارد بسیاری از کشورهاست.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های مولدهای خودتامین در شهر تهران اظهار کرد: با هماهنگی‌هایی که با مجموعه و سازمان‌ها انجام شد، در پیک مصرف از این مولدها استفاده و به ازای هر کیلووات ساعت ۱۵۰۰ تومان پاداش از صنعت برق دریافت می‌کنند. در برخی روزها بیش از ۱۰۰۰ مولد خودتامین در مدار بود که معادل یک نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ با بیان این‌که بیش از ۱۵ میلیون پیامک در جهت همکاری برای مشترکان خانگی ارسال شد، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که انجام دادیم، استفاده از ظرفیت‌های مشترکان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی بود. با توجه به این‌که این بخش ۱۰ درصد مصرف را به خود اختصاص داده، دو اقدام موثر انجام دادیم که کاهش ساعات ادارات و ابلاغ مصوبه سختگیرانه برای کاهش ۳۰ درصدی مصرف این بخش از جمله مواردی است که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد. این موضوع باعث شد تا ۲۰۰مگاوات معادل دو نیروگاه ۱۰۰مگاواتی در حوزه ادارات شهر تهران صرفه‌جویی داشته باشیم.

هیچ رمز ارز مجازی نداریم

ناظریان با اشاره به تعداد و آخرین وضعیت رمزارزها در تهران اظهار کرد: در حال حاضر در تهران هیچ‌گونه ماینر رمز ارز مجازی نداریم و از سال ۱۳۹۳ تا امروز ۲۲ هزار و ۹۱۶ ماینر رمزارز جمع‌آوری شده که این تعداد ۴۵ مگاوات بار را به شبکه تحمیل می‌کرد و جریمه‌ای که برای آنها صادر شده معادل ۲۱ میلیارد تومان است.

به گفته وی در سال جاری ۹۴۶۱ دستگاه غیرمجاز کشف شد که میزان مصرف برق آنها معادل ۱۷ مگاوات بوده است و باید گفت که در محدوده شهر تهران فعلا مجوز بهره برداری برای رمزارزها صادر نشده است.

احداث ۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه انرژی خورشیدی ادامه داد: به دلیل این‌که در گذشته از ظرفیت‌های موجود استفاده کافی نکردیم، وزارت نیرو برنامه ‌ریزی احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه را در دستور قرار دادیم که ۱۵ هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مربوط به بخش صنعت و ۱۰ هزار مگاوات مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گفته ناظریان در تهران ۱۰ مگاوات تا پایان سال وارد مدار می‌شود و برای سال ۱۴۰۴ نیز مقرر شده ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد مدار کنیم.

ناظریان با بیان اینکه حوادث شبکه برق از دو طریق "سامانه برق من" و ارسال پیامک به مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: شهر تهران دارای حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک خانگی است که بالغ بر ۶ درصد از این مشترکان یعنی حدود ۲۰۰ هزار مشترک، ماهانه بیشتر از ۶۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کنند.

او با بیان اینکه "به سازی و بهینه‌سازی ۱۰۰۰ کیلومتر کابل فشار متوسط در تهران هدف‌گذاری شده"، گفت: برای اینکار نیاز به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داریم و برنامه داریم که تا سال ۱۴۰۴ بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در شبکه برق تهران سرمایه گذاری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از راه‌اندازی بزرگترین سامانه پاسخگویی به مشترکان در این شرکت خبر داد و گفت: این سامانه که در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ راه اندازی شده قابلیت پاسخگویی به یک میلیون تماس را در شبانه روز دارد.

او افزود: برای پایداری برق تابستان ۱۴۰۱ در تهران، بیش از ۲۰۰۰ نیروی ستادی و عملیاتی مستقیما به صورت تلاش شبانه‌روزی فعالیت داشتند و بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی شبکه برق تهران برای عبور از تابستان ۱۴۰۱ انجام گرفت.

کد خبر: ۱۷۱٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha