۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
تاکید بر استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریا محور

تاکید بر استفاده از ظرفیت های اقتصاد دریا محور

بیک محمدلو، معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سهم تولید ناخالص داخلی از اقتصاد دریا محور حدود ۲ درصد است.

به گزارش بازار، حسن بیک محمدلو گفت: ظرفیت‌هایی متعددی در بخش اقتصاد دریا محور وجود دارد از حوزه‌های دریایی و بندری تا شیلات و آبزی پروی و صنایع دریایی و موضوعات مرتبط با گردشگری دریایی می‌تواند سهم ما را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه ضریب اشتغال در بخش دریایی ۴ برابر نسبت به بخش‌های دیگر است گفت: کشور ما یک کشور دریایی است و ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد که باید از این ظرفیت طبیعی استفاده کرد.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همه فعالیت‌های اقتصادی اعم از استقرار صنایع و جمعیت در حوزه ساحلی با ۶۰ کیلومتر عمقی که در پس کرانه وارد می‌شود را می‌توان یک به نام اقتصاد ساحلی تعریف کرد.

حسن بیک محمدلو گفت: بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشورها در کنار آب است، اما در کشور ما اینگونه نیست. از استقرار صنایع بزرگ تا شهرهای پرجمعیت و کلان شهرها همه تمایل به مرکز دارند و ما شهر پرجمعیتی کنار ساحل نداریم.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بندری و دریایی به عنوان مرجعیت این بخش ظرفیت زیادی در بنادر برای تخلیه و بارگیری ایجاد کرده است و اکنون حدود ۲۷۰ میلیون ظرفیت داریم
و امیدواریم ظرفیت ترانزیتی ما افزایش پیدا کند.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در ترانزیت باید بخش‌ها و روش‌های حمل و نقل یکپارچه عمل کنند. به همین لحاظ وزارت راه و شهرسازی مجدد موضوع سند لجستیک را در دستور کار قرار داده است که همکاری بین بخش ریلی؛ دریایی و جاده‌ای هماهنگ‌تر عمل کند.

حسن بیک محمدلو گفت: در بخش بارگیری و تخلیه مشکلی نداریم، اما نگاه لجستیک و هماهنگی بین روش‌های حمل و نقلی و ایجاد ترافیک بار اهمیت دارد. کشور ما به لحاظ جایگاه ویژه‌ای و روابطی که با همسایگان دارد توانسته یک بازار ۶۰۰ میلیونی ایجاد کند که بهره برداری از این بازار خیلی کم است.

معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعات نشان می‌دهد در کشورهای مختلف بخش گردشگری دریایی در واقع سهم خوبی را به خودش اختصاص داده، اما در کشور ما موضوع حمل و نقل و شیلات سهم بیشتری دارد و باید از ظرفیت استفاده نشده در گردشگری دریایی استفاده کنیم.

حسن بیک محمدلو گفت: فعالیت‌های اقتصادی که در ساحل و دریا صورت می‌گیرد با یک واحد متمرکز هدایت و راهبری نمی‌شود و پراکندگی موضوع باعث شده ظرفیت‌ها بارور نشود البته پرورش نیروی متخصص در این زمینه یکی از الزامات پیشرفت است.

کد خبر: ۱۷۱٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha