۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
۶۰ درصد زیتون طارم در انبارها دپو شده است
رئیس شورای زیتون ایران:

۶۰ درصد زیتون طارم در انبارها دپو شده است

زنجان - رئیس شورای زیتون ایران با تاکید بر اینکه در صادرات زیتون حرفی برای گفتن نداریم و دلیل اصلی این امر نیز نبود روند تسهیل‌گری در حوزه صادرات این محصول است،گفت: دپو شدن ۶۰ درصد این محصول و مازاد تولید در انبارها نمونه بارز آن است.

مهدی عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به وضعیت حال حاضر زیتون طارم، افزود: با توجه به سرمازدگی شاهد آن بودیم تا به امروز هیچ‌گونه علائمی از بار میوه بر روی درختان زیتون مشاهده نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه شرایط کرونایی در کشور باعث شد تا نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد محصول زیتون طارم در انبارها باقی بماند، تصریح کرد: در همین راستا مکاتباتی با وزرای تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی ایران در راستای بحث جبران خسارت وارده به این محصول و فعالان این عرصه به واسطه شیوع ویروس کرونا انجام شده است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران، از فعالیت ۴۵ واحد فرآوری زیتون در شهرستان طارم که هنوز موفق به اخذ مجور فعالیت نشده‌اند خبر داد و با یادآوری اینکه تولیدات این واحدها به صورت فله‌ای عرضه شده و بسته‌بندی نمی‌شود، اظهار کرد: در همین راستا برای ترویج، تشویق و ترغیب واحدهای صنایع تبدیلی باید بازارچه‌ای برای این فعالان در نظر گرفته شود که به همین منظور مجتمع زیتون را که بین سه‌راهی طارم و پلیس‌راه زنجان واقع شده، جانمایی کرده‌ایم که متاسفانه در این زمینه نیز هیچ‌کدام از مسئولان استان همکاری نکردند.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر همه واحدها حتی آن‌هایی که برند هستند به ورشکستگی نزدیک شده‌اند، بیان کرد: واحدهایی که در این عرصه محصولات خود را به صورت فله‌ای عرضه می‌کنند، هزینه‌ تمام شده آن‌ها به مراتب بالاتر از صنایع تبدیلی است.

وی یادآور شد: دولت سالیانه حدود ۷۲۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده در این زمینه از دست می‌دهد که سهم بخش خصوصی از این حیث یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، لذا امروز وظیفه مسئولان این است که بحث برندسازی را در استان زنجان در اولویت کاری خود قرار داده و تا زمانی که برندسازی انجام نشود، ارزش‌افزوده زیادی را هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی از دست خواهد داد.

رئیس شورای زیتون ایران در ادامه به مقوله صادرات محصول زیتون اشاره کرد و گفت: در این راستا حرفی برای گفتن نداریم و دلیل اصلی این امر نیز نبود روند تسهیل‌گری در حوزه صادرات این محصول است که نمونه بارز آن بلافروش ماندن ۶۰ درصد این محصول و مازاد تولید در انبارها است.

عباسی با بیان اینکه منتظر پاسخ مسئولان برای دوران پساکرونا هستیم، خاطرنشان کرد: همکاری نکردن مسئولان باعث شده تا چشم‌نداز کم‌سویی را در حوزه زیتون طارم متصور شویم، پارسال در حدود شش هزار تن صادرات این محصول به صورت فله و در قالب چند برند معروف به ترکیه و عراق انجام شد اما برای امسال شیوع ویروس کرونا باعث شده تا برنامه و مکاتبه‌ای تا به امروز در این زمینه نداشته باشیم.

وی با اینکه در صادرات زیتون حرفی برای گفتن نداریم، افزود : دلیل اصلی این امر نیز نبود روند تسهیل‌گری در حوزه صادرات این محصول است که نمونه بارز آن بلافروش ماندن ۶۰ درصد این محصول و مازاد تولید در انبارها است.

کد خبر: ۱۷٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha