۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
رونق صنعت زنبورداری باتکنولوژی های جدید/ مشکل صادر نشدن عسل های ایرانی چیست ؟
مدیر یک کسب و کار نوین در گفت‌وگو با بازار:

رونق صنعت زنبورداری باتکنولوژی های جدید/ مشکل صادر نشدن عسل های ایرانی چیست ؟

صنعت زنبورداری اگرچه قدمت بسیاری در ایران دارد اما زنبورداران همواره با مشکلاتی روبه‌رو هستند و نمیتوانند بهره‌وری بالایی داشته باشند. به همین دلیل طی سالهای اخیر استارت‌آپ‌هایی با هدف متحول کردن این صنعت روی کار آمده‌ است.

بلوردی؛خبرگزاری بازار-صنعت زنبورداری ایران علی رغم اینکه قدمتی به اندازه هزاران سال دارد اما هیچگاه آنگونه که انتظار می رود نتوانسته است رونق داشته باشد و شاید یکی از دلایلش این باشد که هنوز هم به روش های سنتی این صنعت گردانده می شود. با این وجود در این بین کسب و کارهایی نوینی راه اندازی شده است که سعی دارند با وارد کردن تکنولوژی به صنعت زنبورداری بخشی از دغدغه های زنبورداران را برطرف سازند و بهره برداران این صنعت را با آخرین تکنولوژی های روز آگاه سازند.

«احسان عظیمی» مدیر یکی از این کسب و کارها است که از سال 92 شروع به کار کرده است و در چند زمینه از جمله ساخت ادوات نوین زنبورداری فعالیت میکند. وی به همراه همکاران خود در شهر محمود آباد استان مازندران ساکن است و سعی دارد با به روز کردن تجهیزات زنبورداری تحولی در این صنعت ایجاد نماید.

صنعت زنبورداری در ایران بکر است

احسان عظیمی در ابتدا در معرفی خود و مجموعه کاری اش می گوید: تولیدکننده ادوات نوین زنبورداری هستیم که همگی دارای ثبت اختراع با کد طبقه بندی بین المللی هستند یعنی در دنیا نمونه خارجی ندارد و در انحصار ما است. در حال حاضر برخی از تولیدات مان را به کانادا، سوئد و عراق  ارسال می‌کنیم و همچنین نمایندگی فعال در کشور افغانستان داریم.

عظیمی می افزاید: صنعت زنبورداری ما شاید سابقه هزار ساله داشته باشد اما همچنان به شکل سنتی اداره میشود و کماکان هیچ تکنولوژی وارد آن نشده و به عبارتی یک صنعت بکر است. از طرفی تجربه نشان داده تکنولوژی وارد هر صنعتی شده باعث پیشرفت آن صنعت شده است. به همین دلیل ما از این موقعیت استفاده کردیم و برای ترقی دادن این صنعت وارد این حوزه شده ایم.

افزایش 4 برابری فراورده های زنبور عسل با استفاده از سیستم هوشمند ایمنی زنبور

وی خاطرنشان میکند: اولین دستگاهی که باعث شد شرکت ما پا به عرصه صنعت زنبورداری بگذارد، سیستم هوشمند ایمنی زنبور و افزایش عسل بود که ثبت اختراع نیز دارد. این دستگاه تمام رفتار زنبورها را در اختیار زنبوردار قرار می دهد؛ یعنی زنبوردار است که تصمیم می‌گیرد زنبور چه واکنشی نشان دهد. به عبارت دیگر  زنبورداران با این دستگاه می‌توانندآورده عسل و دیگر فرآورده های خود، مثل زهر زنبور را  تا 4برابر افزایش دهند. چون کنترل رفتار جمعیت دست زنبوردار است. به عنوان مثال وقتی ما میگوییم کندو، در ذهن زنبوردار یک کندوی 10قاب نقش می بندد در صورتی که زنبورداران با این دستگاه میتوانند کندوهایشان را  تا 70 قالب بالا بیاورند.

یکی از دلایلی که عسل ایران علیرغم کیفیتی که دارد در مرحله اول صادرات رد می‌شود بحث وجود همین داروهای کنترل کنه واروا است. چون ما برای درمان کنه واروا کلی داروی شیمیایی استفاده میکنیم

تولید دستگاهی نوین برای مبارزه با کنه واروا

این فعال بخش ادوات زنبورداری می گوید: درواقع ما بررسی می‌کنیم که صنعت چه چیزی نیاز دارد یا کجای چرخ این صنعت می لنگد و سپس بر اساس آن شروع به ساخت تجهیزات و ادوات می کنیم. به همین دلیل وقتی متوجه شدیم در صنعت زنبورداری یک بیماری به نام جریب واروا یا کنه واروا وجود دارد اقدام به ساخت یک دستگاه برای مبارزه با این بیماری کردیم. کنه واروا موجود بسیار ریزی است که به زنبور می چسبد و از خون زنبور استفاده میکند و باعث ضعیف شدن زنبور می شود که راندمان زنبور به شدت پایین می‌آید. داروهای مختلفی برای کنترل این بیماری در کشورهای مختلف استفاده می‌شود اما متاسفانه همه آنها عامل اعصاب هستند و از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند و این مواد شیمیایی در انتها در عسل و موم عسل باقی می ماند. یکی از دلایلی که عسل ایران علیرغم کیفیتی که دارد در مرحله اول صادرات رد می‌شود بحث وجود همین داروهای کنترل کنه واروا است. چون ما برای درمان کنه واروا کلی داروی شیمیایی استفاده میکنیم.

عظیمی می افزاید: بنابراین ما با بررسی اینکه اتحادیه اروپا و کشورهای پیشرفته برای مبارزه با این بیماری چه کار می‌کنند دریافتیم که آنها از اسید اگزالیک استفاده می‌کنند. در ادامه با بررسی دستگاه های خارجی و مهندسی معکوس کردن آنها، محصولی ساختیم که می‌تواند اسید اگزالیک را نسبت به دستگاه های خارجی بهتر و بیشتر تبدیل به بخار سرد کند و در انتها، خروجی کار می شود یک بخار سرد اسید اگزالیک برای مبارزه با این بیماری. این دستگاه نیز به تولید انبوه رسیده و فروش داخلی و خارجی دارد.

زهرگیر فرکانسی زنبور عسل؛ جدیدترین دستگاهی که برای صنعت زنبورداری ساخته‌ایم

وی در خصوص جدیدترین تولیدات شان میگوید: زهرگیر زنبور عسل حدود 30 سال است که در دنیا موجود است و استفاده می شود اما یکی از ایراداتی که این دستگاه ها داشت این بود که با ولتاژ برق 12 ولت کار می‌کردند و از سوی دیگر مهمترین گزینه این بود که این دستگاه ها را جلوی کندو میگذاشتند و تک پنل هم بودند؛ یعنی هر دستگاه برای یک کندو طراحی میشد و یک نقطه ضعف بزرگ این دستگاه ها این بود که اگر یک کندو را مورد زهرگیری قرار میدادند آنچنان جو زنبورستان به هم می ریخت که از فاصله 100متری زنبورستان کسی نمیتوانست عبور کند، چون حمله می‌کردند. علاوه بر این با دستگاه های قدیمی‌تر چون زهرگیری در بیرون کندو انجام می شد گرد و خاک هوا و همچنین UV خورشید زهر را به شدت بی کیفیت می کرد.

عظیمی خاطرنشان میکند: با این تفاسیر ما این معایب را بررسی کردیم و یک دستگاه زهرگیری ساختیم که در داخل کندو عمل زهرگیری را انجام می‌دهد و علاوه بر اینکه از بهم ریختگی جو زنبورستان جلوگیری میکند مشکل گردوخاک و UV خورشید را نیز برطرف میکند، چون استریل‌ترین محیط برای زنبور کندویش است. از سوی دیگر آن دستگاه ها به دلیل عصبانی کردن زنبور راندمان زنبور را بسیار پایین می‌آوردند و همچنین چون ولتاژی بودند باعث سوختن اندام‌های داخلی زنبور می شدند. پس ما از فرکانس برای این کار استفاده کردیم. به این ترتیب زنبور عصبانی نمی‌شود و اندام های داخلی‌اش نیز آسیب نمی بیند. علاوه بر این ما توان نیش زنی زنبور را نیز بالا بردیم.

وی تاکید میکند: به گفته زنبوردارانی که از این دستگاه استفاده میکنند راندمان تولید محصولات دیگرشان مثل عسل، 20 درصد افزایش یافته است.

این مدیر کارآفرین در پایان در خصوص عمده مشکلاتی که در این صنعت دارند، می‌گوید: یکی از چالشهای ما عدم آگاهی زنبورداران است به همین دلیل معمولا در برابر تولیدات و دستگاه های ما مقاومت می‌کنند اما زمانی که یک زنبوردار استفاده می‌کند و بازدهی می بیند مقاومت شان شکسته می شود و به ما مراجعه میکند.

کد خبر: ۱۷٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha