۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
رویداد«سرمایه گذاری جسورانه بادگیر» پلی به سمت رونق اقتصاد دانش بنیان یزد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رویداد«سرمایه گذاری جسورانه بادگیر» پلی به سمت رونق اقتصاد دانش بنیان یزد

یزد- طرح «سرمایه گذاری جسورانه بادگیر»در استان یزد به صورت تخصصی راه اندازی شد تا دستیابی به این مدل رایج دنیا میسر شود که دانش بنیان ها برای تبدیل ایده ها به محصول در انتظار تسهیلات باقی نمانند.

سمیه گلابگیریان، بازار؛ تامین مالی برای تبدیل ایده به محصول در یزد به عنوان استانی پیشرو در فناوری و نوآوری یکی از دردسرهای شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها است که امید دارند در سالی که اقتصاد به نام آنها رقم خورده است، شاهد جهشی در این حوزه باشند که ایده ها و طرح هایشان به کارخانه ها و واحدهای تولیدی به محصول تبدیل شود.

از سوی دیگر بسیاری از نیازهای استان بر اساس دانش این شرکت ها قابل تامین است و توسعه اقتصادی استان نیز بر مبنای صنایع دانش بر است از اینرو فرصت برای نشان دادن ظرفیت های فناوری و نوآوری استان فراهم شده و این شرکت ها باید خودی نشان داده و ایده ها را برای تولید به محصول به اهل آن معرفی کنند.

سرمایه گذاری نیاز اساسی شرکت های دانش بنیان است چرا که بسیاری از آنها دانش آموختگانی هستند که ظرفیت و توانایی سرمایه گذاری برای تبدیل ایده ها به محصول را ندارند از اینرو صندوق پژوهش و فناوری استان یزد برای سرعت بخشیدن به این روند در حال اجرای طرحی با عنوان «رویدادهای سرمایه گذاری جسورانه بادگیر» است که محمد سپهر مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد در گفتگو با خبرنگار بازار درباره این طرح توضیح می دهد.

* درباره رویدادهای سرمایه گذاری جسورانه بادگیر توضیح دهید.

در دنیا ثابت شده است که مدل تامین مالی حوزه نوآوری الگوهای موفق توسعه فردی، هیچکدام تسهیلات نبوده و بر مبنای سرمایه گذاری رشد کرده و قوی شده اند ما نیز در استان یزد با این رویکرد طرح «سرمایه گذاری جسورانه بادگیر» را به صورت تخصصی راه اندازی کردیم که به این مدل رایج در دنیا دست یابیم که شرکت های دانش بنیان برای تبدیل ایده ها به محصول در انتظار تسهیلات باقی نمانند بلکه سرمایه گذاران نیازمند به ایده های آنها را پیدا کرده تا و به آنها معرفی می کنیم تا به تولید برسد.

سرمایه گذاری نیاز اساسی شرکت های دانش بنیان است چرا که بسیاری از آنها دانش آموختگانی هستند که ظرفیت و توانایی سرمایه گذاری برای تبدیل ایده ها به محصول را ندارند

در این طرح ایده هایی که امکان و ارزش تبدیل شدن به محصول و تولید انبوه را دارند جمع آوری کرده و به سرمایه گذارانی که متقاضی این محصولات هستند را دعوت می کنیم که از این ایده ها و طرح ها بازدید کنند در واقع می توان این روند را پلی به سمت رونق اقتصاد دانش بنیان در استان معرفی کرد این رویداد از اسفندماه سال گذشته با نماد بادگیر به عنوان نماد یزد کلید خورده و تاکنون سه دوره از آن برگزار شده که به نتایج موفقی در جذب سرمایه گذار برای تبدیل ایده ها و طرح های شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها به منجر شده است.

رویداد«سرمایه گذاری جسورانه بادگیر» پلی به سمت رونق اقتصاد دانش بنیان یزد

* درباره دوره های این رویداد توضیح دهید.

این رویدادها به صورت فصلی برگزار می شود. از زمستان سال گذشته کلید خورده و در فصل بهار و تابستان نیز برگزار شده است. نخستین رویداد اسفند ماه سال گذشته با شناسایی ۱۸ تیم و ارائه هشت تیم برگزار شد که در نهایت برای سه تیم مقدمات جذب سرمایه فراهم شد.

در دومین دوره رویداد سرمایه‌گذاری بادگیر که خرداد ماه امسال برگزار شد، از ۲۸ تیم ثبت نامی ۶ تیم طرح‌های خود را ارائه کرده و ۶ تیم دیگر نیز طرح های خود را در قالب جلسات b۲b و نمایشگاه جانبی رویداد ارائه کردند که در نهایت پنج تیم موفق به جذب سرمایه گذار شدند. سومین دوره این رویداد به صورت ملی برگزار شد و در این دوره تیم ها و سرمایه گذاران از سراسر کشور از جمله استان های مازندران، گیلان، گلستان، فارس، خراسان رضوی، تهران، آذربایجان شرقی و البرز حضور داشتند.

همچنین سرمایه‌گذارانی از سراسر کشور از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، صندوق پژوهش و فناوری مازندران، دانشگاه تهران و امیرکبیر، صندوق جسورانه پیشرفت، مرکز نوآوری ساختمان (شناسا)، نظام مهندسی ساختمان استان یزد، استان تهران و استان البرز، شهرداری یزد، خانه نوآوری، شرکت همیار بتن شیرکوه و فینیک، ما را همراهی کردند این رویداد در حوزه تخصصی «نوآوری‌های صنعت ساختمان» برگزار شد و شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند فرصت ابراز ایده ها و طرح های خود را داشتند.

برگزاری این رویداد موجب پیشرفت و کمک به استارتاپ های نوآورانه و جذب سرمایه گذار برای آنها خواهد شد که نتایج آن در آینده مشخص می شود ساختمان هوشمند و سبز، فناوری های نوین ساختمان، مواد و مصالح پیشرفته، پلتفرم های شبکه سازی، انرژی و تاسیسات از جمله سرفصل‌های این رویداد است و در نظر است که رویداد بعدی در حوزه نوآوری های حوزه معدن برگزار شود.

* با توجه به اطلاعاتی که ارائه کردید، این رویداد در سطح ملی برگزار می شود، برای توسعه آن برنامه ای دارید؟

این رویداد در کشور جای خود را باز کرده و سرمایه گذاران بسیاری با آن آشنا هستند و از این رو در نظر داریم که در آینده آن را به صورت بین المللی برگزار کنیم.

* با این طرح در واقع مسیر برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و ایده هایشان تسهیل شده است؟

بله عملا این اتفاق رقم خورده است و حتی خوش‌بینانه تر اینکه این اقدام به صورت تخصصی روی داده است برای مثال کسانی که در حوزه تخصصی ساختمان ایده داشتند، با سرمایه گذاران این حوزه وارد مذاکره می شوند و بازار تخصصی خودشان را شناسایی می کنند.

این رویداد در کشور جای خود را باز کرده و سرمایه گذاران بسیاری با آن آشنا هستند و از این رو در نظر داریم که در آینده آن را به صورت بین المللی برگزار کنیم

* آیا در مسیر انتخاب ایده ها به نیازهای استان و اولویت ها توجه شده یا خواهد شد؟

بله، اگر شرکت های دانش بنیان محصول مورد نیاز استان و تولید کنندگان را طراحی کنند قطعا سرمایه گذاران به سمت آنها جذب خواهند شد. برای مثال در رویداد بادگیر در فصل بهار یکی از ایده ها تامین نیاز شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بود.

* نقش شما در پیشنهاد ایده ها به سرمایه گذاران چیست؟

در واقع ما پیشنهاد دهنده نیستیم بلکه این رویداد نقش کاتالیزور برای تحقق اقتصاد دانش بنیان را اجرا می کند. ما بین ایده پرداز و سرمایه گذار ارتباط برقرار می کنیم تا فرصت برای ابراز ایده ها و طرح ها فراهم شود و از طرف دیگر سرمایه گذاران را برای بازدید از این ایده ها پای کار می آوریم و تلاش می کنیم برای جذب سرمایه گذار از ایده ها حمایت کنیم و امیدواریم به دستاوردهای خوبی دست یابیم.

کد خبر: ۱۷۱٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha