۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
بسته‌بندی بزرگترین ضعف صنایع غذایی در کرمان
یادداشت؛

بسته‌بندی بزرگترین ضعف صنایع غذایی در کرمان

کرمان- «ضعیف بودن در بسته بندی اصولی و با کیفیت محصولات غذایی یکی از بزرگترین مشکلات صنعت غذایی کشور محسوب می شود»، این مطلب بخشی از یادداشت الهام پی پر فعال رسانه ای است.

الهام پی پر؛ بازار: راه اندازی واحدهای صنایع غذایی مزیت های زیادی از جمله ایجاد شغل، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، دسترسی به محصولات غذایی در فصلی غیر از فصل تولید، ارزش افزوده در محصول و ارزآوری را در پی خواهد داشت.

توسعه این صنایع سبب تثبیت درآمد و افزایش سود کشاورزان شده و شرایطی را ایجاد خواهد کرد که در زمان افزایش تولید محصولات و کاهش میزان تقاضا برای تولیدات خام، مانع از ضایع شدن آن و نوسانات منفی قیمت می شود.

بالا رفتن ارزش افزوده به شکل غیر مستقیم کشاورزان را در راستای توسعه بخش کشاورزی بهره مند کرده و در دراز مدت به تثبیت و تداوم منافع آن‌ها کمک می کند.

صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به دلایلی از جمله امنیت غذایی، تامین نیازهای عمده معیشتی جامعه و مواد خام بسیاری از صنایع، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش درآمد کشاورزان و افزایش صادرات غیرنفتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با وجود اینکه صنایع غذایی در مقایسه با سایر فعالیت‌های صنعتی از توجیه اقتصادی لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری برخوردار است اما رشد ارزش افزوده این بخش در کشور به نسبت سایر صنایع از شتاب لازم برخوردار نیست.

هم اکنون محصولات کشاورزی به شکل خام و فرآوری نشده صادر می‌شود و با درخشندگی توسعه این صنایع و مطابقت تولید با استانداردهای جهانی می‌توان بازارهای صادراتی بهتری را به دست آورد

هم اکنون محصولات کشاورزی به شکل خام و فرآوری نشده صادر می‌شود و با درخشندگی توسعه این صنایع و مطابقت تولید با استانداردهای جهانی می‌توان بازارهای صادراتی بهتری را به دست آورد.

برای رسیدن به این هدف به تسهیلات اعتباری بیشتر که با نیازهای روز بازار نیز هماهنگ باشد نیاز است، استفاده از فناوری های روز در کنار رعایت نکات بهداشتی جهت تطبیق تولیدات با استانداردهای جهانی نیز یک ضرورت است و دولت نیز باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشد.

بسته‌بندی نامناسب و بی کیفیت، نداشتن تنوع در تولید، افزایش قیمت تمام شده صنایع غذایی، از دست دادن بازارهای هدف در صادرات محصولات غذایی عمده ترین مشکلات صنایع غذایی کشور را به خود اختصاص می دهند.

میزان ضایعات محصولات کشاورزی ۳۰ درصد است

‌اگرچه راه اندازی واحدهای صنایع غذایی باعث افزایش اشتغال می شود اما گسترش بیش از اندازه این گونه واحدها نیز به علت عدم وجود مواد اولیه و عدم وجود بازار مصرف، استفاده از روش های سنتی برای تولید و پایین بودن کیفیت محصولات تولید کمتر از ظرفیت را به دنبال دارد.

متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی و نبود سرمایه‌گذاری مناسب،‌ طبق برآوردهای کارشناسان، میزان ضایعات محصولات کشاورزی ۳۰ درصد است.

افزایش قیمت تمام شده تولیدات صنایع غذایی نیز یکی دیگر از مشکلات این صنعت است به طوری که طبق نظر کارشناسان، افزایش قیمت تضمینی محصولات کشاورزی عاملی در جهت افزایش قیمت مواد اولیه است و در انتها نرخ مواد اولیه دلیلی بر افزایش قیمت تمام شده محصول می‌شود.

دستگاه‌ها و ماشین آلات فرسوده کارخانجات صنایع غذایی نیز یکی دیگر از علل افزایش قیمت تمام قیمت تمام شده تولیدات صنایع غذایی است. این موضوع سبب شده کیفیت تولیدات این صنعت در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی پایین‌تر باشد.

در بازارهای هدف از رقبای خارجی عقب مانده ایم

نداشتن تنوع در تولید نیز باعث شده که در بازارهای هدف از رقبای خارجی عقب بمانیم زیرا هرچه تنوع تولید افزایش داشته باشد بر تعداد مشتریان افزوده خواهد شد که فروش بیشتر را نیز به دنبال دارد، اما در تنوع تولید گاهی به دلیل اینکه یک کار تحقیقاتی به عنوان سربار در واحدهای صنایع غذایی قلمداد می‌شود برخی واحدها قادر به پرداخت هزینه‌های سربار نخواهند بود.

زمانی که تنوع در تولید رخ دهد افزایش روزکاری در سال را در پی خواهد داشت که این مسئله سبب افزایش نیروی بیشتر و اشتغالزایی می شود.

بیشترین میزان ضایعات محصولات کشاورزی ضایعات پس از برداشت تا کارخانه اند و حمل‌ونقل، نگهداری، کمبود سردخانه و گرانی نگهداری محصولات کشاورزی در کشور موجب شده ضایعات در محصولات کشاورزی بیشتر شود

متاسفانه امروز صنعت غذایی کشور تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته و برخی از کارخانجات اقدام به واردات تولیدات غذایی چینی و بسته‌بندی و توزیع آن در کشور می‌کنند.

بیشترین میزان ضایعات محصولات کشاورزی ضایعات پس از برداشت تا کارخانه اند و حمل‌ونقل، نگهداری، کمبود سردخانه و گرانی نگهداری محصولات کشاورزی در کشور موجب شده ضایعات در محصولات کشاورزی بیشتر شود.

از سویی مکان یابی صنایع غذایی باید صحیح باشد این صنایع باید در مکان‌هایی ایجاد شود که بتوان خدمات لازم را به آنها ارائه داد و دسترسی این صنایع به جاده اصلی، راه آهن، لوازم یدکی و نیروی کار نیز تسهیل شود.

صنایع غذایی را نمی‌توان در کنار مزرعه راه انداخت زیرا صنایع غذایی کشور در بخش حمل و نقل و مکانیزم پس از برداشت مشکلات زیادی دارند صنایع غذایی ارزش افزوده زیادی به دنبال دارند و باید مورد توجه قرار گیرند زیرا موجب کارآفرینی می شوند.

کد خبر: ۱۷۱٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha