۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
واردات دارو شیرین تر از تولید| تولیدکنندگان ماده موثره دارویی نیازمند حمایت بیشتر
گزارش بازار از چهارمین نمایشگاه بین المللی فارمکس

واردات دارو شیرین تر از تولید| تولیدکنندگان ماده موثره دارویی نیازمند حمایت بیشتر

در شرایطی کشورهای اروپایی تنها ۳۰ درصد از نیاز به ماده موثره خود را داخلی سازی کرده اند که ایران به عمق ساخت داخل ۷۲ درصدی دست یافته است و ظرفیت های خوبی برای صادرات دارد.  

بازار؛ گروه صنعت: چهارمین نمایشگاه بین المللی فارمکس خاورمیانه همزمان با روز داروساز و روز پزشک از روز یکم تا چهارم شهریور ماه در مجتمع نمایشگاهی ایران مال به عنوان بزرگترین و مدرنترین مرکز برگزاری رویدادهای کشور در حال برگزاری است.

در حاشیه برگزاری این رویداد دارویی، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در جمع فعالان صنعت با اشاره به بخشی از ارز بری دارو گفت: ارز بری مواد اولیه، داروهای شیمایی و داروهای زیستی حدود یک و هشت دهم میلیارد دلار است که بخشی از آن ها زیر ۵۰۰ هزار دلار و بخشی دیگر در گروه بالای ۵۰۰ هزار دلار قرار می گیرند که برای هر کدام نقشه تراز تجاری تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه چطور قرار است نقشه تراز تجاری محقق شود، افزود: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از منابع خودمان با شرکت های دانش بنیان کار را شروع می کنیم، همچنین بعد از کسب موافقت از سازمان غذا و دارو، صندوق نوآوری و شکوفایی و منابع بانکی وارد می شود.

قانعی با اشاره به اینکه ظرفیت توسعه اهداف در حد کشوری هم وجود دارد و برای آن نیز برنامه ریزی شده است، ادامه داد: بعد از اینکه نقشه تراز در سطح معاونت علمی و فناوری و سازمان غذا و دارو محقق شد می توانیم آن را به وسعت کشوری گسترش دهیم و کل کشور را در بر بگیرد که برای آن از صندوق توسعه ملی و صندوق های مشابه استفاده خواهیم کرد، بعد از آن وارد بازار سرمایه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: اکنون در مراحل اولیه قرارداد های متعددی را در دست داریم و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیز در این حوزه سرمایه گذاری کردیم. همچنین تاکنون ۱۶۷ محصول تولید شده که حدود ۲۰ میلیون دلار از سمت معاونت علمی و فناوری حمایت شده که به همراه ۶۳ میلیون دلار سرمایه بخش خصوص، یک ظرفیت ارزی یک و سه دهم میلیارد دلاری ایجاد شده است که هدف گذاری فعالیت هم بر روی همین رقم است.

هدف گذاری برای کاهش ارزبری صنعت دارو

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اظهار داشت: برای انجام طرح هایی که گفته شد صندوق هایی را تشکیل داده ایم که شامل صندوق ستارگان با حدود ۵۰ میلیارد تومان و بخش خصوصی هم با ۵۰ میلیارد تومان و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز همین ۵۰ میلیارد را در نظر گرفته که مجوز فرا بورس آن اخذ شده و پذیره نویسی نیز از ابتدای همین ماه یعنی شهریور آغاز می شود.

قانعی با اشاره به جذب سرمایه ای که قرار است در این صندوق ها انجام شود افزود: هدف این است که طی ۴ سال بتوانیم یک و هفت دهم میلیارد دلار کاهش ارزبری را محقق کنیم. در این رابطه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز این برنامه را در بودجه سال ۱۴۰۲ خود دیده است. بر این اساس قرار است ستاد توسعه زیست فناوری صندوق پژوهشگران، منابع مورد نیاز برای اجرای طرح را از معاونت صندوق نوآوری و شکوفایی، مانع وزارت صمت و از طریق سرمایه گذاری بانک ها و وزارت بهداشت جمع آوری می کند تا در راستای طرح های کاهنده ارز بری صنعت دارو مورد استفاده قرار گیرند.

قرار است تفاهم نامه چهار جانبه ای بین بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت امضا شود تا از سال آینده بتوانیم با یک پوشش ۲۰ هزار میلیاردی که وارد این عرصه می شود یک و هشت دهم میلیارد دلار کاهش ارز بری را طی ۴ سال محقق کنیم

وی با اشاره به هدف جهش دانش بنیان در سال تولید، ‌ دانش بنیان و اشتغال آفرینی ادامه داد: بر اساس قانون هر کجا که صندوق نوآوری و شکوفایی ورود کند بانک ها می توانند سرمایه گذاری کنند، این امکان تا کنون فراهم نبود و برای سرمایه گذاری بانک ها ممنوعیت وجود داشت. در این راستا نیز بانک ملت اعلام آمادگی کرده و تقریبا می توان گفت در تامین منابع مشکلی نداریم.

قانعی اضافه کرد: قرار است تفاهم نامه چهار جانبه ای بین بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت امضا شود تا از سال آینده بتوانیم با یک پوشش ۲۰ هزار میلیاردی که وارد این عرصه می شود یک و هشت دهم میلیارد دلار کاهش ارز بری را طی ۴ سال محقق کنیم.

وی تاکید کرد: حساب کردیم اگر ۷۰ درصد قیمت داده شود با ۳۰ درصد کاهش ارز بری، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای دولت از منابعی که باید بدهد به سازمان بیمه و اختلاف پوشش ارز نیمایی و ارز ترجیحی بدهد صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت. بنابراین دولت در ۴ سال همه منابعی که می آورد را باید به شکل وام به داروسازان کشور بدهد تا صرفه جویی ارزی محقق شود.

قانعی با اشاره به اینکه اکنون برای تمام زنجیره تولید و محل صرف منابع مالی برنامه ریزی شده بیان کرد: یکی از مصوبات خوب مجلس همین است که اگر پتروشیمی ها دست به خام فروشی بزنند باید مالیات بدهند. از این رو آن ها تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت های دارویی پیدا کرده اند.

حمایت گمرک از تولیدکنندگان دارویی

محسن جلواتی، معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران نیز در ادامه نشست گفت: گمرک جمهوری اسلامی در راستای تقویت فضای کسب و کار و توسعه فعالیت های اقتصادی مجاز، یک سری تسهیلات را برای حمایت از تولیدات داخلی در نظر گرفته ایم که از ابتدای دولت سیزدهم شروع شده است. بنابراین این مسیر ادامه می یابد تا بتوانیم بخشی از ظرفیت های منابع مالی را در شرکت های تولیدی به ویژه تولیدات مواد اولیه که بستر مهمی برای تولید دارو هستند را فراهم آوریم.

گمرک برای رفع چالش ها و گلوگاه های نظام دارویی روز گذشته حقوق ورودی واردکننده های مواد اولیه را کاهش داده است تا تولید پر قدرت تر ادامه یابد

وی اضافه کرد: در حال حاضر از این شرکت ها حمایت ۹۷ و نیم درصدی اتفاق می افتد و کمتر از ۵۰ درصد ارزبری کشور برای این موضوع است. بنابراین چنین حمایتی نه تنها اقدامی عاقلانه است بلکه وظیفه داریم در این راستا به سمت حمایت از تولید داخل چه در حوزه های زیستی و شیمیایی و حوزه های دیگر دارو حرکت کنیم.

جلواتی ادامه داد: چالش ها و گلوگاه های نظام دارویی را دنبال می کنیم و گمرک نیز برای رفع آن ها تلاش هایی می کند برای مثال روز گذشته حقوق ورودی وارد کننده های مواد اولیه کاهش یافته است. همچنین با توجه به حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن نیاز به نقدینگی بیشتری وجود دارد بنابراین گمرک طرحی را در قالب ضمانت نامه های معتبر به جای پرداخت ورودی و مهلت دادن به تولید کنندگان طراحی کرده است.

تولید داخلی ۷۲ درصد ماده موثره کشور

فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی نیز بیان کرد: ایران دارای منابع طبیعی، نفتی و انرژی و حتی نیروی انسانی ارزان بسیار برجسته ای است که این موضوع یک فرصت طلایی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به خصوص در صنایع دارو، شیمیایی و غیره به شمار می آید.

وی اضافه کرد: همچنین در این بخش کوچک که صنایع مواد موثر دارویی است به دلیل استراتژیک بودن و اهمیت بی بدیلی که در سلامت بشر دارد درخواست می کنیم با توجه به شرایط ویژه، منابع کافی و شرایط زیست محیطی شرایط را برای سرمایه گذاری های با مقادیر پایین تر و با دستاورد های بالاتر فراهم کنند. آن چه که امروز در عرصه سیاست های خارجی در دنیا عامل اصلی تصمیم گیری است ظرفیت تولید با کیفیت و قیمت پایین و رقابتی است و این ارزش فنی در کشور ما برای این صنعت به خصوص مواد موثر دارویی وجود دارد.

حتی در اروپا که به لحاظ علمی در سطوح بالایی قرار دارد هم نسبت به کشورهای در حال توسعه ای همچون ایران فقط ۳۰ درصد از مواد موثره مورد نیاز دارویی خود را تولید می کنند. این درحالی است که در ایران ۷۰ تا ۷۲ درصد مواد موثره مورد نیاز تولید می شود

اختراعی با توجه به حمله ویروس کرونا و ویروس های آتی پیش بینی شده ادامه داد: نشان دهنده این است که اهمیت مواد موثره دارویی به اندازه ای است که در شرایط حساس کشورهای بزرگ با ظرفیت های بزرگ مانند هند و چین نمی توانند پشتیبانی کافی را برای دنیا انجام دهند. همانطور که می دانید حتی در اروپا که به لحاظ علمی در سطوح بالایی قرار دارد هم نسبت به کشورهای در حال توسعه ای همچون ایران فقط ۳۰ درصد از مواد موثره مورد نیاز دارویی خود را تولید می کنند. این درحالی است که در ایران ۷۰ تا ۷۲ درصد مواد موثره مورد نیاز تولید می شود.

وی تاکید کرد: در این حوزه شرکت هایی با بیش از ۳۰ سال تجربه کار حضور دارند و اثبات کردند که می توانند مواد موثره را با قیمت های منطقی تر و کیفیت های مطلوب تولید کنند. همچنین تجربه صادرات به کشور های پیشرفته از جمله کانادا، ژاپن و ... را داریم و این نشان می دهد که به طور کامل منطبق بر اصول بین المللی و حتی متناسب با نیاز های اختصاصی مشتریان مان قادر به تولید هستیم.

نیاز به اصلاح روند حمایت از تجار به جای تولید کننده

اختراعی تصریح کرد: متاسفانه تجارت دارو شیرین تر از تولید دارو است و ایران نیز به واسطه ثروت ناشی از صادرات نفت بیشتر به عنوان یک کشور تجاری شناخته می شود و در همه حوزه های مختلف تجارت و واردات به راحتی انجام می شود و قوانین بسیار ساده تری بر آنها مستولی است و برعکس تولید گرفتاری های پیچیده ای دارد.

وی اضافه کرد: هر چند مسئولان عنوان می کنند اساس استراتژی های کلان کشور بر توسعه فن آوری و حمایت از تولید داخلی استوار است اما تولید به دلیل پیچیدگی منافع مادی که در دست دلالان و وارد کنندگان سنتی و قدرت مند است ساده نیست و این نیاز به همت بالا و فداکاری بیشتری برای توسعه فنی دارد.

متاسفانه تجارت دارو شیرین تر از تولید دارو است و ایران نیز به واسطه ثروت ناشی از صادرات نفت بیشتر به عنوان یک کشور تجاری شناخته می شود و در همه حوزه های مختلف تجارت و واردات به راحتی انجام می شود و قوانین بسیار ساده تری بر آنها مستولی است و برعکس تولید گرفتاری های پیچیده ای دارد

اختراعی ادامه داد: همچنین ما در نمایشگاه فارمکس خواهیم دید که تجلی توسعه این صنعت تا چه حد بوده است و در حوزه های بسته بندی، تولیدات مواد جانبی، مواد موثره و سایر بخش های زنجیره دارویی به چه رشد فوق العاده ای رسیدیم. بنابراین انتظار می رود که دولت پیشتیبانی خود از این صنعت را کاهش ندهد. متاسفانه اکنون شاهد این هستیم که آمار و اطلاعاتی از مراکز دولتی بیرون می آید که بدون پشتوانه علمی و آماری قوی هستند. بنابراین نباید اجازه دهند این آمار و ارقام غلط باعث تصمیم گیری های اشتباهی شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی تاکید کرد: اساس کشور نظامی بر مبنای عزت ملت است؛ یعنی خود کفایی در همه حوزه ها که یکی از آنها تولید است و ما در حوزه تولید مواد موثره دارویی به همه مردم عزیز و کارگزاران کشور وعده می دهیم که ما از تولید عقب نشینی نخواهیم کرد و در هر نمایشگاه انشاا... درصد بالاتری را نسبت به دوره های قبل از سطح خودکفایی خدمت شما عنوان خواهیم کرد.

وی افزود: با یکسان شدن نرخ ارز موانع صادرات ما هم برطرف شده و امیدوارم در سال آینده آمار بسیار با ارزشی از صادرات هم بدهیم، کما اینکه در حال حاضر هم ما در حوزه صادرات در مقایسه با داروی تمام شده نقش مطلوب تر و اعداد برجسته تری داریم. بنابراین امیدوارم با توجه به مجموعه قابلیت هایی که وجود دارد و انرژی و روحیه و انگیزه ای که در محققین و سرمایه گذاران و تولید کنندگان وجود دارد به زودی شاهد آمار برجسته صادراتی هم باشیم. همچنین بعد از کنار گذاشته شدن منع صادرات به واسطه ارز حمایتی، آمار برجسته ای را بدهیم که ارزش های این صنعت را بیشتر متجلی کند.

کد خبر: ۱۷۰٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha