۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
تعدیل نرخ پایه گمرکی عامل رشد صادرات زعفران
نایب رئیس شورای ملی زعفران اعلام کرد

تعدیل نرخ پایه گمرکی عامل رشد صادرات زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با تعدیل نرخ پایه گمرکی، صادرات زعفران‌ نسبت به قبل افزایش می یابد، اما هم‌اکنون نمی‌توان درصد مشخصی را اعلام کرد.

به گزارش بازار، غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۲۴ میلیون تومان و حداکثر ۳۸ میلیون تومان است.

به گفته او، بعد از گذشت ۸ ماه پیگیری های مکرر، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت نرخ پایه گمرکی تعدیل پیدا کرد به طوری که نرخ مصوب فعلی با بازار همخوانی دارد.

میری می گوید: با توجه به روند کاهشی صادرات زعفران از دی گذشته انتظار می رود موانع دیگر پیش روی صادرات همچون بازگشت ارز و آب مجازی مرتفع شود، در غیراین صورت قاچاق رونق می‌یابد چرا که بازگشت ارز برای هر کیلو زعفران به سامانه نیما با بازار آزاد حدود ۷ تا ۸ میلیون تومان اختلاف دارد.

بنابر آمار نرخ پایه گمرکی ۱۵۹۸ دلار بود که وقتی صادرکننده با نرخ ۱۳۰۰ دلار صادر می‌کرد، مجبور به خرید ۳۰۰ دلار ارز از بازار آزاد و پرداخت به دولت بود که این موضوع در کنار سایر موانع منجر به کاهش ۴۵ درصدی صادرات در ۴ ماهه نخست سال شد.

با توجه به آنکه زمان زیادی تا آغاز برداشت سال جدید زعفران باقی نمانده است، کشاورزان و صادرکنندگان انتظار دارند که وزارت جهاد نرخ این‌ محصول را اعلام کند چرا که به‌واسطه افزایش هزینه‌های تولید، نرخ های فعلی مقرون به صرفه نیست.

کد خبر: ۱۷۰٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha