۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
مشکلات شهرک‌های صنعتی آبادان در انتظار تحقق وعده‌های جدید
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات شهرک‌های صنعتی آبادان در انتظار تحقق وعده‌های جدید

آبادان- شهرک‌های صنعتی آبادان با توجه به وعده‌های جدید مسئولان باید دید که رفع می‌شود یا همچنان در حد حرف باقی می‌مانند.

محمود نواصر؛ بازار: یکی از محورهای اصلی منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) صنایع است. با توجه به اینکه کشور عراق در همسایگی اروند قرار دارد و یکی از کشورهای اصلی صادرات جمهوری اسلامی ایران است به همین دلیل صاحبان صنایع شهرهای آبادان و خرمشهر با نگاه صادراتی فعالیت خود را دنبال می کنند تا هم بازار ایران را تامین کنند و هم از طریق صادرات و ارزآوری به اقتصاد کشورمات کمک کنند.

طی سال های اخیر بازدیدهای زیادی از شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر توسط عالی ترین مسئولان کشور انجام شد ولی به گفته صنعتگران بیشتر این بازدیدها منتهی به گرفتن عکس شده و بسیاری از قول های داده شده به مرحله اجرا نرسیده است.

ظهر پنجشنبه علی رسولیان، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بازدید از سایت صنعتی شماره یک آبادان از زیر ساخت‌های این شهرک بازدید و نسبت به روند اجرای پروژه‌های در دست اجرا، کسب اطلاع کرد.

معاون وزیر صمت، به همراه «سیدمحمد مولوی» نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، «جلیل مختار» نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، «محمدرضا اسکندری» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، «علی خانی» معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند، برخی مسئولان محلی و مدیران استانداری خوزستان از بعضی خطوط تولید و طرح‌های توسعه دو کارخانه سایت صنعتی شماره یک آبادان و نحوه فعالیت یک کارخانه تولید مواد شیمیایی بازدید کرد.

در این بازدید از خط تولید جدید شرکت «صنعت الکتریک ایرانیان»، در سایت صنعتی شماره یک آبادان رونمایی شد. این خط تولید، ظرفیت تولید لامپ‌های LED، فیوز برق و سایر ملزومات خانگی و اداری را به مجموعه تولیدات خود افزوده است.

همچنین در ادامه این بازدید، طرح توسعه و خط تولید پالت‌های پلی‌اتیلن شرکت «شمس جاوید اروند»، با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سایت صنعتی شماره یک آبادان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

بازدید از روند فعالیت شرکت «ماهان پالایش اروند» تولید کننده میعانات سبک و سنگین، از دیگر برنامه‌های فرآیند بازدید رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سایت صنعتی شماره یک آبادان بود.

مشکلات شهرک‌های صنعتی آبادان در انتظار تحقق وعده‌های جدید

مصوبات دولت باید اجرا شود
محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در حاشیه این بازدید اظهار کرد: ایجاد زیر ساخت تا پشت دروازه سایت‌های صنعتی، بر عهده نهادهای دولتی است.

وی با بیان اینکه نباید دوگانگی و رقابت انجام گیرد و ما عوارض واحدهایی که افتتاح می‌شوند را پرداخت می‌کنیم، افزود: کارهای عمرانی شهرک باید انجام شود و مدیریت واحد صورت پذیرد.

تولیدکنندگان تا از وجود زیرساخت‌ها اطمینان حاصل نکنند، رقبتی برای سرمایه‌گذاری ندارند، بنابراین مصوبات دولت در خصوص شهرک‌های صنعتی باید انجام شود تا سازمان منطقه آزاد اروند تیز وظایف ذاتی خود را در قبال سرمایه‌گذاران بخش تولید صورت دهد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: تولیدکنندگان تا از وجود زیرساخت‌ها اطمینان حاصل نکنند، رقبتی برای سرمایه‌گذاری ندارند، بنابراین مصوبات دولت در خصوص شهرک‌های صنعتی باید انجام شود تا سازمان منطقه آزاد اروند تیز وظایف ذاتی خود را در قبال سرمایه‌گذاران بخش تولید صورت دهد.

اسکندری تصرح کرد: رقابتی در کار نخواهد بود و هرکاری که انجام گیرد به نام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و منابع لازم نیز برای تفاهم‌نامه‌های قبلی، تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، مدیریت واحد در حال شکل‌گیری است و با مدیریت واحد هدر رفت منابع نخواهیم داشت.

همکاری سازمان منطقه آزاد اروند با شرکت شهرک‌های صنعتی
علی خانی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این بازدید اظهار کرد: در تفاهم نامه‌های جدید موارد و معضلاتی که شرکت شهرک‌ها و سازمان منطقه آزاد با یکدیگر داشتند، به نوعی مشکل واحدهای صنعتی بود که بنا شد در تفاهم نامه امروز پیش‌بینی و مراحل رفع آن طی شود، امضا می‌شود و منتشر خواهد شد.

در یک سال اخیر طی توافقاتی که با شرکت شهرک‌ها انجام شده بود مرتفع شده ولی مدعی رفع کاملا آن نیستیم، بلکه بخش عمده‌ای از آن مرتفع شده و امیدواریم که در تفاهم‌نامه جدید میزان مشکلات مختصری که وجود دارد نیز رفع شود

وی افزود: بخشی از مشکلاتی که در شهرک‌های صنعتی وجود داشته تقریبا در یک سال اخیر طی توافقاتی که با شرکت شهرک‌ها انجام شده بود مرتفع شده ولی مدعی رفع کاملا آن نیستیم، بلکه بخش عمده‌ای از آن مرتفع شده و امیدواریم که در تفاهم‌نامه جدید میزان مشکلات مختصری که وجود دارد نیز رفع شود.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند توضیح داد: امروز پنجشنبه در بازدیدی که معاون وزیر و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی از سایت صنعتی شماره یک آبادان داشت، بنابر هماهنگی‌هایی پیشین، مقرر است که سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت شهرک‌های صنعتی جلسه‌ای مشترک به اتفاق داشته باشند تا تفاهم‌نامه‌ای را در راستای توسعه این سایت صنعتی داشته باشند.

خانی با بیان اینکه برنامه سازمان منطقه آزاد با کمک شهرک‌های صنعتی، بهبود زیرساخت‌ها و تکمیل واحدهای نیمه کاره است، عنوان کرد: پیشتر از این تعهداتی فی مابین سازمان منطقه اروند و شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد شده بود که به یاری خدا بخشی از تعهدات دو طرف انجام شد و این پروژه ها هم اکنون فعال هستند، و به یاری خداوند تا پایان سال همه پروژه‌های جاری ما به اتمام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: برخی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در توافق پیش‌رو لحاظ خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند اضافه کرد: به ازای این که سازمان منطقه آزاد اروند اینجا هزینه می‌کند، شرکت شهرک‌ها نیز باید هزینه کند و امیدواریم که اتفاقات خوبی رخ دهد و شاهد توسعه تولید در اروند باشیم.

ضرورت اجرای برنامه‌های کوتاه مدت
صنایع کوچک به دلیل کمک به رشد کارآفرینی و توسعه کسب و کار به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشورهای توسعه ‌یافته شناخته می شوند.

امروزه صنعتی شدن یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای توسعه همه جانبه و متوازن کشورهای درحال توسعه محسوب می‌شود و با توجه به اینکه در شهر آبادان رشد شهرنشینی همراه با رشد صنعتی بوده است توجه به مشکلات صنایع و همچنین حمایت قاطعانه از صنعتگران یکی از مهم‌ترین مؤلفه ها برای توسعه پایدار شهرها به شمار می رود.

اجرای برنامه کوتاه مدت به جای برنامه های میان مدت و بلندمدت بدون زمانبندی در شهرک های صنعتی آبادان یک ضرورت است که باید مورد توجه مسئولان محلی و مسئولان عالی کشوری قرار گیرد.

کد خبر: ۱۶۹٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha