۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
توافق ایران و ترکمنستان برکاهش تعرفه‌های گمرکی

توافق ایران و ترکمنستان برکاهش تعرفه‌های گمرکی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه کشورمان با معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان برکاهش تعرفه‌های گمرکی توافق کردند.

به گزارش بازار، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در سفر به ترکمنستان برای پیگیری توافق‌های صورت‌گرفته در سفر اخیر رئیس‌جمهور این کشور به ایران که در خرداد ماه ۱۴۰۱ انجام گرفت، با «رشید مردف»، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

توافق ایران و ترکمنستان برکاهش تعرفه‌های گمرکی
صفری در این دیدار، ضمن بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید کرد و خاطرنشان ساخت ایران برای تأمین دسترسی جمهوری ترکمنستان به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس و بندر چابهار آمادگی دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به علاقه‌مندی ایران به افزایش ترانزیت کالا از طریق ترکمنستان اشاره نمود.

وی همچنین افزود امکان گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز، از جمله در ترانزیت حامل‌های انرژی ترکمنستان به کشورهای همسایه از خاک ایران وجود دارد.

لزوم توافق دو کشور در کاهش تعرفه‌های گمرکی، بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران، فعالسازی مرز مشترک پرسه‌سو و افزایش همکاری استان‌های مرزی دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که صفری مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تلاش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور تأکید کرد.

مهدی صفری، همچنین در سفر به ترکمنستان برای بررسی ظرفیت‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه، با شاخیم عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور نفت و گاز دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، صفری بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌های دو کشور در بخش نفت و گاز تأکید و با اشاره به تجربه موفق ترانزیت گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران، اعلام کرد، ایران برای ترانزیت گاز این کشور به دیگر همسایگان نیز آمادگی دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین ضمن بیان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ساخت ایران به ترکمنستان و نیز امکان فراهم‌سازی دسترسی این کشور به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس و بندر چابهار تأکید کرد.

صفری افزود که برگزاری نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند زمینه را برای معرفی هرچه بهتر توانمندی‌های اقتصادی و شناخت فرصت‌های تجاری بین ایران و ترکمنستان فراهم سازد.

در این دیدار، آقای «شاخیم عبدالرحمانوف» معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور نفت و گاز نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای معاون وزیر امور خارجه، بر لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت‌های همکاری و تجارت بین دو کشور تأکید کرد.

کد خبر: ۱۶۸٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha