۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
خام فروشی انرژی اتلاف سرمایه‌های ملی است
منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم:

خام فروشی انرژی اتلاف سرمایه‌های ملی است

قزوین - منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم با اشاره به لزوم توسعه تولید انرژی پاک در کشور گفت: خام فروشی انرژی آن هم از نوع تجدید ناپذیر آن اتلاف سرمایه‌های ملی است.

به گزارش خبرنگار بازار، لطف‌الله سیاهکالی مرادی شامگاه چهارشنبه در دیدار با سعید بهادیوند چگینی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین که با حضور جمعی از کارکنان و معاونین این شرکت به مناسبت روز ملی صنعت برق در شرکت برق قزوین برگزار شد، اظهار داشت: این‌که کشور و بنیان‌های اقتصاد دولت بر مبنای نفت نهاده شده اشتباهی استراتژیک است که سالها است در حال ارتکاب آن هستیم آن‌هم در شرایطی که همین نقطه قوت ما طی چند سال گذشته سیبل حملات دشمن بوده و با کاهش قیمت نفت، اعمال محدودیت درفروش آن و سنگ‌اندازی‌های متعدد تلاش کردند تا کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه کنند.

وی بیان کرد: البته دشمن محاسبات خود را درست انجام داده بود و می‌دانست که بسیاری از هزینه‌های جاری ما در دولت از محل فروش نفت تأمین می‌شود و با اعمال فشار بر این حوزه اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افزایش درآمدهای نفتی هم مشکل را حل نمی‌کند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بااین‌حال تجربیاتی که طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی به دست آوردیم امروز باید ما را به درجه‌ای از توانمندی و آگاهی رسانده باشد که بتوانیم مسیر خود را از اقتصاد نفتی جدا کنیم و به این داشته ارزشمند به چشم سرمایه‌ای نگاه کنیم که نباید به ارزانی آن را از دست بدهیم.

سیاهکالی عنوان کرد: با این شرایط و این شیوه اگر حتی درآمدهای نفتی ما چندین برابر افزایش پیدا کند بازهم نمی‌توانیم مدعی باشیم که شرایط اقتصادی کشور را سامان داده‌ایم چراکه درآمد پایدار و غیرقابل اتمام برای خود پیدا نکرده‌ایم.

وی گفت: البته تلاش‌ها برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی از سالیان گذشته در کشور آغازشده و در سال‌های گذشته نیز توانسته‌ایم بخشی از این ایده را به اجرا نزدیک کنیم اما هنوز راهکاری مشخص برای تأمین هزینه‌ها و جبران این کاهش درآمد نیافته‌ایم.

تولید انرژی پاک راه نجات اقتصاد کشور

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر مسئله برق و تولید انرژی پاک در دنیا به یک مسئله اساسی تبدیل‌شده است و کشورهایی نظیر ایران که ظرفیت، توان تولید و زیرساخت‌های طبیعی و فنّاوری لازم برای قدم نهادن در این مسیر رادارند می‌توانند در این حوزه پیشتازی کنند.

سیاهکالی مرادی اظهار داشت: رشد فنّاوری و توسعه جوامع امروز به‌شدت تحت تأثیر انرژی برق قرار دارد و از این در جهان امروز تولید و فروش برق به یک تجارت سودآور، مطمئن و به‌صرفه تبدیل‌شده است.

وی گفت: در حال حاضر کشور ما با توجه به این‌که در منطقه از جایگاه خوبی برخوردار است باکمی مدیریت درست می‌تواند به مرکزی برای تولید و فروش انرژی برق تبدیل شود و در کنار تأمین نیاز مردم خودمان به ارزآوری و ایجاد یک فرآیند اقتصادی پایدار و به‌صرفه تبدیل شود.

تأسیس نیروگاه‌های تولید برق در کشور جدی گرفته شود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور در طی چند سال گذشته مطرح و پروژه‌های خوبی نیز در این خصوص انجام‌شده اما هنوز برای رسیدن به ایدئال‌ها در این حوزه و تولید مازاد انرژی برای صادرات، مسیر طولانی پیش روی خودداریم.

سیاهکالی مرادی گفت: در صورت توسعه این نیروگاه‌ها و استفاده از توان و ظرفیت متخصصین داخلی می‌توانیم در مدت‌زمان کوتاهی در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم و قطعاً ارزآوری و بهبود شرایط اقتصادی در کشو راز دستاوردهای این حرکت بزرگ خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر در صنعت برق کشور به خودکفایی کامل رسیده‌ایم پس هراندازه که بتوانیم تولید را افزایش دهیم خواهیم توانست بیشتر در بازارهای انرژی دنیا جایگاهی مناسب برای کشور کسب کنیم.

برق انرژی ارزان و به‌صرفه برای مناطق محروم

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه علاقه‌مندی مردم و مسئولین در سال‌های گذشته به مسئله گازرسانی به روستاها و مناطق محروم بوده است و برای این منظور هزینه‌های زیادی نیز صورت گرفته اما باید بپذیریم که در شرایط امروز هزینه‌های زیاد تأمین گاز طبیعی و نفت برای مناطق دورافتاده و روستاها بسیار زیاد است درحالی‌که با تأمین مناسب انرژی برق می‌توان با کسری از این هزینه وظیفه تأمین انرژی را انجام داد.

سیاهکالی مرادی گفت: در حال حاضر بخشی از طرح‌های گازرسانی بدون نگاه اقتصادی در کشور اجرایی می‌شود درحالی‌که می‌توان با کمترین میزان از این اعتبارات هزینه برق را در این روستاها رایگان کرد تا مردم بدون دغدغه بتوانند از این انرژی پاک، تجدید پذیر و به‌صرفه بهره‌مند شوند.

وی عنوان داشت: برق امروز انرژی مناسبی برای تأمین نیاز مردم در روستاها است و می‌توانیم با تولید و صرف آن از هدر رفت و اتلاف انرژی‌های تجدید ناپذیر نظیر نفت و گاز جلوگیری کنیم.

حذف بروکراسی زائد اداری نخستین گام در توسعه نیروگاه‌های تولید برق

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بین سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی و انگیزه خوبی برای مشارکت در این حوزه وجود دارد و دولت نیز از طرح‌های سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت می‌کند اما حلقه مفقوده این جریان توجه به زمان است و باید بپذیریم که بخش زیادی از انرژی و زمان ما در حال حاضر در بروکراسی‌های زائد اداری اتلاف می‌شود.

سیاهکالی گفت: اگر بتوانیم با راهکارهای قانونی روند صدور مجوز و شروع کار در این حوزه را برای سرمایه‌گذار تسریع بخشیم قطعاً توسعه تولید انرژی‌های پاک نخستین نتیجه آن در کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار ارائه مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در استانی نظیر قزوین که از قابلیت‌های طبیعی لازم برای توسعه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی بهره‌مند است باید بتوانیم با تسهیل فرآیند صدور مجوز و همراهی سرمایه‌گذار تا درآمد و اشتغال‌زایی زیرساخت‌های حضور تولیدکننده را در این بخش فراهم کرد.

صدور مجوز نخستین سد پیش روی سرمایه‌گذاران

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از فرآیند صدور مجوز در کشور گفت: در شرایطی که ما به حضور سرمایه‌گذار و اجرای طرح‌های اقتصادی به چشم یک موقعیت خوب نگاه می‌کنیم نباید اجازه دهیم فرآیندهای صدور مجوز به‌عنوان یک سد مسیر سرمایه‌گذاران را دشوار کند.

سیاهکالی گفت: درروند حاضر دولت نخستین کسی است که از سرمایه‌گذار پول طلب می‌کند و با عناوین مختلف نظیر واگذاری زمین، صدور مجوز، دریافت استعلامات و هزاران مرحله دیگر از سرمایه‌گذار دریافت وجه دارد درحالی‌که هنوز درآمدزایی از طرح محقق نشده و سرمایه در گردش سرمایه‌گذاران برای این فرآیندها از بین می‌رود.

وی افزود: این روش منطقی نیست زیرا بسیاری از افراد را از حضور قانونی و دریافت مجوز دلسرد و مشکلات سرمایه‌گذاران را دوچندان می‌کند.

کد خبر: ۱۶٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha