۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
خانه نشینی ۱۴۰ هزار بازاری مازندرانی، خسارت یک‌هزار میلیاردی هر ماه تعطیلی
بازار گزارش می دهد؛

خانه نشینی ۱۴۰ هزار بازاری مازندرانی، خسارت یک‌هزار میلیاردی هر ماه تعطیلی

ساری - زخم ناشی از کرونا و خانه‌نشینی اجباری واحدهای صنفی و بازار بر پیکره اقتصاد مازندران سر باز کرد و تبعات تعطیلی ۱۴۰ هزار واحد کسبی، هر ماه خسارت یک‌هزار میلیارد تومان روی دست استان گذاشته است.

خبرگزاری بازار؛ اقتصاد مازندران علاوه بر صنعت بر روی ریل واحدهای کسبی و صنفی آن حرکت می‌کند و دوماه گذشته حدود ۱۴۰ هزار واحد از مجموع ۱۶۰ هزار واحد صنفی استان تعطیل بوده است.

بر اساس آمار و ارقام، تعطیلی تمامی واحدهای صنعتی هرماه حدود یک‌هزار میلیارد تومان خسارت بر دست استان می‌گذارد و در ایام کرونا فقط کمتر از ۲۰ هزار واحد در استان مشغول فعالیت بودند.

خانه‌نشینی اصناف و بازار در ایام کرونا و رکود ناشی از آن بر اقتصاد استان، حال روز بسیاری از اصناف و واحدهای تولیدی استان را در روزهایی پس از تعطیلی نیز بد کرده است و بسیاری از این واحدها برای تأمین نیازها و پاس کردن چک‌ها، به فروش اقلام و دارایی‌های دیگر نظیر طلا و جواهر اعضای خانواده روی آورده‌اند.

قادر به تأمین اجاره مغازه نیستیم

یک مالک فروشگاه غذایی در جاده هراز آمل با اظهار اینکه در روزهای اخیر به‌رغم بازگشایی اصناف با رعایت فاصله اجتماعی، میزان خرید و استقبال مردم با کاهش روبرو بوده است، افزود: مردم در این روزها یا از خانه بیرون نمی‌آیند و یا کمتر به خرید می‌پردازند.

وی با اظهار اینکه به شدن با کاهش تقاضا مواجه هستیم و فروش تقریباً نصف زمان مشابه پارسال شده است، افزود: با روند کنونی حتی قادر به تأمین وجه اجناس خریداری‌شده و یا اجاره مغازه نیستیم.

مالک یک واحد پذیرایی در چالوس نیز با اظهار اینکه در دو ماه گذشته به دلیل تعطیلی و فاصله‌گذاری تعطیل بودیم، افزود: این درحالی‌که چند کارگر دارم و مجبور به پرداخت ماهانه حقوق و بیمه آنان هستم.

علی سیدی با عنوان اینکه طبیعتاً در ماه کنونی نیز به دلیل فرارسیدن ماه مبارک رمضان تعطیل هستیم، خواستار اتخاذ تدابیر ویژه حمایتی از سوی مسئولان از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا شد.

کرکره ۳۰۰ پاساژ در ایام کرونا پایین بود

همچنین نماینده اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کرونا به بازارها و اصناف استان خسارت زیادی وارد کرده است، افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی در این حادثه آسیب دیدند و نیازمند حمایت مسئولان هستند.

عباس رمدانی با اشاره اینکه بیش از ۳۰۰ پاساژ مسقف و روباز در استان وجود دارد که در مدت حدود دوماه کرکره آن پایین کشیده بود، تصریح کرد: پس از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی این واحدها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول فعالیت شدند.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر نیز فعالیت روزانه این واحدهای صنفی تا ساعت ۱۸ محدود است، شمار واحدهای صنفی استان را بیش از ۱۶۰ هزار واحد اعلام کرد و گفت: تعطیلی واحدها، خسارت‌های زیادی به اقتصاد استان وارد کرده است.

رمدانی یادآور شد: بسته حمایتی مناسب برای اصناف آسیب‌دیده باید طراحی شود و امیدواریم دولت تدابیر لازم در این بخش اتخاذ کند.

ارزش افزوده ۱۰ هزار میلیارد تومانی اصناف در مازندران

درعین‌حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان افزود: این کار سبب شد حدود دوسوم از واحدهای صنفی و کسب استان به میزان ۱۰۰ هزار واحد به چرخه کار بازگردند.

حسینقلی قوانلو به ارزش‌افزوده هفت هزارتا ۱۰ هزار میلیارد تومانی اصناف ماندران بر اساس نرخ سال ۹۷ اظهار داشت: تعطیلی واحدهای صنفی در هرماه حدود هزار میلیارد تومان خسارت بر دست استان می‌گذارد و باید برای جبران این خسارت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی یادآور شد: طبق بررسی‌ها اصناف استان در دو ماه تعطیلی حدود پنج هزار میلیارد ریال دچار خسارت شدند و دولت برای جبران این خسارت تسهیلاتی در نظر گرفته است.

شناسایی اصناف خسارت‌دیده ناشی از شیوع کرونا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران رقم تسهیلات را ۵۰۰ هزار میلیارد ریال با نرخ ۱۲ درصد بیان کرد و گفت: درحال شناسایی اصناف خسارت‌دیده ناشی از شیوع کرونا در استان هستیم.

وی بابیان اینکه ابلاغیه پرداخت تسهیلات به ما اعلام‌شده است، گفت: به‌زودی از طریق کارگروه‌های تسهیلات واحدهای خسارت‌دیده برای دریافت خسارت به بانک‌های عامل معرفی می‌شود.

کرونا علاوه بر اصناف و بازار بر فعالیت‌های دیگر اقتصادی نظیر شرکت‌های هواپیمایی، گردشگری، کشاورزی و غیره نیز تأثیر منفی داشته است و پیامدهای این ویروس ماه‌های آینده بیشتر بر اقتصاد استان آشکار می‌شود.

تعطیلی واحدهای صنفی، بازارهای روزانه و هفتگی، واحدهای مختلف تولیدی و کسبی، تعطیلی سه هزار و ۵۰۰ تأسیسات گردشگری، اثرات این ویروس منحسوس بر بخش خدمات و حوزه حمل‌ونقل بخشی از خسارت‌های هنگفتی است که بر اقتصاد استان تحمیل‌شده است.

کد خبر: ۱۶٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha