۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
تأثیر سهام عدالت در بازار بورس و اقتصاد ایران؛ آغازی بر جهش تولید
در گفت‌وگو با بازار مورد واکاوی قرار گرفت؛

تأثیر سهام عدالت در بازار بورس و اقتصاد ایران؛ آغازی بر جهش تولید

مشهد- بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که با بیانیه مقام معظم رهبری، در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد و چنین نقدینگی عظیمی تمام فرضیات برخی از فعالان اقتصادی مبنی بر حبابی بودن بازار سرمایه را از بین خواهد برد.

خبرگزاری بازار؛ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای ضمن موافقت با درخواست رئیس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت و با اشاره به نقش سهام عدالت در گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های کم‌درآمد خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریع‌تر از منافع سهام خود بهره‌مند شوند.

بر همین اساس کارشناسان اقتصادی بر این باورند که  ورود سیل جدید سهامداران به بازار، موجب پایداری و استحکام بورس شده و همین امر مقدمه‌ای است برای حضور مابقی شرکت‌های تجاری به بازار سرمایه خواهد گردید تا از این بازار بازدهی مناسبی کسب کنند.

به همین منظور با محمدابراهیم احمدی کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگویی داشتیم تا ابعاد تأثیر این اقدام را بر روی بازار سرمایه و اقتصاد و هم‌چنین بورس موردبررسی و کنکاش قرار دهیم.

جرقه سهام عدالت

 احمدی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: این طرح برای نخستین بار در سال ۱۳۷۰ در دولت سازندگی و با عنوان «مالکیت فراگیر» مطرح گردید اما مسکوت ماند. این طرح مجدداً در سال ۱۳۸۴ و در دولت مهرورزی در دستور کار قرار گرفت و در قالب بخش‌های تعاونی تدوین و در سال ۱۳۸۵ اجرایی شد.

اهداف دولت
این فعال بازار سرمایه هدف دولت از اجرای این طرح را پیاده‌سازی عدالت اجتماعی، کوچک‌سازی دولت، پررنگ کردن نقش نظارتی دولت به‌جای بنگاه‌داری، افزایش ثروت خانوارهای ایرانی، متعادل کردن ثروت در کشور و ایجاد فرهنگ سهامداری بین مردم  عنوان کرد و آن را اتفاقی میمون برای مردم به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و فرصتی طلایی برای اقتصاد  کشور دانست.

وی بابیان اینکه دولت در این طرح بسیاری از افراد ازجمله خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و هم چون اقشار روستایی و افراد ضعیف جامعه ازجمله زنان و کودکان بی‌سرپرست را تحت حمایت قرارداد، عنوان کرد: در همین راستا تعداد ۴۹ میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۴۵ میلیون نفر از آن‌ها از این موضوع بهره‌مند گردند.

شراکت مردم در بنگاه‌های اقتصادی

احمدی افزود: در قالب این طرح مقرر شد تا بیش از ۶۰ شرکت‌ سود ده دولتی  با اقساط ۱۰ ساله  به مردم واگذار شود.

این کارشناس بازارهای مالی اظهار داشت: ورود سهام عدالت به بورس اوراق بهادار و اجازه خریدوفروش آن‌هم از منظر اقتصادی و هم اجتماعی قابل‌توجه است‌. 

وی با بیان اینکه این رخداد از بعد اجتماعی اتفاق مبارکی است افزود: در چند ماه اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا کارگاه‌های کوچک تولیدی و کارگران روزمزد با مشکلات عدیده‌ای روبرو شدند، کسب‌وکارها از رونق افتاد و اقشار ضعیف جامعه آسیب‌های مالی و روحی فراوانی را متحمل شدند.

سهام عدالت موجب رونق بورس و کاهش رفتارهای «سفته‌بازانه» و تخریبی در بازارهای موازی مانند مسکن و دلار می شود

وی ابراز کرد: اگرچه دولت کمک‌ به دهک‌های پایین درآمدی را در دستور کار خود قرارداد اما این میزان کمک نتوانست مشکلات عدیده بخش‌های آسیب‌دیده‌ جامعه را حل کند و ازاین‌رو سهام عدالت می‌تواند کمک درخور توجهی برای این اقشار جامعه محسوب شده و بخشی از نیاز مالی آن‌ها را به شیوه‌ای عزتمند تأمین کند.

تأثیر سهام عدالت در رونق بورس

احمدی با اشاره به اینکه در شرایط تحریم بنگاه‌های اقتصادی ما نیاز به تقویت مالی دارند اذعان داشت: درصورتی‌که جریان نقدینگی در اثر آزادسازی خریدوفروش سهام عدالت وارد فضای بورس شده و در بین صنایع به‌درستی تقسیم شود و صنایع نیز با برنامه‌ریزی صحیح از این منابع به شیوه‌ای هوشمند استفاده نمایند قطعاً شعار سال ( جهش تولید ) محقق خواهد شد و بخشی از مشکل اشتغال نیز رفع خواهد شد.

ورود سهام عدالت به بورس موجب جهت‌دهی مناسبی برای پول‌های سرگردان و تقویت اقتصاد کشور است

وی هم‌چنین سهام عدالت را موجب رونق بورس و کاهش رفتارهای «سفته‌بازانه» و تخریبی در بازارهای موازی مانند مسکن و دلار عنوان کرد و افزود: ورود سهام عدالت به بورس موجب جهت‌دهی مناسبی برای پول‌های سرگردان و تقویت اقتصاد کشور است.

مراقبت دولت از سرمایه‌های مردمی

احمدی ضمن تأکید بر تصمیم هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در این خصوص افزود: ازآنجاکه بسیاری از مردم با مقوله سهام‌داری آشنا نیستند باید دقت شود تا سهام واگذارشده به آن‌ها به شکل سبدی با توازن مناسب باشد تا همگی به‌طور یکسان از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ‌دولت و شورای عالی بورس باید از سرمایه‌هایی که اکنون جذب‌ بازار سرمایه شده مراقبت کنند تا آسیبی به سرمایه‌های مردم به‌ویژه سهامداران خُرد وارد نشود و خاطره‌ ناخوشایند سال ۹۲ دیگر تکرار نشود زیرا این اتفاق سرمایه‌های جذب‌شده  از این بازار را فراری داده و مردم را  نسبت به بازار سرمایه تا سالیان متمادی بی‌اعتماد خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین رفیعی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 0
      هرکاری که سرمایه را از دلالی به تولید هدایت کند ستودنی است