۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
قاچاق دام، عامل شیوع بیماری تب مالت

قاچاق دام، عامل شیوع بیماری تب مالت

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: قاچاق دام و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه، عامل شیوع بیماری تب مالت است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، بمان دشتی، رئیس شبکه دامپزشکی فهرج کرمان گفت: تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیرپاستوریزه منتقل می‌شود و به طور نادری باکتری عامل تب مالت می‌تواند از طریق هوا یا تماس غیرمستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد. قاچاق دام عامل شیوع بیماری تب مالت

دشتی افزود: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری بروسلوز در شهرستان آغاز شده است؛ اما واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند از ابتلای انسان به بیماری جلوگیری کند و نیازمند آموزش در استفاده از فرآورده‌های لبنی است، ضمن اینکه قاچاق دام و جابه جایی دام سبب افزایش تب مالت شده است.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر ممنوعیت عرضه شیر خام خواستار همکاری بین بخشی در اجرایی شدن این طرح به منظور تضمین سلامت مصرف کنندگان شد.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت گفت: استفاده از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه مثل شیر و پنیر پاستوریزه، جوشاندن شیر محلی به مدت پنج دقیقه بعد از جوش آمدن، استفاده از گوشت کاملا پخته شده، دفع بهداشتی جنین دام سقط شده، دوشیدن شیر با دستکش، خرید دام جدید تحت نظارت دامپزشکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از انتشار بیماری تب مالت است.

کد خبر: ۱۶۸٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha