۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
 جلوگیری از فرار مالیاتی با اتصال کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

جلوگیری از فرار مالیاتی با اتصال کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی

کارشناس اقتصادی گفت: دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فعالیت اقتصادی داشتند ولی فاقد پرونده مالیاتی بودند. اکنون همان تعداد با وجود فعالیت دارای پرونده مالیاتی هستند که به معنای جلوگیری از فرار مالیاتی است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی درباره تاثیرات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان به ایبِنا گفت: کارتخوان‌ها مرحله ارتقا و ترقی را طی کردند و برای رسیدن به این نقطه دو مرحله را پشت سرگذاشتند. مرحله اول مامور مالیات هم می‌توانست توافق را بپذیرد و هم به پوز مودی مراجعه کند و بر میزان فروش او آگاهی یابد.

وی در ادامه اضافه کرد: مرحله دوم که در حال حاضرتوسط دیوان عدالت رد شده، همزمان با اظهار نامه، شفافیت کارتخوان هم مشخص می‌شود. به این معنا؛ متناسب با کارتخوان و یک اظهار نامه مقطوع برآورد درآمد اعلام می‌شد. اما اکنون هر کسی که دارای کارتخوان است، دست دایره مالیاتی برای بررسی آن باز است و کار مالیاتی رامی تواند انجام دهد، بنابراین بحث دیوان در این موضوع خیلی تاثیر ندارد.

این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: از سال ۹۹ و ۱۴۰۰ گروه رسیدگی مشاغل بر مبنای فعالیت کارتخوان مالیات را رسیدگی می‌کنند و کار آن‌ها به این شکل انجام می‌شود که ابتدا سود را محاسبه، سپس مشمولان مالیات مشخص می‌شوند. یک مرحله مترقی‌تر آن سامانه فروشگاهی و مودیان است که به کیفیت فروش ارتباط پیدا می‌کند. به این معنا که کالا و تراکنش را با هم می‌بیند و در این شیوه دیگر مودی نمی‌تواند مطرح کند که پولی وارد شده به کارتخوان، بابت طلب و ... بوده است، زیرا جریان واقعی فروش و گردش حساب مشخص می‌شود.

غیبی پور در رابطه با فواید آن بیان کرد: کار دیگر در یکسال اخیر این است که هیچ کارتخوانی بدون پرونده مالیاتی نباید فعال باشد. این اتصال به معنای اضافه شدن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مودی جدید به سازمان مالیاتی و حل ۴ درصدی مشکل مالیاتی است. مفهوم کار فوق این است که دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فعالیت اقتصادی داشتند، ولی فاقد پرونده مالیاتی بودند. اکنون همان تعداد با وجود فعالیت دارای پرونده مالیاتی هم هستند که به معنای جلوگیری بخشی از فرار مالیاتی است.

این کارشناس اقتصادی درباره تفکیک حساب شخصی و تجاری نیز ابراز کرد: تفکیک حساب شخصی و تجاری هنوز اجرایی نشده، درصورت اجرایی شدن آن رسیدگی مالیاتی تسریع خواهد شد و بسیاری از اختلافات برطرف می‌شود. امروز پول خانه و ماشین همه در یک حساب قرار دارد، ولی با انجام تفکیک حساب شخصی و تجاری این‌ها از هم مجزا می‌شوند.

غیبی پور در این باره افزود: بودجه دولت در سال آینده با توجه به این شیوه از مالیات گیری و ایجاد شفافیت مالی در کشور روند فزاینده‌ای خواهد داشت که در مدیریت کشور تاثیر خواهد داشت.

کد خبر: ۱۶۷٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha