۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
۵۰درصد کارخانجات تولید رب تعطیل شده است| قیمت گذاری دستوری حرکت خلاف جهت بازار است
در نشست خبری سندیکای کنسرو ایران مطرح شد؛

۵۰درصد کارخانجات تولید رب تعطیل شده است| قیمت گذاری دستوری حرکت خلاف جهت بازار است

برای نخوابیدن تولید به قیمت ۴۵هزار تومانی رب ۸۰۰ گرمی تَن داده ایم

تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در خصوص عدم اعلام قیمت این محصول معتقدند: قیمت گذاری دستوری حرکت بر خلاف جهت بازار است و باید عرضه و تقاضا قیمتها را تعیین کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در نشستی که صبح امروز با حضور اعضای سندیکای کنسرو ایران و اهالی رسانه پیرامون تعلل دولت در قیمت گذاری رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی برگزار شد، سید محمد میر رضوی دبیر کل سندیکای کنسرو ایران گفت: حداقل ۱۵۰ قلم کالای کنسروی تولید داریم و سوال ما از دولتمردان این است که آیا در این ۱۵۰ قلم کالا برای مصرف کنندگان اشکالی ایجاد شده است؟ آیا گران فروشی و یا تقلبی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته است؟ چه چیزی باعث شده الان رب گوجه فرنگی و کنسرو تن ماهی مشمول قیمت گذاری پیشینی شود؟

میررضوی افزود: آیا هیچ عقل سلیمی می پذیرد که علیرغم تمام افزایش هزینه ها و تورم حاکم بر جامعه محصولات را با نرخ سال قبل در بازار عرضه کنیم؟ آن هم در شرایطی که تنها قیمت گوجه فرنگی به عنوان اصلی ترین ماده اولیه از سال گذشته تا به امروز ۳ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این اقدامات دولت و تعلل در قیمت گذاری موجب می شود تولید رب کاهش یابد و به تبع آن محصول گوجه روی دست کشاورز هم بماند و در نهایت شاهد باشیم گوجه فرنگی تولیدی دور ریخته شود.

قیمتگذاری دستوری غیر قانونی است

در ادامه نشست، محمد مختاریانی مسئول کمیته رب گوجه فرنگی و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسروی کشور گفت: ما مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم و معتقدیم این اقدامی غیرقانونی است. در بازاری که رقابت کامل در آن برقرار است و سالهای سال است راه خود را می رود هیچ منطقی برای قیمت گذاری دستوری وجود ندارد.

مختاریانی افزود: با این وجود متاسفانه در بخشنامه ای به تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۰ اعلام شد که رب گوجه فرنگی باید قیمت گذاری پیشینی شود؛ یعنی با نرخ سال قبل در بازار توزیع شود. در این ۳-۴ ماه که معطل قیمت گذاری شده ایم واحدهای تولیدی با ضرر مواجه هستند اما دولت کماکان دنبال این است که با رعب و وحشت بازار را نگه دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت تولیدکننده را با سنگ می زند و چندان اهمیت نمی دهد که تولید تعطیل شود و به نظر می رسد دولت به دنبال این است که من تولید کننده به جای تولید به دلالی رو بیاورم به همین دلیل معتقد است تولیدکننده دروغ می گوید.

مختاریانی تصریح کرد: ما معتقدیم دولت با چنین اقداماتی به دنبال نابود کردن تولید است و از نگاه ما تولیدکنندگان تمام اقدامات دولت در این زمینه خیانت است و نه خدمت. به عبارت دیگر ما تولیدکنندگان نیز نگران مصرف کننده هستیم اما قیمت مواد اولیه را دولت باید کنترل کند هرچند شاهد هستیم که دولت فقط به فکر کاسبی خودش است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: تعطیلی کارخانجات بزرگ رب گوجه فرنگی به زودی رخ می دهد کما اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد تعطیل شده است و اثرات آن در بازار دیده می شود. برای پیشگیری از این اتفاق ما تولیدکنندگان به دولت اعلام کردیم که به طور موقت و چون شرایط کشور خاص است با نرخ ۴۵هزار تومان برای رب ۸۰۰ گرمی موافقت می کنیم تا تولید تعطیل نشود این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند ۴۵ هزار تومان حداقل قیمت این کالا است.

سهم ۲۰درصدی ایران در صادرات رب به عراق

بر اساس این گزارش، در ادامه مراسم نیز «صنعتی «صادر کننده رب گوجه فرنگی گفت: بازاری که بیشترین رب ایران صادر می شود کشور عراق است با این وجود حدود یک سال است که دولتمردان این کشور به مصرف کنندگان خود رب را به صورت رایگان و سهمیه ای می دهند؛ به این معنا که دولت عراق بر اساس قراردادی که با ترکیه دارد از این کشور رب مورد نیاز کشور را تامین و به صورت رایگان در اختیار مردم خود قرار می دهد.

صنعتی افزود: به این ترتیب نتیجه بازار صادراتی ما به کشور عراق یکسالی است که مثل سابق نیست و شاید بتوان گفت نسبت به گذشته سهمی به میزان ۲۰ درصد از بازار عراق را به خود اختصاص داده ایم.

عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند؛ قیمت گذاری دستوری چاره کار نیست

شهلایی دیگر عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو ایران نیز در این نشست ضمن انتقاد از عملکرد دولت در خصوص قیمت گذاری دستوری گفت: اگر هر فردی دو واحد اقتصاد خرد گذرانده باشد می داند که آنچه قیمت را تعیین می کند عرضه و تقاضا است.

وی افزود: همانطور که می دانید سنوات قبل با امکانات مختلف و با بهای تمام شده مختلف رب گوجه فرنگی تولید کردیم اما در نهایت می دیدیم که قیمت نهایی را بازار تعیین کرد. بنابراین ما نمی توانیم خلاف جهت بازار حرکت کنیم.

شهلایی افزود: ما همگی در این مملکت زندگی می کنیم و حرف ما این است که چرا نمی توانیم با مسئولان شفاف حرف بزنیم تا مشکلاتی اینچنین برای تولید این کشور رخ ندهد؟

کد خبر: ۱۶۷٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بازنشسته IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      0 0
      چون قیمتهاغیرواقعی است ومردم توان خریدندارند بزودی صنایع تولیدکننده مصرفی ازجمله خودروکه قیمتش غیرواقعی است وفقط مخصوص ثروتمندان تولیدمیشود وحتی اقساطی به بازنشستگان وکم درآمدهابفروش نمیگذارند تعطیل خواهدشد