۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
روند کُند اجرای طرح زراعت چوب در ۵۰ سال گذشته | از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شود
یک فعال اقتصادی مطرح کرد؛

روند کُند اجرای طرح زراعت چوب در ۵۰ سال گذشته | از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شود

گرگان- سلطانلو، رئیس هیات مدیره شرکت زیست فرایند تولید پایدار گفت: با اجرای زراعت چوب از ۵۰ سال گذشته در کشور تنها ۲۳۷ هزار هکتار درخت کشت شده که فاصله زیادی تا تحقق برنامه زراعت چوب دارد.

حسن سلطانلو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه رکن کلیدی برای موفقیت در زراعت چوب پالونیا،‌ کشت نهال‌های عاری از بیماری و دارای شناسنامه ژنتیکی در مزرعه کشاورز است، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق تکثیر نهال‌های با رشد بهینه مانع از خسارت به کشاورزانی شوند که اقدام به زراعت چوب پالونیا می‌کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت زیست فرایند تولید پایدار ادامه داد: دانش فنی چگونگی انجام زراعت چوب و یا تولید محصولات ثانویه مرتبط با آن می‌تواند از طریق تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در آمایش سرزمین و انتخاب اراضی مستعد زراعت چوب پالونیا نیز با بخش دولتی همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به این مسئله که برخی از نهادها و سازمان‌های دارای زمین بلااستفاده هستند، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با معرفی سرمایه‌گذاران حوزه زراعت چوب امور نظارت عالیه در اجرای بهینه کاشت، داشت و برداشت این طرح‌ها را برعهده گیرند تا مالکین اراضی و سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتر به برگشت سرمایه و اجرای طرح‌های زراعت چوب اقدام کنند.

سلطانلو ادامه داد: شرکت دانش‌بنیان زیست فرایند تولید پایدار از سال ۱۳۹۳ با داشتن دانش فنی تولید نهال کشت‌بافتی و نیز زراعت چوب پالونیا ترویج زراعت چوب پالونیا را به عنوان هدف راهبردی خود انتخاب و به ایجاد پایلوت‌های تولیدی و تحقیقاتی به مساحت ۳۰ هکتار در شهر گرگان اقدام کرد.

هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان متذکر شد: این شرکت در حال حاضر پایه‌های مادری مناسب برای زراعت چوب پالونیا را شناسایی کرده و پالونیا به عنوان محصول دانش‌بنیان سطح یک از طرف کارگروه ازریابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری تایید شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمادگی لازم برای اجرای دستورالعمل‌ها و دانش فنی زراعت چوب، احداث مزارع تحقیقاتی وجود دارد و می‌تواند شروع خوبی برای اجرای پروژه‌های بزرگتر در اراضی دیگر باشد که سال‌هاست از پتانسیل بالقوه اراضی موجود آنها به نحو موثر استفاده نشده است.

سلطانلو تاکید کرد: این شرکت با انجام حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، توانایی سرمایه‌گذاری و انتظار ۱۰ ساله برای بازگشت سرمایه را دارد. زیرا معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و این قبیل فعالیت‌های با بازده اقتصادی بالا حمایت مالی کند.

وی با اعلام آمادگی برای گسترش کشت زراعت چوب افزود: شرکت زیست فرایند آمادگی دارد تا سرمایه‌گذاری لازم را به عنوان بخش خصوصی در پروژه‌های زراعت چوب پالونیا به انجام برساند و در صورت برنامه‌ریزی صحیح و اجرایی شدن برنامه‌های زراعت چوب در کشور می‌توان در یک دوره ۱۰ ساله تا ۵۰۰ هزار هکتار زراعت چوب گونه‌های سریع‌الرشد اجرا کرد.

رئیس هیات مدیره شرکت زیست فرایند افزود: در حال حاضر از حدود ۵۰ سال گذشته با شروع زراعت چوب مساحت کل جنگل‌های دست‌کاشت کشور ۲۳۷ هزار هکتار است و فاصله زیادی تا اجرایی شدن برنامه کامل زراعت چوب در کشور باقی مانده است .

سلطانلو در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با انجام زراعت چوب پالونیا و بکارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌توان امیدوار بود روند توسعه کاشت جنگل‌های مصنوعی سرعت قابل قبولی به خود گیرد.

کد خبر: ۱۶۶٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha