۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
خودرو زیر تیغ لابی دلالان؛ ضرورت بهره‌گیری درست از سازوکار اصلی بورس
مدیرعامل سبدگردان داریک پارس مطرح کرد

خودرو زیر تیغ لابی دلالان؛ ضرورت بهره‌گیری درست از سازوکار اصلی بورس

مدیرعامل سبدگردان داریک پارس گفت: ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند اقدامی عملی و درست در تعیین قیمت این کالا باشد تا قیمت این محصولات از طریق ساز و کار حراج، عرضه و تقاضا و معادلات منطقی تعیین شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبدگردان داریک پارس درباره عرضه خودرو در بورس کالا و رویکرد وزارت صمت در این خصوص گفت: قیمت گذاری خودرو یکی از مصادیق بارز قیمت گذاری دستوری در کشور است که باتوجه به ایرادهایی که این روش از نظر علم اقتصاد دارد و به هیچ وجه مورد تأیید نیست، اساساً باعث شده تا بازار سایه و یک رانت بسیار بزرگ در بازار خودرو شکل گیرد و یک گروه بزرگ دلالان و واسطه‌های غیرقانونی که مشخص نیست به کجا متصل هستند از این رانت بزرگ استفاده می‌کنند و از منفعت اقتصادی چند هزار میلیاردی بهره می‌برند.

وی افزود: در این رابطه اقدام جدی صورت نمی‌گیرد تا بازار دلالان جمع شود و همچنان به نام حمایت از مصرف کننده این بازار در همین وضعیت نگه داشته شده است. وجود قیمت گذاری دستوری در این بازار سراسر رانت برای دلالان، ایرادات متعددی دارد، اولین ایراد این است که قیمت خودرو برای مصرف کننده نهایی پایین نمی‌آید.

شهرآبادی بیان کرد: هم اکنون شاهد آن هستیم که قیمت برای تولیدکننده و مصرف کننده کاملا متفاوت است و فاصله بین این دو قیمت، قابل توجه است که در جیب دلالان می‌رود و سودی که نصیب تولید کننده می شود، بسیار کم تر از چیزی است که به جیب دلالان می‌رود؛ همین امر باعث می‌شود که توان تولیدکننده کم شود و به تدریج سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یابد؛ در نتیجه شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند توسعه یابند و بهای تمام شده محصولات خود را کاهش دهند و بازار رانتی گسترده‌تر می‌شود.

به گفته مدیرعامل سبدگردان داریک پارس؛ خودرو یکی از محصولاتی است که مشمول قیمت‌گذاری دستوری شده و نمونه‌های دیگری وجود دارد که متاسفانه دولت هیچ اقدام درستی برای بهبود وضعیت آنها نمی‌کند و مشخص نیست که رانت‌خوارها و دلالان به کجا وصل هستند، که وزارت صمت به عنوان متولی اصلی باید اقدام جدی در جهت سروسامان دادن این شرایط بکند.

این فعال بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با ورود خودرو به بورس کالا اقدام عملی و درستی در قیمت‌گذاری رقم می‌خورد تا قیمت این محصولات از طریق ساز و کار حراج، عرضه و تقاضا و معادلات منطقی تعیین شود؛ این اقدام منجر به برچیده شدن و یا کم رنگ شدن بازار دلال ها می شود و در نهایت قیمت گذاری لحظه ای و شفاف در بورس شکل می‌گیرد، و این کار بهره‌گیری درست از ساز و کار اصلی بورس است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه عرضه خودرو در بورس کالا با موانعی روبه‌رو است، طی دو ماه گذشته قرار بود این اتفاق بیفتد، اما وزارت صمت از این اقدام جلوگیری کرد که لطمه بزرگی به بورس وارد شد و تشدید روند منفی بازار را رقم زد. تصمیماتی از این قبیل زیان‌های سنگینی به سهامداران وارد کرده و باعث خروج نقدینگی سهامداران حقیقی از بورس شده است.

شهرآبادی با بیان اینکه اعلام موضع وزارت صمت نسبت به فروش خودرو در بورس کالا با تأخیر همراه شد درباره دلیل این موضوع به سنا گفت: لابی قدرتمند دلالان و واسطه‌ها مانع برچیده شدن رانت موجود می‌شود، دومین عامل زمزمه های استیضاح وزیر صمت و احتمالا جدا شدن وزارت بازرگانی از صنعت و معدن باعث شده است تا بلاتکلیفی خاصی بر وزارت صمت حاکم شود و ممانعتی برای فعالیت واسطه ها وجود نداشته باشد.

کد خبر: ۱۶۶٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha