۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
فرآیند تولید لاستیک

فرآیند تولید لاستیک

شاید اوّلین سوالی که ذهن شما را به خود مشغول ساخته است. این موضوع باشد که لاستیک واقعاً چگونه ساخته می‌شوند؟ اگر مشتاقید تا بدانید مراحل ساخت یک لاستیک چگونه است.

به گزارش بازار، شاید اوّلین سوالی که ذهن شما را به خود مشغول ساخته است. این موضوع باشد که لاستیک واقعاً چگونه ساخته می‌شوند؟ اگر مشتاقید تا بدانید مراحل ساخت یک لاستیک چگونه است. پس حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لاستیک‌های امروزی در یک فرآیند ۵ مرحله‌ای تشکیل می‌شوند. برای این منظور ابتدا متریال اوّلیّه مخلوط و آسیاب شده و به ساختار اصلی لاستیک تبدیل می‌گردد. مراحل ساخت تایر از داخل به سمت بیرون است.

در نهایت تیم کنترل کیفیّت استانداردهای سخت گیرانه ساخت تایر را بررسی نموده و درصورت درست بودن همه چیز تایرها وارد مرحله بسته‌بندی و توزیع می‌شوند.

  1. لاستیک‌هایی که شما در بازار مشاهده می‌کنید. تقریباً ترکیبی از ۳۰ ماده‌ی مختلف می‌باشند. این مواد در میکسر (مخلوط کن) های بزرگ ترکیب می‌شوند تا ماده‌ی خمیری سیاه رنگی ایجاد شود. این ماده در نهایت راهی آسیاب می‌شود.

  2. سپس قطعه‌های لاستیک ایجاد شده در مرحله‌ی اوّل به نوارهایی برای تولید لاستیک، بریده می‌شوند. این قطعات بریده شده در واقع بدنه‌ی اصلی لاستیک می‌باشند.

  3. در این مرحله ساخت لاستیک آغاز می‌شود. از داخل به سمت بیرون. معمولاً در ساخت لاستیک علاوه بر ماده‌ی اوّلیّه لاستیکی از عناصر نساجی و فولاد نیز استفاده می‌شود؛ تا استحکام و انعطاف تایر به شکل بسیار محسوسی افزایش یابد.

  4. در نهایت ترکیب این مواد با یک دیگر وارد پرس‌های قدرتمند می‌شود. تا مراحل ادغام مواد اوّلیّه لاستیک و تشکیل لاستیک نهایی صورت گیرد. پرس‌ها وظیفه‌ی هک نمودن علامت‌های روی دیواره لاستیک و تشکیل آج‌های لاستیک را بر عهده دارند.

  5. در آخرین مرحله لاستیک ایجاد شده باید از نظر ظاهری وارسی گردد. تا ایرادات احتمالی مشخص شود. هم چنین آزمایشات لازم برای بررسی سطح کیفی لاستیک توسط تیم کنترلی آموزش دیده صورت گرفته و چنانچه همه چیز در شرایط مطلوب قرار داشت؛ لاستیک برای توزیع در بازار به واحد بسته‌بندی و پخش فرستاده می‌شود.

یک لاستیک از چه چیزی تشکیل میشود؟

لاستیک کویر

لاستیک | اجزاء تشکیل دهندهی آن

شاید شما نیز کنجکاو باشید که بدانید مواد اوّلیّه تولید لاستیک واقعاً چیست؟ اگر این سؤال ذهن شما را درگیر نموده از شما دعوت می‌کنم؛ حتماً ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

اجزاء مختلف لاستیک:

  • لاستیک: این ماده مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده‌ی هر نوع تایر است. لاستیک‌ها معمولاً از پلیمرها تشکیل می‌شوند. از خواص منحصر به فرد لاستیک می‌توان به انعطاف پذیری، مقاومت در برابر لغزش و خاصیت ارتجاعی آن اشاره نمود.

  • آنتی اکسیدانها: شاید یکی از مهم‌ترین مواد به کار رفته در ترکیبات تایرها آنتی اکسیدان باشد. آنتی اکسیدان‌ها کمک می‌کند تا تایرها در برابر اکسیژن هوا مقاومت بالایی از خود نشان داده و اکسید نشوند.

  • منسوجات: از پارچه برای تقویت لاستیک و افزایش استحکام آن استفاده می‌شود. در ساختار تایرها معمولاً از منسوجاتی نظیر ابریشم مصنوعی، نایلون و پلی استر برای تولید اسکلت لایه‌های تشکیل دهنده‌ی لاستیک استفاده می‌شود. در حقیقت این منسوجات به خاصیت ارتجاعی لاستیک کمک می‌کند.

  • فولاد: بله درست شندید. در لاستیک‌های امروزی از فولاد نیز استفاده می‌شود. معمولاً از فولاد برای ساخت تسمه‌های به کار رفته در لاستیک و مهره‌ها استفاده می‌شود که این موضوع به محکم‌تر شدن لاستیک و درگیر شدن لاستیک به چرخ کمک می‌نماید.

قسمتهای مختلف لاستیک خودرو:

  1. PLY : لایه لایه‌های پارچه‌ای هستند که اسکلت لاستیک شما را تشکیل می‌دهند. این قطعات معمولاً از طناب‌های الیافی ساخته شده‌اند که به هم تنیده و در نهایت با لاستیک پر شده و پوشانده می‌شود.

این لایه‌ها به لاستیک شما اجازه‌ی انعطاف‌پذیری بیشتر را می‌دهند. یکی از لایه‌های مهم که بالای آستر داخلی لاستیک قرار می‌گیرد و به نام لایه‌ی لاشه شناخته می‌شود که منجر به استحکام لاستیک شما می‌شود.

  1. مهرهها: مهره‌ها معمولاً از فولاد با استحکام بسیار زیاد تشکیل می‌شود و یک مهر و موم مستحکم بین لاستیک و لبهی رینگ خودرو ایجاد می‌کند.

  2. کمربند: به تسمه‌های فولادی که دورتادور لاستیک را می‌پوشانند تا استحکام لاستیک را افزایش دهند؛ گفته می‌شود. این ورقه‌ها از تسمه‌های فولادی بافته شده ایجاد می‌شوند که توسط لاستیک روکش داده شده اند. گاهاً سیم‌های کولار برای مقاومت در برابر سوراخ شدن لاستیک به آن اضافه می‌شود.

  3. دیواره‌ی جانبی: این ناحیه از لاستیک بسیار ضخیم می‌باشد و معمولاً از مهره تا آج کشیده می‌شود و باعث پایداری جانبی تایر شما می‌شود. این ناحیه ناحیه‌ای است که تمامی اطلاعات لاستیک خود را در آن جا پیدا خواهید نمود.

  4. شانه: ناحیه‌ی کوچک و موربی که در آن آج به دیواری جانبی لاستیک می‌رسد. شانه لاستیک نامیده می‌شود.

  5. آج: آج قسمت‌های نرم لاستیک هستند که در آن‌ها لاستیک با جاده برخورد می‌کند. آج‌ها هم بالشتک و هم چسبندگی را فراهم می‌کنند و طراحی و ترکیب آن‌ها عملکرد لاستیک شما را مشخص می‌کند.

  6. سیپ و شیارها: بلوک‌های آج توسط شیارهای عمیقی از هم جدا می‌شوند. این شیار باعث عبور جریان آب و گل می‌شود. شیارها و بریدگی‌های کم عمق‌تر نیز وجود دارند که چسبندگی بیش‌تری را برای لاستیک ایجاد می‌کنند.

لاستیک کویر تایر

شرکت لاستیک کویر تایر یکی از برندهای ایرانی در زمینه‌ی تولید لاستیک می‌باشد که به تولید انواع لاستیک‌های وسائل نقلیه مشغول می‌باشد. این برند لاستیک‌سازی در سال ۱۳۶۶ با سرمایه‌ی یک میلیون تومانی وارد میدان لاستیک‌سازی کشور شد.

این شرکت لاستیک‌سازی در حال حاضر بیش از ۲۲ درصد از تایر تولیدی کشور را تأمین می‌نماید. این شرکت در سال‌های اخیر دانش فنی تولید لاستیک رادیال سیمی را از کشور اسلواکی خریداری نمود که به افزایش کیفیّت لاستیک‌های این برند کمک شایانی نموده است. ماشین آلات و تجهیزات این برند بزرگ ایرانی از شرکت‌های اروپایی و ژاپنی خریداری شده است.

لاستیک یزد تایر

شرکت لاستیک یزد تایر نیز یکی از برندهای ایرانی در زمینه‌ی تولید لاستیک می‌باشد. این شرکت فعّالیّت خود را در سال ۱۳۶۴ آغار نموده و در زمینه‌ی تولید انواع لاستیک‌های مختلف فعّالیّت دارد. یزد تایر نیز تکنولوژی تایرهای رادیال سیمی را در سال ۱۳۸۶ از مرجع اروپایی وردشتاین هلند خریداری نمود. تایرهای رادیال سیمی از سری V می‌باشد. که قابلیت تحمّل سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

رینگ اروند

رینگ اروند یکی از برندهای داخلی تولیدکننده‌ی انواع رینگ‌های خودرو می‌باشد که در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار احداث شده است. این شرکت تحت لیسانس BBS آلمان می‌باشد و یکی از برندهای بی‌نظیر در تولید رینگ‌های مختلف در ایران است. در بیشتر اتومبیل های تولید شده توسط شرکت های خودروساز ایرانی مثل پژو۲۰۷، دنا پلاس، دنا توربو و ... از رینگ های اروند به عنوان رینگ فابریک استفاده شده است.

جمعبندی کلی: شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید که لاستیک‌های موجود در بازار واقعاً از چه ساخته شده اند. اجزای تشکیل دهنده‌ی تایر خودرو عبارتند از: لاستیک، آنتی اکسیدان، منسوجات و فولاد. از جمله برندهای مطرح لاستیک‌سازی در ایران می‌توان به دو برند نام آشنای ایرانی مانند کویر تایر و یزد تایر اشاره نمود. اگر قصد خرید لاستیک را دارید می تواند به فروشگاه لاستیک مارکت مراجعه فرمایید.

کد خبر: ۱۶۵٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha