اتاق ایران آماده تشکیل شورای همکاری‌های تهاتری با پاکستان است
نشست فعالان اقتصادی با انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان؛

اتاق ایران آماده تشکیل شورای همکاری‌های تهاتری با پاکستان است

در نشست تجارت و تهاتر ایران و پاکستان بر آمادگی اتاق ایران برای تشکیل شورای همکاری‌های تهاتری با فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان تأکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست تجارت و تهاتر ایران و پاکستان در حوزه اقلام برنج، محصولات کشاورزی و آل پی جی، با حضور هیات تجاری از انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان به سرپرستی علی حسام اصغر، رئیس این اتحادیه برگزار شد.

در این نشست که به همت معاونت بین‌الملل اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و پاکستان برگزار شد، فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه برنج، محصولات کشاورزی و آل پی جی، به معرفی ظرفیت‌های خود برای طرف‌های مقابل پرداختند. در این نشست نیلوفر اسدی مدیر روابط دوجانبه و چندجانبه معاونت بین‌الملل اتاق ایران با بررسی اقدامات انجام شده در حوزه اجرای تهاتر بین دو کشور، آمادگی اتاق ایران برای تشکیل شورای همکاری‌های تهاتری با فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان و تشکل‌ها و نهادهای مرتبط را اعلام کرد.

اسدی با اشاره به همکاری‌های نزدیک اتاق ایران با فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان و تشکل‌های تخصصی این کشور درباره پذیرش هیات‌های تجارت مختلف پاکستانی پس از رفع برخی محدودیت‌های کرونایی، ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدوارم این تبادل هیات‌ها ادامه یافته و بتواند به ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور منجر شود. ضمن اینکه اتاق ایران نیز در حال تدارک اعزام هیات به پاکستان است.

او دو موضوع مهمی که در دستور کار مذاکرات دو کشور قرار دارد را موضوع اجرای تجارت تهاتری و همچنین امضای توافق تجارت آزاد برشمرد و ادامه داد: اهمیت اجرایی سازی راهکار تهاتر در کاهش هزینه‌های مبادلات مالی و انتقال ارز است، چرا که با توجه به موانع تبادلات بانکی، یکی از چالش‌های تجارت دو کشور نقل و انتقالات ارز و هزینه‌های ناشی از آن است که این هزینه‌ها، مزیت‌های تجاری برای همکاری دو کشور را کاهش می‌دهد. بر همین اساس اقداماتی از سوی دولت‌های دو کشور صورت گرفته و در حال نهایی سازی است. هیاتی که از انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان به ایران آمده‌اند نیز در حال رایزنی برای اجرای تهاتر بین دو کشور است.

اسدی با اشاره به ضرورت وجود مکانیسم مورد تأیید دولت‌ها و بانک‌های مرکزی دو کشور، پیشنهاد کرد شورایی در سطح بخش خصوصی با همکاری اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای همکاری‌های تهاتری ایجاد و اطلاعات، نیازها و درخواست‌ها بین فعالان اقتصادی تبادل شود.

او بیان کرد: در زمینه توافق تجارت آزاد، فهرست اقلام پیشنهادی دو کشور در حال تبادل و مذاکره است و اگر هر چه زودتر به نتیجه برسد، برای هر دو کشور ایران و پاکستان مزیت‌های جدید ایجاد خواهد کرد.

موانع تهاتر میان ایران و پاکستان رفع شده است
در ادامه این نشست علی حسام اصغر، رئیس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان، نیز با اشاره به ظرفیت صادراتی ۲,۵ میلیون دلاری این انجمن در صادرات برنج، سهم ایران از این حجم را قابل توجه خوانده و افزود: از طرف انجمن در حدود ۶۰۰ هزار تن برنج صادر می‌کنیم که مایلیم این حجم صادرات را به یک میلیون تن برسانیم.

او افزود: متأسفانه روابط بانکی بین دو کشور وجود ندارد و لازم است تهاتر کالا هرچه زودتر اجرایی شود. برنج پاکستان در ایران تقاضای زیادی دارد و مورد پسند بازار ایران است.

حسام اصغر ادامه داد: در زمینه تهاتر کالا بین دو کشور جلسات متعددی در بین مقامات برگزار گردیده، اما سازوکار تهاتر اجرایی نشده است. باید اشاره کنم که از طرف پاکستان اصلاح قوانین به منظور اجرای تهاتر انجام شده و موانع برطرف شده است. لذا ما پیشنهاد کردیم که کمیته کاری اجرایی سازی تهاتر بین دو کشور متشکل از نهادهای مربوطه و ذینفع از بخش‌های دولتی و خصوصی تشکیل شود تا ظرف چند هفته، موانع را برطرف و سازوکارهای لازم را ایجاد کنند.

کد خبر: ۱۶۵٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha